Gå til innhold
Arkivverket

FT 1900. Petra (f.1868), Gjøvik


Laila Mjelde
 Del

Recommended Posts

Hei.

Det er første gang jeg prøver meg her på det NYE Brukerforumet. Har kjørt meg helt fast når det gjelder denne dama.

 

 

FT 1900:

Bygland, Aust-Agder

 

 

Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage Merknad

339 19 Bygland 10 69 30 Haaland n 15 15 13 j j n n n n Poteter, Svin

Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Sedvanleg bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. Merknad

2189 1 Mikkel Salves. m b hf g Maskinist ved Dampsav 1871 Evje Ned n s

2190 Jørgine Salves. k b hm g Maskinistkone 1875 Gylandsogn LM n s

2191 Selma Salves. k b d ug Mindreaarig 1895 Kristiansands LM n s

2192 Klara Salves. k b d ug Mindreaarig 1897 t n s

2193 Solveig Salves. k b d ug Mindreaarig 01.11.1899 t n s

2194 Kari Salves. k b tj ug Husgjerning 1879 Evje n s

2195 Jørgen Salves. m b fl ug Arbeider ved Dampsav 1874 Evje n s

2196 1 Carl Nyqvist Claied m mt Christiania b hf %el% ug Reisende Artist 1866 Arvika Værmeland n Udtraat intet samfund

2197 Petra Claied k mt Christiania b hm %el% ug Reisende Artist 1868 Gjøvik Krs n s

2198 x Torjus Ruenæs m b el e arbeider ved sagbrug 1850 Vennesla LM n s

2199 x Torje Berendts. m b %Kristiansand s% el e arbeider ved sagbrug 1831 Hægeland LM n s

 

2201 x Andreas Hangeland m b %Høivaag% el - s ug Arbeider ved sagbrug 1884 Thved LM n s

2202 x Mikjel J. Lauvdal m b %Longerak% el ug Arbeider ved sagbrug 1863 Lauvdal Brb n s E: Lauvdal finnes i Nedenes Amt

2203 x Tone A. Rikje k b el - d ug Sypige 1874 Valle Ned n s

 

 

 

På DisNorge (Bygland)har jeg etterlyst "reisefølget" hennes (Carl Nyqvist Claied) uten resultat. Etternavnet deres finner vi ingen steder. La oss legge etternavnet deres til side foreløpig.

 

Nå prøver jeg en annen vri - nemlig en etterlysning etter Petra, som er født i Gjøvik krs i 1868. Gjøvik er vanskelig for meg, da det vel kan være nærliggende sogn den gang i 1868. Er det noen som er gode på Gjøvik-området som kan hjelpe meg med å finne Petra?

 

Med vennlig hilsen

Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er første gang jeg prøver meg her på det NYE Brukerforumet. Har kjørt meg helt fast når det gjelder denne dama.

 

 

FT 1900:

Bygland, Aust-Agder

 

 

Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage Merknad

339 19 Bygland 10 69 30 Haaland n 15 15 13 j j n n n n Poteter, Svin

Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Sedvanleg bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. Merknad

2189 1 Mikkel Salves. m b hf g Maskinist ved Dampsav 1871 Evje Ned n s

2190 Jørgine Salves. k b hm g Maskinistkone 1875 Gylandsogn LM n s

2191 Selma Salves. k b d ug Mindreaarig 1895 Kristiansands LM n s

2192 Klara Salves. k b d ug Mindreaarig 1897 t n s

2193 Solveig Salves. k b d ug Mindreaarig 01.11.1899 t n s

2194 Kari Salves. k b tj ug Husgjerning 1879 Evje n s

2195 Jørgen Salves. m b fl ug Arbeider ved Dampsav 1874 Evje n s

2196 1 Carl Nyqvist Claied m mt Christiania b hf %el% ug Reisende Artist 1866 Arvika Værmeland n Udtraat intet samfund

2197 Petra Claied k mt Christiania b hm %el% ug Reisende Artist 1868 Gjøvik Krs n s

2198 x Torjus Ruenæs m b el e arbeider ved sagbrug 1850 Vennesla LM n s

2199 x Torje Berendts. m b %Kristiansand s% el e arbeider ved sagbrug 1831 Hægeland LM n s

 

2201 x Andreas Hangeland m b %Høivaag% el - s ug Arbeider ved sagbrug 1884 Thved LM n s

2202 x Mikjel J. Lauvdal m b %Longerak% el ug Arbeider ved sagbrug 1863 Lauvdal Brb n s E: Lauvdal finnes i Nedenes Amt

2203 x Tone A. Rikje k b el - d ug Sypige 1874 Valle Ned n s

 

 

 

På DisNorge (Bygland)har jeg etterlyst "reisefølget" hennes (Carl Nyqvist Claied) uten resultat. Etternavnet deres finner vi ingen steder. La oss legge etternavnet deres til side foreløpig.

 

Nå prøver jeg en annen vri - nemlig en etterlysning etter Petra, som er født i Gjøvik krs i 1868. Gjøvik er vanskelig for meg, da det vel kan være nærliggende sogn den gang i 1868. Er det noen som er gode på Gjøvik-området som kan hjelpe meg med å finne Petra?

 

Med vennlig hilsen

Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk!

Ikke umulig at det er denne Petra.

 

Er det andre steder enn Vardal som kan refereres til som "Gjøvik"?

 

Og hvor er hun konfirmert, mon tro?

 

Hun er altså ugift i 1900. Det står ikke at hun er skilt eller enke.

 

Takknemlig,

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fant en Petra konfirmert her. Ikke den samme.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8952&idx_id=8952&uid=ny&idx_side=-82

 

 

 

 

 

Hei!

 

Hva har Carl og Petra med hverandre å gjøre,er de søsken,el.er de ikke i slekt?

 

Dette etternavnet,er det et artistnavn eller?

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Oddleiv.

 

Denne Karl vet jeg etterhvert litt om. En luring :rolleyes:

 

Han brukte flere navn. Nykvist er hans stefars navn. Født i Arvika 1866, uekte av Carolina Berglund. To år som trommeslager i Wermlandske Regemente (1882-1884), to uekte barn i Holmestrand. Forlot tydeligvis disse barnas mor før nr. to ble født. Funnet igjen i forskjellige kilder som akrobat, omreisende taskenspiller, reisende artist. Siste spor FT 1900.

 

Kan ikke tro annet enn at han og Petra er "samboere". Han flykter nok litt fra ansvar og myndigheter, denne karen.

 

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. "Claied".

Dette navnet gir ikke mening. Har vært foreslått lydskrift av "Clyde", men kan ikke svare på om det er et artistnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der.

 

Petra, datter til Lars Børresen Brateng, døde i 1880. Da er hun ute av diskusjonen. Og, da er heller ikke dette barnet Ridel noe å fundere over. Selv om du nok har funnet rette barnet, Ann-Mary.

 

Takk til Grete!

Det var et viktig funn.

 

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.