Gå til innhold
Arkivverket

Erdman Jensen, President i Kristiansand – opphav og etterkommere.


Tor-M. Lien
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg ønsker å starte en ny debatt for alle som er interessert i Erdman-slekten. (Skrivemåten varierer i forskjellige kilder; Erdman, Erdmann, Erdmand, Ertman, Erdtman. Jeg velger å bruke Erdman generelt i dette innlegget). Jeg har fulgt min slektslinje bakover, og har funnet at President Erdman Jensen er min 6xtippoldefar. Min ”linje” fra min tippoldemor og bakover er som følger:

 

Kristine Eliasdatter – Elias Hellesen – Helle Juel Erdman (dy) – Helle Juel Erdman (de) – Jens Jørgen Erdman – Erdman Jensen.

 

Jeg har tidvis vært innom debattsidene her i digitalarkivet, og har fått nyttige tips og hint for videre leting. Det gjelder spesielt debattene 65934 og 21853, men Erdman-navnet nevnes også i andre debatter, bl a 3249 og 25130. Jeg har i dag blitt medlem her fordi jeg kanskje har opplysninger som kan ha interesse for andre som er interessert i Erdman-slekten. Jeg ser at også andre har sporet denne slekten tilbake til President Erdman Jensen, men det ser ut til å stoppe opp der.

Jeg kan ikke være helt sikker, men jeg mener å ha funnet at Erdman Jensen ble født i Oslo (Christiania), og døpt 4. mars 1683 i Oslo Domkirke/Vår frelsers menighet av foreldrene Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter. (Ministerialbok 1648-1704).

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-155

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217020361.jpg

 

Fødsels/dåps-datoen stemmer (så godt som) helt overens med informasjonen som gis når han dør i Kristiansand 17. mai 1742: 59 år, 2 mnd og 10 dager gammel. Videre vil jeg si at det var et skifte, som ble nevnt i debatt 65934, innlegg nr 152, som satte meg på sporet av å lete etter Erdman Jensen i Oslo. Det er et skifte etter en Dorothea Jensdatter. Hun er tydeligvis ugift og barnløs, og dermed er det fire søsken som arver etter henne; brødrene Niels Jensen, Erdman Jensen og Hieronymus Jensen, samt søsteren Lene Jensdatter.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25396/136/?size=medium&mode=0

 

For å få en bekreftelse på at det er rette Erdman Jensen jeg har funnet, begynte jeg å lete etter søsken som ble født i perioden før og etter 1683. Jeg fant da at Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter får flere barn i perioden 1667-1683, men jeg finner ingen som heter Niels eller Hieronymus… Men ved et par anledninger finner jeg at Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter står oppført som foreldre uten at barnets navn er ført inn i kirkeboken. Men den 18. mars 1681 finner jeg noe interessant: Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter får tvillinger, og jeg mener å kunne tyde at navnene på tvillingene KAN være Lene og Dorothea! (Evt Leene/Lenne?).

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-151

 

 

I så fall faller jo brikkene på plass, mht skiftebrevet fra 1716. Jeg er ingen ekspert på gotisk skrift, så jeg kan ikke være sikker på at jeg tolker all skrift rett. Det står også et stedsnavn bak Jens Nielsens navn som jeg ikke klarer helt å tyde. Håper derfor andre kan hjelpe til med å tyde skriften, og forhåpentligvis bekrefte disse funnene! Og kanskje er det noen i forumet som allerede kjenner til dette, og har ytterligere informasjon å bidra med? Jeg har ellers prøvd å samle en del informasjon om Erdman-slekten generelt, og håper på innspill fra alle som måtte vite mer om denne slekten! :) Hilsen Tor-M. Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne se ud til, at der i dåbsindførslen 1681 står "Jens Nielsen Olborigs, oc Maren Jórgens datters tuende bórn Laurs oc Daarette".

 

Olborig kunne være Ålborg.

 

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det ser ut til at det står Laurs og Daarette ja. Og det er vel ikke urimelig å anta at Daarette er en annen måte å skrive Dorothea på? Ser jo ofte at navnet på en og samme person gjerne blir skrevet ulikt i forskjellige kilder.

