Gå til innhold
Arkivverket

Anker Monrad Johnsrud, hva skjedde med han?


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Anker Monrad Johnsrud f. 14.02.1909 Kampen i Oslo og ble døpt den 14.03.1909 i Kampen kirke. Hans foreldre var Emil Johnsrud f. 23.10.1883 og mor Magda Gustava Therese Johnsrud f. Olsen f. 08.11.1889. Det sies at han døde som liten gutt og før 1918 da Magda giftet seg pånytt og flyttet til Danmark. Jeg har gått igjennom døde for Kampen, Frogn og Jacob kirke, men finner ingen Anker død der. Det skal sies at Emil og Magda ble skilt i 1916 og flyttet fra hverandre allerede i 1910. Ville ha vært fint å funnet ut hvor det ble av Anker. Sist kjente adresse på Magda var Sørligate 49 i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter Anker Monrad Johnsrud f. 14.02.1909 Kampen i Oslo og ble døpt den 14.03.1909 i Kampen kirke. Hans foreldre var Emil Johnsrud f. 23.10.1883 og mor Magda Gustava Therese Johnsrud f. Olsen f. 08.11.1889. Det sies at han døde som liten gutt og før 1918 da Magda giftet seg pånytt og flyttet til Danmark. Jeg har gått igjennom døde for Kampen, Frogn og Jacob kirke, men finner ingen Anker død der. Det skal sies at Emil og Magda ble skilt i 1916 og flyttet fra hverandre allerede i 1910. Ville ha vært fint å funnet ut hvor det ble av Anker. Sist kjente adresse på Magda var Sørligate 49 i Kristiania.

 

Hei!

 

Er Bjarne Osvald

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392284061/ broren?

 

Har du funnet konfirmasjon til disse,Anker M. og Bjarne O.?

 

Finner du den så står det jo hvor de bodde,om de ikke flytte evt.med moren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger helt fast at Anker døde som lille!

Bjarne rejste med til Danmark i 1921 og blev konfirmeret i DK.

 

Vil mene at Anker døde inden 1915 fordi han ikke er med på foto som jeg er i besiddelse af. På fotoet - som er taget hos en fotograf i kvarteret "Grønland" - sidder min mormor med sønnen Bjarne og datteren Edel. Edel er født 06.08.1914 - og hun er ca 1 år gammel på fotoet.

 

(Forældrene blev skilt 05.04.18. Moderen gift igen 23.08.19).

 

Ligesom Solfrid har jeg gennemsøgt flere kirkesogne og set i dødsfalds protokol uden at finde ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edels dåb er at finde i Rikshospitalets Ministerialbok nr. F0015 (1913-1915) side 171.

Moderens adresse er her Sørligate 49,3. - Så dette giver ikke noget nyt om adresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger helt fast at Anker døde som lille!

Bjarne rejste med til Danmark i 1921 og blev konfirmeret i DK.

 

Vil mene at Anker døde inden 1915 fordi han ikke er med på foto som jeg er i besiddelse af. På fotoet - som er taget hos en fotograf i kvarteret "Grønland" - sidder min mormor med sønnen Bjarne og datteren Edel. Edel er født 06.08.1914 - og hun er ca 1 år gammel på fotoet.

 

(Forældrene blev skilt 05.04.18. Moderen gift igen 23.08.19).

 

Ligesom Solfrid har jeg gennemsøgt flere kirkesogne og set i dødsfalds protokol uden at finde ham.

 

Hei!

 

Hva gjør dere så sikre på at han døde før 1915 om dere ikke finner han i kirkebøkene?

 

Hva med faren,finner dere han senere,el.dør han tidlig?

 

Kan Anker være hos faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketælling 1910 bosat Sørligate 49, 3. Og ved fødslen i august 1914 denne adresse. Men i tiden imellem kan hun have boet et andet sted.

Og nej, Anker boede ikke hos sin far!

Er såmænd heller ikke sikker på at han døde før 1915, men fotoet tyder på det.

Kan ikke give flere svar, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjekt å få på plass hva som skjedde med Anker. Skjønner nå hvorfor jeg ikke fant ham når jeg gikk igjennom begravede, linken viser jo periode 1917-1922 så jeg tenkte ikke engang på at begravede for 1916 var dekt for den perioden. Burde kanskje ha vært endret til 1915-1922.

Uansett tusen takk for hjelpen, flott at man kan være flere til å lete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som klarer å tyde yrke til Emil ved Anker Monrads død? Ser ut for meg som det står carbonfabrikkarbeider, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,mener også det står carbonfabrikkarbeider,han er nevnt som løsarbeider i dødsfallprotokollen,arbeider i Odda,

se nr 1094 høyre side

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. I, Dødsfallsprotokoll B 8 , 1915-1917, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27273/204/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090514310476.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Carbidfabrikarbeider. Om han arbeider i Odda er det vel her han var: http://no.wikipedia.org/wiki/Odda_Smelteverk

 

Ja, det var der han jobbet når han traff min oldemor. De ble også gift, men jeg finner ikke giftemålet deres bare en masse bekreftelser på at de var gift.

 

Vielser i Odda Får håpe linken virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.