Gå til innhold
Arkivverket

Bergen kommunale sykehus - skarlagensfeber


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen der ute som kan fortelle meg noe Bergen kommunale sykehus i fra 1880-årene, eller hvor jeg kan finne stoff om sykehuset?

Er da spesielt interessert i barneavdelingen.

Hvordan var det å være barn på sykehus i den tiden?

Var det vanlig å bli innlagt på sykehus med skarlagensfeber?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et søk i Arkivportalen og ser at Statsarkivet i Bergen har arkivmateriale etter Bergen kommunale sykehus fra 1900-tallet.

 

Ellers skrev jeg en artikkel om hvordan man prøvde å verne seg mot smittsomme sykdommer i Kristiania. Artikkelen finnes i Oslo byarkivs tidsskrift Tobias. Hvis du ser nesten mot slutten av artikkelen, så har jeg skrevet litt om skarlagensfeber og behovet for sykehusplasser her byen på 1800-tallet:

 

"Behovet for et nytt sykehus ble presserende etter byutvidelsen i 1878 som innlemmet arbeiderforstedene. I 1887 åpnet epidemiavdelingen på Ullevål, hvor det var god ventilasjon og stor avstand mellom bygningene. Dette var helt i tråd med den seiglivede troen på at smitten ble ført gjennom lufta. Bare fire dager etter åpningen var avdelingen fullt belagt. Det skyldtes difteri- og skarlagensepidemien som gikk gjennom byen."

 

Så du skal ikke se bort fra at folk ble lagt inn på Bergen kommunale sykehus pga skarlagensfeber.

 

Håper dette kan hjelpe deg litt videre.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt bilde av sykehuset. Jeg vet ikke når det er tatt og hvor jeg har fått det fra. Kan hende det er skannet fra en bok jeg kom over en gang. Min forfader Knud Møllenpris bodde i det lille huset til høyre for sykehuset (11. rode nr. 135) i 1801 og døde der i 1803. Sjekk gjerne folketellinga for sykehuset (11. rode nr 136 & 137) 1801 Det er jo noen barn her alt den gangen.

post-1490-0-31848600-1303930861_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Grethe!

Jeg leste med interesse artiklene, og vil forsøke Bergen byarkiv.

jeg undres også på hvorfor hun lå 5 uker på sykehuset for skarlagensfeber, og hvordan det var for barn å være så lenge på et sykehus?

Hvem betalte for det om hennes foresatt ikke kunne?

Hvordan var de sanitære forholdenen osv.

 

Skal fortsette å sanke materiale...

 

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt bilde av sykehuset. Jeg vet ikke når det er tatt og hvor jeg har fått det fra. Kan hende det er skannet fra en bok jeg kom over en gang. Min forfader Knud Møllenpris bodde i det lille huset til høyre for sykehuset (11. rode nr. 135) i 1801 og døde der i 1803. Sjekk gjerne folketellinga for sykehuset (11. rode nr 136 & 137) 1801 Det er jo noen barn her alt den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Truls!

Satte veldig pris på bildet.

Skal sjekke folketellingene og se hvor mange barn som er registrert der.

"Min" jente var foreldreløs, bortsatt til pleieforeldre, og jeg ønsker å finne ut så mye som mulig rundt henne på sykehuset. Hun var bare 3 år.

 

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en pdf-fil på nettet som kanskje kan ha interesse; kartlegging av kilder til Haukeland sykehus historie lenke

 

Hva het jenta og var hun innlagt ved Bergen kommunale sykehus pga skarlagensfeber?

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Forsøker igjen, jeg!

Nå har jeg forsøkt både statsarkiv og byarkiv i Bergen, men det ser ikke ut som om noen kan gi meg infromasjon om hvor jeg kan finne opplysninger om sykehuset i Bergen rundt 1880......

Noen der ute som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Bergen byarkiv som sitter på hele arkivet etter Bergen sykehus/Haukeland. Hvis de har glemt det får du minne dem på det. Dette vil nok være serien du er på jakt etter:

 

A-2050.13: Bergen kommunale sykehus/Haukeland sykehus, Sykeavdelingene fram til 1894, (Lister i Byarkivets ekspedisjon)

Serie Eldre sykejournaler, Ia 1-131-, 1831-1893

 

(Funnet i oppslagsverket til byarkivet http://www.oppslagsverket.no/byarkiv/byarkivet.jsp klikk på P i menyen til venstre og velg Pasientjournal)

 

Journalene skal være organisert etter utskrivingsdato og noen bind er skadet, men forhåpentligvis ikke det du er på jakt etter. Ettersom det er såpass gammelt materiale du er på jakt etter er det ingenting i veien for at du skal få lese pasientjournalene og dermed finner du kanskje ut hvorfor hun lå så lenge som 5 uker.

 

Ellers kan vi lese i avhandlingen til Morten Hammerborg "Spedalsket, galeanstalter og laboratoriemedisin – endringsprosesser i medisinen på 1800-tallet i Bergen" (https://bora.uib.no/handle/1956/3193) at det var vanskelig å skille mellom difteri og skarlagensfeber og at selv tilsynelatende friske pasienter kunne bli værende veldig lenge på sykehuset pga frykt for smittefare. (side 188-189 i avhandlingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.