 

For saken er nemlig den, at hvis det ikke er en Lene blant tvillingene, så fikk Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter et barn i 1667 også, som døpes 30. januar. Nok en gang trenger jeg nok hjelp til skrifttolking, men jeg mener navnet kan være Lene. (Jeg tenkte at hvis et barn døde kunne de gitt et senere barn samme navn, noe som ikke var uvanlig har jeg skjønt).

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-125

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217020331.jpg

 

Hvis navnet på dette barnet ER Lene, så er det vel rimelig grunn til å anta at Lene og Daarette kan være samme personer som i skiftet fra 1716 blir kalt Leene og Dorothea?

 

Hilsen Tor-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står ganske rigtig Lene, men - jeg tror ikke, det er den rigtige Lene.

 

Det ville betyde, at hun var 51 år, da hun blev gift med Ole Nielsen Paasche i 1718.

 

Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter er jo vanlige navne, så når der mangler et "Olborig", bliver det for usikkert - med mindre man har andre kilder, der angiver alder.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart en del usikkerhet hvorvidt det virkelig er Erdman Jensen, som senere blir president i Kr.Sand, som døpes i Christiania 4. mars 1683. Men når alderen stemmer såpass godt overens mht dødsdato, samt at det finnes to mulige søsken med likelydende navn som noen år senere dukker opp i et skifte, nettopp i Christiania, gjør jo at det er naturlig å følge dette sporet videre! Når Dorothea – etter hvem det holdes skifte – dør rundt 1716, er hun tydeligvis ugift og barnløs siden det er fire søsken som arver etter henne.

 

Det behøver selvsagt ikke å bety noe, men det er vel ikke unaturlig å anta at en ugift barnløs kvinne på den tiden sannsynligvis oppholder seg på det stedet der hun vokste opp, og at det dermed er naturlig å tenke at denne søskenflokken faktisk er oppvokst i Christiania? Hvis Dorothea Jensdatter er identisk med en av tvillingene - Daarette - som døpes 18. mars 1681, er hun i så fall rundt 35 år når hun dør.

 

Ang innlegg 4: Jeg kjenner ikke til Paasche-slekten utover noen innlegg jeg har lest i debatt 65934. Men jeg registrerte jo at Erdman-navnet kom inn i bildet i den debatten fordi Ole Nielsen Paashce i 1718 gifter seg med en Lene Jensdatter, som etter alt og dømme er søster av Hieronymus Jensen, og da sannsynligvis også Erdman Jensen, og dermed samme Lene Jensdatter som nevnes i ovennevnte skifte. (Henviser til debatt 65934, diverse innlegg fra nr 147-152). Til de av dere som kjenner Paasche-slekten: vet dere når omtrent Ole Nielsen Paasche er født? Og har noen kjennskap til om Ole Nielsen Paasche og Lene Jensdatter fikk barn?

 

Hilsen Tor-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De manglende kirkebøger fra den periode gør det lidt vanskeligt, men jeg skyder på, at Ole Nielsen Paasche er født 1680-85.

 

Jeg har ikke fået øje på skifter efter ham eller Lene Jensdatter i de 2 første skifteprotokoller - dvs. 1716-1753, men Ole Nielsen Paasche må være død mellem 1730 og 1740.

 

Han var i live ved skiftet efter svogeren Jens Hof i 1730 og ved skiftet efter søsteren Annichens 2. mand i 1740 havde "Lene salig Ole Nielsen" en fordring i boet.

 

Vh,

Bert Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Jørgen Erdman og Cecilia Cathrine von Capelen var foreldre til Helle Juel Erdman (1758-1832). Kan han være oppkalt etter Helle Christensen Juel (1664–1716)?

Grunnen til min interesse er at sorenskriver Niels Nielsen Wisløff og Christiane Riis hadde sønnen Helle Juel Wisløff f. 1725. Kan det være noen slektsforbindelser her?

For øvrig, se debatt ”Niels Wisløff (c1678-1753) og hans to hustruer, Regina Marie Celius og Christiane Riis”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt om Wisløff-slekten i linken, og alle navnene som dukker opp der, kan jeg ikke se noen umiddelbar forbindelse. Men navnet Helle blir jo i hovedsak brukt som kvinnenavn, så når mannsnavnet Helle - i kombinasjon med Juel - dukker opp hos et knippe personer utover 1700-tallet, er jo det såpass spesielt at man kanskje kan anta at det har et felles utspring en eller annen gang?

