Gå til innhold
Arkivverket

Sørensen familien fra Risør


Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg trenger litt hjelp til å finne slekt i Risør. Min tippoldefar Christen Andreas Sørensen var skibsfører f. 1851 og døde i 1912. Han hadde følgende søsken; Ole Sørensen f. 1825, Knud Severin f. 1837, Emil Sørensen f. 1842, Antun og Martin Sørensen f. 1848 (har kun funnet et av navnene i kirkeboka og det stod ingenting om at de var tvillinger der. Fødselsdato til Martin er 16.01. 1848) Finner kun noen av personene i FT 1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60901&gardpostnr=142&personpostnr=1029&merk=1029#ovre

 

Faren til de ovennevnte het Søren Olsen. f. ca 1802 i Langesund g.m Else Knudsdatter f. 1804

 

Emil er kun den eneste jeg har funnet info om i FT 1910.Prøver siden her: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036541004035/ Han er der gift med Susanne Marie Sørensen (Larsdatter)f. 26.5.1830. FS sier at de giftet seg 1870 og at de fikk en datter kalt Sana Emilie i 1871. Sana fant jeg i kirkeboka for Risør så det er korrekt.

 

Er det noen som kjenner til denne familien? Vet desverre at folketellingene for Risør er mangelfulle pga brann etc. Er int i all info som kan finnes. Etterslekt, når de døde. Familien skal visstnok ha røtter 300 år tilbake i Risør.

 

På forhånd takk!

 

Mvh Mai B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant heller ikke flere av dem i 1910. Det jeg har funnet ellers, har du kanskje fra før?

 

Kanskje er dette Knud Severin f. 1837 i 1865-tellingen? http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60901&gardpostnr=155&personpostnr=1085&merk=1085#ovre

 

Emil f. 1842 i 1885-tellingen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f80901&gardpostnr=114&personpostnr=590&merk=590#ovre

 

Christen Andreas og familie i 1885-tellingen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f80901&gardpostnr=256&personpostnr=1431&merk=1431#ovre

 

Vielsen fra Familysearch - er dette riktig ektefelle?

 

Groom's Name: Christen Andreas Sörensen

Bride's Name: Valborg Andersen

Marriage Date: 09 Feb 1881

Marriage Place: Risor, Aust-Agder, Norway

Groom's Father's Name: Sören Olsen

Bride's Father's Name: Arne Andersen

Indexing Project (Batch) Number: I01227-0

System Origin: Norway-EASy

Source Film Number: 1406075

Reference Number: Item 1, p 484

Collection: Norway Marriages, 1660-1926

 

En datter:

Name: Valborg Antoniette Christine Sörensen

Gender: Female

Baptism/Christening Date: 09 Aug 1885

Baptism/Christening Place: Risor, Aust-Agder, Norway

Father's Name: Christen Andreas Sörensen

Mother's Name: Valborg Andersen

Indexing Project (Batch) Number: I01227-0

System Origin: Norway-EASy

Source Film Number: 1406075

Reference Number: Item 2, p 37

Collection: Norway Baptisms, 1634-1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje fra før, men her er kanskje nr. 17 dødsfallet til Else Olsen, født Knudsen, kona til Søren Olsen, Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 5 (1883-1895), Døde og begravede 1885, side 358, nr. 17

 

Dette er kanskje Søren Olsen i Risør i 1885.

 

Dette kan være dødsfallet til Søren Olsen - Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 5 (1883-1895), Døde og begravede 1887, side 362, nr. 17. Men hvis det var kona som døde noen år før ham, hvorfor står han som gift og ikke enkemann i kirkeboka?

 

Jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du kanskje fra før, men her er kanskje nr. 17 dødsfallet til Else Olsen, født Knudsen, kona til Søren Olsen, Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 5 (1883-1895), Døde og begravede 1885, side 358, nr. 17

 

Dette er kanskje Søren Olsen i Risør i 1885.

 

Dette kan være dødsfallet til Søren Olsen - Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 5 (1883-1895), Døde og begravede 1887, side 362, nr. 17. Men hvis det var kona som døde noen år før ham, hvorfor står han som gift og ikke enkemann i kirkeboka?

 

Jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er familien i folketellingen 1875 for Risør. Sønnen født i 1848 heter her Anton Martin.

 

Men ved dåpen står det kun Martin, i alle fall i kirkeboka, jf. Aust-Agder fylke, Risør, Ministerialbok nr. A 3 (1838-1864), Fødte og døpte 1848, side 44, nr. 8 og det samme gjelder ved konfirmasjonen, jf. Aust-Agder fylke, Risør, Ministerialbok nr. A 3 (1838-1864), Konfirmerte 1862, side 264, nr. 8.

 

Så hvor Anton-navnet kommer fra, vet jeg ikke. Her er giftermålet mellom Anton Martin Sørensen og enken Maren Larsdatter, Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 4 (1865-1882), Ekteviede 1878, side 474, ektepar nr. 9

 

I 1882 hadde Anton og Maren en datter til dåpen, Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 4 (1865-1882), Fødte og døpte 1882, side 135: Anna Marie. Blant fadderne finner jeg Emil Sørensen.

