Gå til innhold
Arkivverket

Monogram i maleriet av Hr Jon med familie


Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Maleriet har et monogram som har vært tolket på to måter: Det står enten NIIB eller HIIB. Velges siste alternativ

 

kan det være utlagt: " Her Jon Jonsson B", uten at "B" idag kan tolkes. Muligens kan den være tilføiet ved

 

en "opadnying" i nyere tid, ut fra den herskende misforståelse at han tilhørte slekten Bude (Budde). Altertavla

 

blev "Opmalet 1830" og det 200 år gamle maleriet blev kanskje "opmalet" samtidig.

 

I NRR er alle kjente kongebrev til hospitalpresten Jon Jonsson innført med en klammeform (Budde) bak navnet.

 

Klammeformen virker anakronistisk. Mistanken om dette blir bekreftet av originalene i NRA. Det viser seg

at "Budde" er tilføiet av utgive

 

Min vurdering: av monogrammet (januar 2000):

 

Nå flytter vi blikket opp på maleriet og analyserer "Monogrammet":

 

Hvis de to stolpene med prikker over - midt i "Monogrammet" - skal referere til

 

"joen joensen" blir det lite igjen til en bokstav "H", eventuelt "N".

 

Hvis vi forutsetter at nevnte prikker er "oppadnying" kan vi forsøksvis sløife dem.

 

Hvis siste bokstav "B" også er en følge av "oppadnying" av en opprinnelig "S", for å referere til navnet Budde, kan vi likevis endre denne til "S".

 

Vi nærmer oss da forhåpentligvis det opprinnelige og sitter igjen med: I I I S.

 

En skråstrek går fra toppen av første stolpe til bunden av "S" for å binde bokstavene sammen samt kompletere en

 

mulig "H" av de to stolpene i midten.

 

Vi sitter da igjen med: I H S

 

 

som er "Jesusmonogrammet" eller "Kristusmonogrammet".

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi hadde fått se bildet ville det (kanskje) være mulig å komme med "tolkninger" av hva som står. Uten bilde blir det bare gjettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er jeg nå helt "på jordet", men spør likevel: Kan de to strekene med prikk over tolkes som to ett-tall? Det første som falt meg inn da jeg så dem, var at de lignet på romerske ett-tall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet du at han ikke var av Budde-slekt?

-Og hvor har da i tilfelle misforståelsen kommet inn?

 

Har ikke sett at IHS monogrammet har blitt malt på den måten før...

-Men hvis det finnes andre lignende tilfeller så muligens.

 

Ellers tror jeg nok skriften på tavla må ha vært fragmentert eller nærmest uleselig, hvis oppmaleren skulle forandret en S til B.

(S-en ville jo ikke blitt en B, bare ved en strek...)

Uten en orentlig analyse av malingslagene(utført av konservatorer) eller andre lignende tilfeller, vil jeg nok tro dette blir mer gjetning enn fakta...

 

Ellers kan monogrammet også tilhøre kunstneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.