 

Jeg har videre prøvd å finne fødested/år for Cecilie Cathrine von Cappelen uten å lykkes. Flere von Cappelen-familier holdt til i Bragernes, Buskerud, utover på 1700-tallet. I kirkebøker derifra dukker tidvis også Wisløff-navnet opp. Ikke at jeg har sett noen direkte forbindelser, men det kan kanskje være en mulig link?

 

Jeg har ellers funnet en Monsr. Helle Juel som gifter seg med en Else Margareta (Catrine) Deichmann i Akershus Slottsmenighet/Garnisonsmenigheten den 25. juni 1767.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=medium&info=ingen&hode=nei&show=115&uid=131221&js=j

 

Jeg vet ikke hvem denne Helle Juel er (kan det muligens være Wisløff selv om det navnet ikke er notert?), men Helle Juel Erdman og Elisabeth Simensdatter Soelberg gifter seg i alle fall samme sted 12. august 1790.

 

Jeg registrerer ellers at foreldrene til Helle Juel Erdman, Jens Jørgen Erdman og Cecilie Cathrine von Cappelen er født omtrent på samme tid som Helle Juel Wisløff. Det behøver ikke å bety noe selvsagt, men kanskje har de vært i samme omgangskrets, om ikke direkte i familie? Og kanskje ble bare navnet Helle Juel et motenavn i visse kretser på den tiden? :)

Ikke godt å si, men Helle Juel-navnet kan absolutt være et spor som kanskje kan føre oss videre i vår søken!

 

Tor-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskriver og kanselliråd Helle Juel Wisløff ble gift med Sophie Stranger 13. aug. 1745 i Gran, Oppland. Den Helle Juel som giftet seg med Else Margareta (Catrine) Deichmann i Akershus Slottsmenighet/Garnisonsmenigheten 25. juni 1767, er sønn av Else Sophie Dorothea Rasch og Hans Hellesen Juel, og sønnesønn av Gertrud Hansdatter Kamp og Helle Christensen Juel – som jeg nevnte i mitt forrige innlegg.

 

Jeg har så langt ikke funnet noen forbindelser mellom Helle Christensen Juel i Christiania og Helle Juel Wisløff, men det er nok en grunn for oppkallingen. Trolig er det på Helle Juel Wisløffs morsside forbindelsen finnes. Hans mor, Christiane Riis’ foreldre, Kristine Hansdatter og krigskommisær Jacob Paulsen Riis bodde i Christiania, de flytttet senere til Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i denne saken, det er derfor mulig du har sett dette selv.. I skiftet etter Dorothea Jensdatter står det at lovtingsskriveren Monsr Niels Hammer er fullmektig for hennes brødre som befinner seg i Kristiansand :)..

 

Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til innlegg 9:

Takk for oppklaringene! Det er absolutt sannsynlig at det er en forbindelse mellom de forskjellige Helle Juel-ene, og at det nok kan finnes en felles ane bak i tid. Jeg kan ikke se noen forbindelseslinjer slik det ser ut nå, og de er gjerne ikke så lett å finne så langt tilbake i tid, men hvem vet hva som dukker opp? :)

 

Svar til innlegg 10:

Takk for det! Må innrømme at jeg sliter litt med å forstå skriften i en del av disse gamle dokumentene, så jeg er glad når noen hjelper til med ”oversettelser”! Og kanskje finnes det andre relevante opplysninger i disse skiftene som har gått meg hus forbi? Tar i så fall i mot flere ”oversettelser” med takk! :)

Jeg klarer for så vidt fremdeles ikke å lese hva som står der, men står det spesifikt at alle brødrene (men ikke søsteren?) befinner seg i Kristiansand? Vet ikke om det egentlig betyr så mye fra eller til i forhold til det jeg allerede er innforstått med. Jeg var klar over at Erdman Jensen bodde i Kristiansand på den tiden det aktuelle skiftet ble gjort opp.

Men det gir meg uansett en fin anledning til å komme med litt mer informasjon om Erdman Jensen:

 

I 1713 ble han konstituert som by- og rådstueskriver, samt auksjonsdirektør.

I 1718 ble han utnevnt til rådmann og overformynder.

