Gå til innhold
Arkivverket

Hans Christophersen Blegøen & Ormsund


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Hans Christophersen, født på Blegøen i 1751 av foreldre Christopher Pedersen og Anne Gulbrandsdatter, konfirmert i Akershus slottskirke i 1767.

 

Denne Hans Blegøen ble i 1783 dømt til døden for drapet på sin innleide arbeidshjelp, drengen Gunder Larsen.

 

Mitt spørsmål er om den dødsdømte er identisk med den Hans Christophersen Ormesund som finnes i 1801 ?

 

Edit: I denne debatten fra det gamle forumet blir det antydet at Hans Christophersen Blegøen er samme person som Hans Christophersen Ormsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet nok indikasjoner til at jeg anser det som rimelig sikkert at det er samme mann.

 

Forøvrig en pussig sak hvor tiltalte skylder på sinnsforvirring forårsaket av et uvær med lyn og torden. To år etter dommen har han datteren Anna Sophia til dåp i Akershus slottskirke, så det ser ut til at han fikk benådning ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kobling mellom Hans C. født Blegøen og den domfelte? Hvis denne er sikker, så er det Hans C. Ormesund som blir dømt. Mange andre faktorer tyder på at dette ikke er riktig hvis han ikke omgående ble frikjendt eller benådet. Se barnefødsler og farens skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for responsen!

 

Koblingen er der i og med at den dømte navngis som Hans Christophersen Blegøen, som nevnt #1.

 

Fordi drapet skjedde ved Bekkevolden innerst i Bunnefjorden finnes saken i tingbok for Follo: A 43, folie 76b, 77, 77b, 78, 78b, 79, 79b, 80 og til slutt 80b med dommen.

 

Kan ta med et persongalleri fra saken:

 

- Tiltalt for drap: Hans Christophersen Blegøen, f. 20 mai 1751 på Blegøen av foreldre Christopher Pedersen og Anne Gulbrandsdatter. Konfirmert 15 år gml. av Hr. Gelen i Akershus Slottskirke.

- Den drepte: Gunder Larsen, tiltaltes innleide arbeidshjelp.

- Lovrettes og meddomsmenn: Jørgen Mien, Jens Kiærnes, Ole Hoelstad, Thorer Soelberg, Lars Trosterud, Simon Ottersrud, Kristen Kierkerud og Jens Kringerud.

- Fogden Hr. Justisraad Bukier.

- Fogden fullmektig Lars Kosbøl.

- Lensmann og stevnevitne Arne Thirud.

- Lensmannens menn: Christopher Sundbye og Niels Kaxrud.

- Stevnevitne: Iver Krouger.

- Defensor, Overhofræts Procurator Lund [Thomas Lund].

- 1te vitne: Johanne Maria Nielsdatter, hustru til Svend Pedersen Bekkevolden.

- 2det vitne: Christian Børresen Bekkevolden 32 år.

- 3de vitne: Marthe Pedersdatter Bekk eier.

- 4de vitne: Anders Hansen, gift med 3de vitne.

- 5te vitne: Iver Schjøllesen, 23 år og tjener hos Hans Ormsund.

- 6te vitne: Anders Aasmundsen, 55 år og bosatt i Christiania.

- 7de vitne: Niels Andersen, 30 og sønn av 6te vitne.

- 8de vitne: Peder Andersen, 16 år og tjenende hos foreldrene i Lachegaden i Christiania.

- 9de vitne: Ole Simonsen, 51 år, bosatt i Waterland ved Christiania.

- 10de vitne: Jesper Christensen, 41 år og gift og bosatt på Grønland, samt at hans brordatter var gift med den tiltalte Hans Blegøen.

- Sakkyndig: Stads Chirurgus Hess [Henrich Hess].

- Sakkyndig: Stadsphysichus Hr. Doctor Sundius [Peder Sundius].

- Stiftsprovst Hr. Lumholtz [Nicolai], utstedt attest og skussmål angående tiltalte.

- Presten Hr. Sverdrups attest fra 1776 angående tiltalte [bernt Sverdrup, slottsprest 1772].

- Presten Hr. Schjelderups attest fra 1777 angående tiltalte [Peder Schjelderup, Oslo Hospital 1776].

- Presten Hr. Green som konfirmerte tiltalte i 1767 [Johannes Green, slottsprest 1766-1771]

- Jomfru Nerenst, Rasmus Olsen, Peder Tollefsen og Petter Meyers edelige attest til fordel for tiltalte Hans Blegøen, som de i lang tid hadde kjent for en ganske annen mann enn det Hr. Lumholtz anseer ham for at være.

