Gå til innhold
Arkivverket

Erdman Jensen, President i Kristiansand – opphav og etterkommere.


Tor-M. Lien
 Del

Recommended Posts

Hieronymus Jenssen ble visesorenskriver i Hedmark 8. aug. 1712, og sorenskriver 9. juni 1722 – stadfestet 9. okt. 1731. Han avstod embetet i 1743 til Hans Henrich Schwabe.

Hvis han ble visesorenskriver i Hedmark 1712, hvorfor skulle han da være i Kristiansand i 1716?

 

Vedlegg fra Sorenskrivere i Norge 1591-1814, fra wangensteen.net

post-232-0-02554800-1305243931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Som du kanskje har sett er også jeg etterkommer av Erdman Jensen og jeg syns denne debatten virker veldig lovende! Jeg har kun et beskjedent bidrag nå, nemlig at Erdman Jensens datter het Maren Abigail. Abigail har hun fra mormoren sin så jeg ventet nesten at farmoren het Maren, jf Maren Jørgensdatter. Altså et "circumstantial" bevis. At Erdman Jensen kaller seg ikke "borger" tror jeg skyldes at ordet borger betyr en handelsmann og ikke i seg selv sier noe om han er innvåner i byen.

 

Maren Abigail ble gift i Valle Kirke, Sør-Audnedal, Vest-Agder, Norge d. 20.5.1750 med Kaptein Jørgen Jørgensen Fasseland. Barn utover Maren Abigael var Hans Jacob(student til København fra Kristiansand Katedralskole 1735 og senere (1740-årene) kapellan i Undal Kirke, Sør-Audnedal, deretter sogneprest til Håland på Jæren. Gift med Helena Friderica Resen, som var datter av kommandørkaptein og amtmann over Lister og Mandal amt, Wilhelm Hansen Resen. Dertil Jens Jørgen, 18 år, som ble prokurator i Oslo (levde 1724-1773, gift 1748 med Sidsel Catherine Cappel). Dessuten Friderich som jeg ikke vet mer om enn at han på skiftet etter faren var i sitt 24. år og ugift og at han et par ganger opptråtte med sin søster Maren Abigael som fadder ved dåp i Kristiansand.

 

Min linje er Erdmann Jensen, gift med Anna Hansdatter Bøgvad, Maren Abigail død 4.11.1775, Jørgen Jørgensen Erdman Fasseland, gårdbruker, Nicolai Jørgensen Erdman Fasseland, Johanne Marie Nicolaisdatter, Johanne Marie Rasmussen, Rolf Gundersen og Reidun Gundersen. og til slutt meg. Så det er en lang ramse. Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sør-Audnedal nevnes også en annen Ertman: Under Haugen, Øvre Vigeland (men ikke under Fasseland!) at en kaptein Ernst Erdmann Fasseland sammen med en kaptein Tritzschler fra Giskedal i Valle hadde pant i halvdelen av denne gården inntil den ble innløst i 1737. Carl Ferdinand Tritzschler var etter polsk tjeneste og svensk fangenskap i dansk tjeneste (med hjelp fra sin onkel og svigerfar, general-major Hans Ernst T. som var høyt plassert i militæret og en ivrigt godssamler. Av adelig slekt fra Sachsen/"til Lauterbach") og hadde 1. Listerske Kompani fra 1721. Deres ene sønn må være blitt oppkallt etter vennen, for han het: Ernst Ertmann Ferdinand Tritzschler og han hadde senere samme kompani som faren. Han døde i Undal 1788.Denne Ernst Erdman MÅ jo nesten ha forbinnelse med de to andre Erdman Sør-Audnedal, Maren Abigail og Hans Jacob? Men jeg har ikke funnet noen. Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.