 

Disse opplysningene stammer fra Erdman Jensen selv. Han skrev i sin tid ned det han kalte Christiansands Krønike, som ble utgitt i bokform første gang i 1919, og senere i ny utgave i forbindelse med Kristiansands 350 års jubileum i 1991. Jeg vil sitere hva han selv skriver i forbindelse med at han utnevnes til rådmann:

 

Anno 1718 den 13 mai er by- og rådstueskriver Erdman Jensen som ikke har vært borger, allernådigst beskikket til å være rådmann og tillike oberformynder”.

 

Jeg har ikke spesielle kunnskaper om dette, men jeg antar jo at når han skriver ”som ikke har vært borger” betyr at han ikke kan være født eller oppvokst i Kristiansand. Så hvor kom han fra da? Jeg mener jo å ha funnet en del spor som helt klart peker i retning av at han er født i Christiania. Og kanskje kom han til Kristiansand som gutt, eller ung mann, sammen med familien? Med unntak av en søster som ble værende igjen i Christiania? Kanskje? Ikke godt å si, og foreløpig er det ikke nok opplysninger til å kunne konkludere med noe som helst. Men satser på å finne ut mer om dette! :)

 

Hilsen Tor-M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer for så vidt fremdeles ikke å lese hva som står der, men står det spesifikt at alle brødrene (men ikke søsteren?) befinner seg i Kristiansand?

Det står at brødrene befinner seg i Kristiansand i forbindelse med at løsøret etter den avdøde søsteren, Dorothea skal selges på auksjon, og at Monsr Niels Hammer tar hånd om forretningene. Det står ikke noe spesifikt om Lene, annet at hun er ugift, men det behøver ikke å bety at hun ikke er i Kr.sand hun også. Oslo skifterett 1716

 

Jeg tror det er stor mulighet for at du har funnet riktig Erdman Jensen døpt i Christiania i 1683, med foreldre Jens Nielsen Ålborg (Aalborg) og Maren Jørgensdatter.

Dorothea (Daarette) er født i 1681, og etter brødrenes rekkefølge i skiftet er Niels eldre enn Erdman - og Hieronymus er yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Grete! :) Og fint at du nevner dette med aldersrekkefølgen på brødrene, dette har jeg tenkt litt på selv, for det er et par ting, særlig i forbindelse med Hieronymus Jensen, som lager litt hodebry… Jeg vil komme tilbake til ham i et senere innlegg. Men som sagt, jeg har tenkt at det nok er naturlig at brødrene nevnes i rekkefølge etter alder, og at det sikkert var vanlig prosedyre. Men kommer det helt klart frem at Niels er den eldste av dem, og Hieronymus den yngste? Eller kan brødrene ha blitt ”rangert” etter andre kriterier? Noen som kan si noe mer om dette? Skifte etter Dorothea Jensen:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25396/136/?size=medium&mode=0

 

Til alle som er interessert i Erdman-slekten - og evt andre som fremdeles henger med - følger nå en del informasjon som kanskje kan være med på å kaste nytt lys over dette emnet:

 

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter, foreldrene til Erdman Jensen og hans søsken, giftet seg i Trøgstad, Østfold 21. nov 1666. (Øverste rad):

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7473&idx_id=7473&uid=ny&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018050238.jpg

 

De får til sammen 9 barn som døpes i Oslo Domkirke i perioden 1667-1683. Og som jeg tidligere har nevnt; ved to anledninger er ikke barnets navn ført inn i kirkeboken.

 

Nå litt om Niels Jensen, president Erdman Jensens eldre bror; jeg antar det er ham som dør/begraves i Kristiandsand 1. juli 1740.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-169

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607310169.jpg

 

Han oppgis å være 70 år, 3 mnd og 7 dager gammel. Det står i tillegg en del andre ting som jeg ikke helt klarer å tyde, så hjelp mottas med takk! :) Jeg vil her også nevne at hvis alderen hadde vært oppgitt til å være 71 år, 3 mnd og 7 dager, ville det stemt meget godt overens med et av Jens Nielsen og Maren Jørgensdatters navnløse barn som blir døpt 8. april 1669:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-128

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217020334.jpg

 

Her er det gjerne rom for å tenke at man på den tiden ikke hadde like god oversikt over folks alder slik man har i dag, samt at innføringer i kirkebøker ikke nødvendigvis alltid er 100% korrekt? Så enn så lenge velger jeg å tro at hvis presten den gang hadde gjort jobben sin fullt ut, så hadde han skrevet inn navnet ”Niels” i kirkeboken! Det er jo heller ikke unaturlig å tenke at parets førstefødte sønn nettopp ville fått navnet Niels - med tanke på farens etternavn.

