Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker for Kristiania/Oslo 1910 og fremover


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Noen som har tilgjengelig adressebøker for Oslo? Hvilke perioder ble det utgitt adressebøker etter 1910? Jeg leter etter Magda Gustava Therese Johnsrud f. Olsen f. 08.11.1889. Jeg vet hun bor på Kampen i 1910. Hennes eldste sønn dør når han er veldig liten, men jeg klarer ikke å finne han død i kirkebøkene for Kampen. Tenkte at hennes adresse kunne gi meg ett tips på hvor jeg skulle lete. Hun skiller seg i 1918 og reiser til Danmark, så Anker Monrad dør isåfall mellom 1910 og 1918. Anker er f.14.02.1909 og døpt 14.03.1909 i Kampen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebøkene for Kristiania var årvisse.

 

I nettopp 1918 er det tre Magda Olsen: Ei enke i Markveien 52B, ei frøken i Gjetemyrveien 33D, og ei kontordame i Elisenbergveien 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, men ingen Magda Johnsrud? Siden adressebøkene er årvise så er vel også muligheten for å finne henne tidligere. Hun var gift med Emil Johnsrud, men allerede i 1910 folketellingen så bodde de hver for seg. Men, jeg kan sjekke forsåvidt dem ut alle tre hvis jeg finner ut hvilke kirkesogn de forskjellige gatene tilhører :)

 

 

 

 

Adressebøkene for Kristiania var årvisse.

 

I nettopp 1918 er det tre Magda Olsen: Ei enke i Markveien 52B, ei frøken i Gjetemyrveien 33D, og ei kontordame i Elisenbergveien 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, men ingen Magda Johnsrud? Siden adressebøkene er årvise så er vel også muligheten for å finne henne tidligere. Hun var gift med Emil Johnsrud, men allerede i 1910 folketellingen så bodde de hver for seg. Men, jeg kan sjekke forsåvidt dem ut alle tre hvis jeg finner ut hvilke kirkesogn de forskjellige gatene tilhører :)

 

Ingen Magda Jo(h)nsrud. Jeg har bare 1918-årgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmissebevillingen dateret 05.04.1918 er givet til: Magda Therese Gustava Andreassen (Johnsrud)f. Olsen.

Hun kan muligvis findes under navnet Andreassen. (Hun var født 04.11.1889, døbt 26.12.1889 #203 i Kampen sogn).

 

Bliver gift igen 23.08.1919 i Oslo. I 1920 bosat Oppegård, Magda & Peder Overgaards første fælles barn - Per - født 16.06.1920, døbt i Ski.

Rejser 1921 til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmissebevillingen dateret 05.04.1918 er givet til: Magda Therese Gustava Andreassen (Johnsrud)f. Olsen.

Hun kan muligvis findes under navnet Andreassen.

 

Jeg finner heller ingen Magda Andreassen. Adresseboka for 1918 ble trykket i januar 1918, slik at mange av personopplysningene sikkert skriver seg fra 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.