- Kjøbmand Stabels vidnesbyrd som bekrefter innholdet i forrige.

- Over Inspecteur Lundt, utstedte attest som viser at avdøde var en ryggesløs person [Lundt var rådmann i Christiania og overinspektør i Christiania tugthuus].

 

En kobling finnes vel i den edelige attesten til fordel for Hans Blegøen under rettsaken, der finnes Rasmus Olsen og Petter Meyer,

Rasmus Olsen er kausjonist i forlovererklæringen ved Hans C. og Anne`s vielse, og Petter Meyer er fadder ved dåpen til sønnen Christen i 1780.

 

 

Vil gjerne høre flere synspunkter rundt dette fra de som kjenner til denne slekten og miljøet rundt den dømte.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre flere synspunkter rundt dette fra de som kjenner til denne slekten og miljøet rundt den dømte.

 

Bortsett fra at du har rett person, er jeg ikke sikker på hvilke synspunkter du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at du har rett person, er jeg ikke sikker på hvilke synspunkter du er ute etter.

 

Er egentlig bare ute etter en bekreftelse eller avkreftelse på at det er rett person, noe du jo nå har kommet med. Har sett at det er en del etterslekt etter Hans Christophersen, men aldri sett denne hendelsen nevnt i den forbindelse og regner derfor med at dette for mange kan være nye og interessante opplysninger, og som nevnt er det jo en fargerik historie. Om dette ikke var kjent fra før så er det hyggelig om andre kan ha nytte av dette.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendelsen er nevnt i Ås bygdebok side 108: husmannsplassen Bekkevollen under Bekk.

 

1. vitne er farmor til Amalie Bekkevold gift med Henrik Wergeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk forresten til Geir og Odd, ser at det ikke finnes noen motforestillinger mot at det samme mann slik jeg spør etter i #1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Espen.

 

I innlegg #5 nevner du en Hr. Schielderup som skirver en attest den 1. Octbr. 1777, også skriver du:

[bernt Schjelderup, Oslo Hospital 1776].

 

Hva vet du om denne Bernt Schjelderup og hvor har du fått opplysningen fra?

 

Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remi,

 

Her har jeg nok begått en feil og skrevet fornavnet fra linjen ovenfor.

Den Schielderup som skrev attesten bør være Hr. Peder Schielderup som finnes ført på side 91 i Bastian Svendsens prestehistorie (NSL).

 

Beklager om dette har ført til unødig bry for deg eller andre. Jeg burde strengt tatt fjernet innholdet i parantesene før jeg la ut denne listen da de kun var kladder i et forsøk på å danne meg et bilde av folkene i denne saken, og derfor heller ikke kvalitetssikret. Jeg retter navnet i innlegg #5 nå, takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Espen.

 

Kunne du være så vennlig å skrive det som står on han i Prestehistorien, den på NSF sine sider går ikke så langt.

 

Peder er et av de meste vanlige navnene i slekten Schjelderup og jeg skulle gjerne klart å identifisere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Espen.

 

Kunne du være så vennlig å skrive det som står on han i Prestehistorien, den på NSF sine sider går ikke så langt.

 

Peder er et av de meste vanlige navnene i slekten Schjelderup og jeg skulle gjerne klart å identifisere han.

 

Det skulle selvsagt være NSF, beklager igjen.

 

Mikrofilm 1-2, tidsrommet til 1800, L-Å (342 kort). Kort eller sidenr. 91.

 

Det som står er:

 

"25.1.1776- Schielderup. Hr. Peder"

 

Prestene står i kronologisk rekkefølge, den neste som er oppført (med tomme felt i mellom) er:

 

"15.1.1796-1803- spr. Sandberg. Ole Rømer? Aagaard"

 

Det kan se ut som Svendsen ikke har data på hvor lenge Peder Schielderup var prest til Oslo Hospital i og med det mangler sluttdato på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Espen.

 

 

 

Da har jeg fått han identifisert. Jeg hadde han som Peter i min base.

 

 

 

Peter Anderssen Schjelderup, f. ca. 1739 i Tynset av foreldrene sogneprest Anders Pedersen Schjelderup (ca. 1700-1749) og hustru Elisabet Evensdatter Meldal (1708-1755)

 

 

Peter ble gift med Christiana Helledatter Wisløff den 10.01.1777 i Bragernes. Og han dør i København 21.02.1791. Ett barn som jeg vet om: Catarina Stranger Schjelderup, født 10.01.1770 i Christiania, døpt 17.06.1779 ved Oslo Hospital.

 

 

 

Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.