 

Det finnes et skifte etter Niels Jensen, og også her setter jeg pris på tilbakemeldinger hvis noen finner informasjon som kan være av interesse! Det som virker temmelig sikkert i dette skiftet er at det kommer tydelig frem at han er president Erdman Jensens bror. (Skiftet starter nederst på s. 491b):

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24494/496/

 

Legger til slutt ut en lenke til skiftet etter Erdman Jensen selv, fra 1742. (Skiftet starter nederst på side 636a). Kanskje finnes det informasjon her som ikke har kommet frem i lyset? (I hvert fall for oss som sliter litt med å tyde gotisk skrift…). :)

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24494/640/?size=medium&mode=0

 

Hilsen

Tor-M

 

PS: Registrerte at noen av lenkene jeg hadde lagt ved ikke fungerte helt bra, men det er forhåpentligvis ordnet nå! Redigeringen som er gjort har kun med lenkene å gjøre, innholdet i teksten er uendret.

Endret av Tor-M. Lien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter, foreldrene til Erdman Jensen og hans søsken, giftet seg i Trøgstad, Østfold 21. nov 1666. (Øverste rad):

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7473&idx_id=7473&uid=ny&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018050238.jpg

De får til sammen 9 barn som døpes i Oslo Domkirke i perioden 1667-1683. Og som jeg tidligere har nevnt; ved to anledninger er ikke barnets navn ført inn i kirkeboken.

Hei Tor-M.

Det er jo mulig at det ekteparet som gifter seg i Trøgstad 1666 er det samme paret som er foreldre til de fem som er nevnt i skiftet fra 1716 i Christiania, og fire barn til, men for å være sikker savnes flere kilder. Jeg er enig med Berit (#4) at det blir usikkert om det er det samme paret som er foreldre til alle ni barna (eller om riktig dåp er funnet), når tilnavnet "Olborig" (Aalborg, Ålborg) tydeligvis mangler på flere innførsler.

Hadde vært fint om du la ut navnene og dåpsdato på de barna du har funnet.

 

Når det gjelder ditt spørsmål om rangering ift alder i skifter, er min erfaring at dette var vanlig praksis. Jeg tror ikke rangering av søsken etter andre kriterier enn alder og kjønn var vanlig, men dette er jeg ingen ekspert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Nielsen Aalborg er nevnt i følgende kilder i Christiania 1680-1684 som er samlet på vigerust.net:

 

Jens Nielssen Aalborg 500 rd M. 4 rd: Christianias grunntakst på gårdene med nærings- og bruksskatt [eiendomsskatt] 1680

 

Jens Nielssen Aalborig 2-0: Manntall for Prinsessestyr i Christiania 1680

 

Jens Nielssen Aalborig 2-0: Manntall for Smørskatt i Christiania 1680

 

Jens Nielsen Aalborg 1 pige 1 ort 8 sk.: Manntall for Folkeskatten i Christiania 1681

 

Jens Nielssen Aalborg 1-0: Manntall for byskatten i Christiania 1682

 

Jens Nielssen Aalborg 1-0: Manntall for Folkeskatten i Christiania 1682

 

Jens Nielsen Aalborg 1-0: Manntall for byskatten i Christiania 1683

 

Jens Nielssen Aalborg 1-0: Manntall for Båtsmannsskatten i Christiania 1683

 

Jens Nielssen Aalborg 1-0: Manntall for Krigshjelpen i Christiania 1683

 

Jens Nielssen Aalborgs Gaard 1-0: Manntall for byskatten i Christiania 1684

 

------

 

Etter 1684 finner jeg han ikke (eller evt. hans enke), så han er kanskje død eller utflyttet.

