Gå til innhold
Arkivverket

Søker soldatopplysninger 1811


Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Jeg søker alle opplysninger om fortiden til den Jens Jensen som giftet seg som 'Soldat og Ungkarl' 3. mai 1811 i Berg kirke, Berg (Østfold) med Börgesd, Elen Maria.

 

Mitt spørsmål er nøyaktig hvilke dokumenter man bør søke i avhengig om han var utskrevet eller vervet (gevorben). Nå må man jo bestille arkivsakene på forhånd,

 

Er det noen med erfaring når det gjelder soldatruller som kan tipse meg om rett sted på arkivportalen.no eller arkiverket.no?

 

Jeg tenker bla. på om disse arkivene kan være riktige:

 

http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_serie.php?qc=d60b755b6959a580bceaa99d59890533&ft=1&arkivid=1079&serieid=44069

 

Se Innrulleringsprotokoll, Rulle (stambok) og Hovedlegdsrulle, Bergske kompani

 

Noen med tips?

 

Se for øvrig debatt 78212 om Jens her:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=78212&sok=godberg&nr=15&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man jo bestille arkivsakene på forhånd,

 

Man trenger ikke bestille på forhånd. Man kan møte opp i skranken, få veiledning og bestille der, men man risikerer da å måtte vente en stund på arkivsakene, fordi det er henting kun til faste klokkeslett (kl. 10, kl. 12 og kl. 14).

 

Jeg ville på forhånd bestilt de arkivsakene du har blinket deg ut, men så ville jeg likevel bedt om ytterligere veiledning og tips ved oppmøte. Da vil du sikkert finne ut at du vil bestille mer, og mens du venter på at disse arkivsakene blir funnet fram, kan du arbeide med de forhåndsbestilte arkivsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har fotografert innrulleringsprotokollen for Sønnafjeldske infanteriregiment: https://picasaweb.google.com/110235783312511235601/SNnafjeldskeInfanteriregimentInnrulleringsprotokoll17911814?feat=directlink#

 

Har også tittet i noen av de andre rullene i lenken din til felleskatalogen. Mener å huske at hovedlegdsrullene er sortert på gårdsnavn. I og med at "kompanigrensene" ikke var de samme som sognegrensene så bør du bestille flere for omkringliggende steder. De andre rullene i linken (stambok)tror jeg er for de værvede regimentene og dermed vanskelige å lete i. Noen har et alfabetisk register på fornavn.

 

Hvis du skal på riksarkivet bør du kanskje også ta en titt på noen av disse rullene: http://www.arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01+000002088750

 

Vet at Eidsberg lå under nordafjeldske regiment i 1810, da er det jo mulig Berg også gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bestille på forhånd. Man kan møte opp i skranken, få veiledning og bestille der, men man risikerer da å måtte vente en stund på arkivsakene, fordi det er henting kun til faste klokkeslett (kl. 10, kl. 12 og kl. 14).

 

Jeg ville på forhånd bestilt de arkivsakene du har blinket deg ut, men så ville jeg likevel bedt om ytterligere veiledning og tips ved oppmøte. Da vil du sikkert finne ut at du vil bestille mer, og mens du venter på at disse arkivsakene blir funnet fram, kan du arbeide med de forhåndsbestilte arkivsakene.

 

Takk for gode tips, Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Erlend, takk for innlegget ditt.

 

Gode bilder du har tatt.

 

Forstår jeg deg riktig slik at det fotograferte materialet ditt her er for de vervede kompaniene?

 

Og at Bergske kompani kun er for de utskrevne?

 

Det er nemlig et åpent spørsmål om Jens Jensen var vervet eller utskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fotografert er de vervede.

Jeg vil tro at Bergske kompani kun er de innrullerte utskrevende.

 

Fint!

 

Da skal jeg sjekke ut det ypperlige materialet ditt.

 

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.