 

Denne Nils er vel helst hans sønn:

 

Nils Jenssen Aelborig 87 = 3 ort 2 sk.: Restanse 1688 på Hageskatten for 1686-87

 

------

 

(Tor-M, kanskje du skal legge til født i Christiania? e.l. i overskriften (linje 2) for å nå litt bredere ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Nielsen Aalborg er videre nevnt i følgende kilder i Christiania 1674-1679 som er samlet på vigerust.net:

 

Jens Nielsön Aalborg 3: Kobberskattmanntall for 1674, lagt 1675 av Christiania by

 

Jens Nielsen Aalborg 4 personer 4 rd: Manntall for Familielandhjelp av Christiania 1675

 

Jens Nielsen Aalborg 4 Personer 4 rd: Manntall for Familielandhjelp av Christiania 1676

 

Jens Nielßen Aalborg 4 2-0: Manntall for Familielandhjelp av Christiania 1677

 

Jens Nielßen Aalborg 3 3-0: Manntall for Familieskatten av Christiania 1678

 

Jens Nielßen Aalborig 4 4-0: Manntall for Familieskatten av Christiania 1679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fant dette, Mette! Dessverre finnes det ikke noen skifter på nett fra denne tiden - de første starter i 1692, så vi får ikke noe hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk så mye til Grete og Mette for interessante og spennende funn! :)

Det er mye å ta tak i her, men vil først nevne at det var kjekt å se at navnet Nils Jensen Ålborg dukket opp. Dette må jo være en bekreftelse på at paret faktisk hadde en sønn som het Nils, og at dette sannsynliggjør det jeg skriver om i innlegg #13, at det er Niels som blir født 8. april 1669. Han ville jo da vært 19 år i 1688, og kanskje hadde han, som eldste sønn, overtatt familiens forretningsforetakende, muligens fordi faren kan ha vært syk på dette tidspunktet siden vi nå vet at han dør i 1690. Og funnet av Jens Nielsen Ålborgs død var jo ellers meget avklarende, bl a kan man jo da se bort i fra teoriene om at hele familien flyttet på seg en eller annen gang etter 1683. Men ingenting i veien for at to, eller flere, av Jens Nielsens barn senere dro til Kristiansand selvsagt! :)

 

Vil ellers nevne at det blir døpt en Maren i januar 1646 i Trøgstad, som er datter av Jørgen Nielsen. Det er vel all grunn til å anta at dette er den samme Maren Jørgensdatter som gifter seg samme sted 19 år senere med Jens Nielsen.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7473&idx_id=7473&uid=ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018050173.jpg

 

Under her legger jeg ut en liste over Jens Nielsen og Maren Jørgensdatters barn som døpes i Oslo domkirke i perioden 1667-1683. Navnet Olborig (Ålborg) dukker først opp 1675:

 

30 jan 1667: Lene

8 april 1669: Intet navn (Men kan meget godt være Niels som tidligere antydet).

23 des 1670: Maren

28 juli 1672: Ana

27 mars 1674: Intet navn

14 nov 1675: Jørgen

18 mars 1681: Laurs og Daarette (Tvillinger)

4 mars 1683: Ertmand

 

Lenke til fødte/døpte Oslo domkirke år 1667:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-125

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217020331.jpg

 

Jeg vil legge til at 20 april 1677 og 22 august 1679 dør to av Jens Nielsens barn, uten at barnas navn er ført inn. Men Olborig blir brukt ved begge anledningene.

 

Lenke til døde Oslo domkirke år 1677:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-242

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217020448.jpg

 

Var ellers et par ting til jeg gjerne skulle ha nevnt, men rekker ikke mer nå, håper på å komme tilbake med mer i kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hieronymus Jensen var gift med Dorthe Marie Flyg (Flüg). Hun døde 1725 i Vang, 31 år.

To barn:

Frederica Maria, f. ca 1717.

Nicolaa Maria, døpt 25. aug. 1719 i Vang. Hun ble gift med sogneprest Morten Leigh 10. okt. 1741 i Vang.

 

Her er sorenskriver Hieronymus Jensen i sjeleregister 1732 for Vang. Han er oppgitt å være 55 år, og gift. Det betyr at han må ha giftet seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24. juni 1668 ble Jens Nielsøns datter begravet.

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Døde og begravede 1669, side 418-419.

 

Kan dette være Lene, som ble døpt 30. jan 1667?

Det er mulig at det barnet som ikke er oppgitt ved navn ved dåpen 27. mars 1674 - er en ny Lene. Utfordringen blir da å plassere Hieronymus. Etter alderen i sjeleregisteret i 1732, 55 år, skal han være født ca 1677, men denne alderen kan være for høy, noe som ikke var uvanlig. Han er nevnt etter Erdman i skiftet i 1716, så han burde være yngre enn han, dvs. f. ca 1784/85, men da er avviket fra oppgitt alder i 1732 nokså stor - men det er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å komme inn på Hieronymus Jensen nå i kveld selv faktisk! Jeg kjenner til den informasjonen du nå kommer med. Noe av det har vært fremme i tidligere debatt 21853. Men fint at det kommer frem her! Hieronymus Jensen gifter seg for øvrig igjen i Tanum, Asker, med Maren Krefting 26 aug 1727. (Det ser ut som det står et annet navn enn Maren her, men hun dukker ved et par anledninger opp som fadder i Vang, sammen med døtrene til Hieronymus, og da kalles hun Maren).

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7728&idx_id=7728&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110030555.jpg

 

De får sønnen Jens 4 okt 1728 i Vang, Hedemark:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9046&idx_id=9046&uid=ny&idx_side=-92

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890183.jpg

 

Jeg registrerer ellers at han er sorenskriver over Hedemarken i perioden 1713-1743 (og kanskje lenger?) jf skifteprotokoller for Hedemarken Sorenskriveri protokoll 5-9.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=04&embete=&protokoll=&periode=&navn=

 

Det som gjør det hele litt problematisk i forhold til Hieronymus, er jo at han ikke er å finne i søskenflokken fra Christiania. Skal det være en forbindelse med Ertmand, døpt 4 mars 1683 i Oslo domkirke, og president Erdman Jensen i Kristiansand, må det også finnes en bror ved navn Hieronymus. Han er å finne både i skiftet etter Dorothea og i skiftet etter Erdman Jensen selv.

I sjeleregisteret for Vang er han 55 år i 1732, og ergo født ca 1677. Jens Nielsen og Maren Jørgensdatter får som nevnt 9 barn i perioden 1667-1683, men ingen av disse blir født i tidsrommet mellom 1675 og 1681, så det er det jo for så vidt plass til et barn innimellom der. Men Hieronymus er ikke å finne i kirkeboken for Oslo domkirke.

 

En annen ting er jo dette med alderen på brødrene jf skiftet etter Dorothea. Der tyder jo alt på at Erdman Jensen er eldre enn sin bror Hieronymus, og han skulle derfor egentlig ikke vært født før tidligst 1684…

 

Er det mulig at det kan finnes to personer med dette navnet på samme tid?

 

Det at Hieronymus ikke finnes i kirkebøkene i Oslo domkirke kan ha sammenheng med at familien kan ha oppholdt seg andre steder i kortere perioder. Det at farens navn, Jens Nielsen, plutselig forsvinner fra manntallskildene i 1684 (se #15), er for så vidt et hint i den retning. Sønnens navn dukker opp igjen i 1688, og Jens Nielsen dør i Christiania i 1690. Så ergo kan familien ha oppholdt seg utenfor Christiania i perioden mellom 1684 og 1688, og dermed født sønnen Hieronymus et annet sted.

 

Skulle det finnes kilder hvor Hieronymus Jensens fødselsår/sted og dødsår/sted er nevnt, samt et evt skifte, hadde nok det sikkert være avgjørende nå.

 

Føler det er sorenskriver Hieronymus Jensen som sitter med nøkkelen for å komme videre her! :)

 

Henviser også til tema om Hieronymus Jensen i tyding av skannede kilder:

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171185-hieronymus-jensen-sorenskriver-hedemark/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde visst ikke fått med alle oppdateringene når jeg sendte mitt innlegg, så det ble visst litt overlapping. :)

Jeg hadde ikke fått med meg at en datter dør i 1668. Og ja, det må vel være Lene det da, og da forsvinner det jo et viktig navn på en måte. Men som du sier, det kan godt ha kommet en ny Lene senere. Og Lenes alder blir jo i innlegg #4 ansett for å være for høy, jf om hun hadde vært født i 1667.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.