 

Her er konfirmasjonen til Anna Marie, Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 10 (1896-1906), Konfirmerte 1896, side 99, nr. 9

 

Lurer på om dette er enken Maren Sørensen og datteren Anna i folketellingen 1910. Det står at Anna er h(us)m(oren)s søster, og det kan være at Inga Warning, født 1872, er en datter av Maren Sørensen fra hennes første ekteskap. Maren var jo enke da hun giftet seg med Anton Martin Sørensen, som må være død en gang før 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge 2! Ingen av opplysningene dere har funnet har jeg fra før. Er helt imponert over hva dere har funnet ut!!!! Jeg har lett og lett og trodd at all info om familien var gått tapt. Vil jo prøve å få disse inn på familietreet mitt og finne etterkommerne.

 

Skjønner nå at jeg har klart å unngå å se på FT 1885 da den ikke har ligget synlig på linja med de andre tellingene.

 

Men siden Sana Emilie ikke bor hos foreldrene, Emil og Susanne Marie i 1885 tellingen, og hun da kun ville vært 14 år - er hun da antagelig død, eller ble de bortplassert så tidlig for å tjenestegjøre?

 

Anne- Lise: Valborg Andersen er riktig ektefelle til Christen Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en hyggelig tilbakemelding, Mai. Det blir lettere å hjelpe, når en får tilbakemelding om det en finner er til nytte eller ikke. :-)

 

Om du legger navnet ditt som signatur, er det ikke søkbart av søkemotorsidene på G og Y. Innloggingsbildet når en registrerer seg er nemlig litt misvisende, for en skal egentlig bruke navnet sitt som visningsnavn i hht reglene for forumet. Ikke lett å vite når det bes om et visningsnavn på mellom 3 - 30 bokstaver....

 

Her er det mange som kan hjelpe til med å lete i kilder, så bare spør igjen. Det er alltid lettere når en er flere om å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mai B!

 

Her er Emil Sørensen og kona i folketelllingen 1875 for Risør. Ingen Sana Emilie her heller.

 

Her er forklaringen: Sana Emilie døde i 1871 - Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 4 (1865-1882), Døde og begravede 1871, side 559, se innførsel nr. nr. 5

 

 

Her er Knut Severin Sørensen med kone og tre barn i folketellingen 1875 for Risør. Knut og Maren i folketellingen 1865.

 

Fra FS:

 

Groom's Name: Knud Severin Sörensen

Groom's Birth Date: 1837

Groom's Age: 28

Bride's Name: Maren Laersdatter

Bride's Birth Date: 1839

Bride's Birthplace:

Bride's Age: 26

Marriage Date: 02 Feb 1865

Marriage Place: Risor, Aust-Agder, Norway

Groom's Father's Name: Sören Olsen:

Bride's Father's Name: Laers Peder Nielsen

 

Name: Martha Larine Sörensen

Gender: Female

Baptism/Christening Date: 06 Feb 1870

Baptism/Christening Place: Risor, Aust-Agder, Norway

Father's Name: Knud Severin Sörensen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Maren Larsdatter

 

Name: Sören Edvard Knud Severinsen

Gender: Male

Baptism/Christening Date: 09 Nov 1866

Baptism/Christening Place: Risor, Aust-Agder, Norway

Father's Name: Knud Severin Sörensen

 

Mother's Name: Maren Laersdatter

 

Knut Severin og Maren hadde vel flere barn enn dette i henhold til folketellingen 1875.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men så ser jeg av FS at Knut Severins bror, Anton Martin Sørensen, hadde en sønn til dåpen i Risør i 1878 som ble oppkalt etter sin farbror:

 

Name: Knud Severin Sörensen

Baptism/Christening Date: 13 Oct 1878

Father's Name: Anton Martin Sörensen

Mother's Name: Maren Larsdatter

 

Jf. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060509100100.jpg

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har ikke klart å finne Knut Severin Sørensen "den eldre" i folketellingen 1885 for Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra FS (det tredje barnet til Knut Severin Sørensen):

 

Name: Inga Anette Knudsen

Gender: Female

Baptism/Christening Date: 18 Aug 1872

Baptism/Christening Place: RISOR,AUST-AGDER,NORWAY

Birth Date: 18 Jul 1872

Father's Name: Knud Sorensen

Mother's Name: Maren Larsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå oppdager jeg en ting til!

 

Jeg ser at kona til Anton Martin og kona til broren Knut Severin heter Maren Larsdatter!

 

Knut Severin giftet seg i 2. februar 1865 i Risør med Maren Larsdatter, datter av Lars Peder Nilsen: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060509100254.jpg

 

Anton Martin giftet seg i 1878 med Maren Larsdatter, datter av Lars Peder Nilsen: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060509100291.jpg. Da var Maren Larsdatter enke!

 

Slik jeg tolker dette, har altså begge brødrene giftet seg med samme damen, og Knut Severin Sørensen d.e. må være død en gang mellom 1875 og 1878. Det kan kanskje også forklare at sønnen til Anton Martin Sørensen ble døpt Knut Severin i 1878. Det var ikke uvanlig at hvis en person giftet seg på nytt, så ble første barn i det nye ekteskapet oppkalt etter personens avdøde ektefelle. I dette tilfellet er Knut Severin som ble døpt i 1878, oppkalt etter sin farbror som samtidig var Maren Larsens første mann.

 

Her gjelder sannelig å holde tunga rett i munnen! :blink:

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke lenken i forrige innlegg (giftermålet mellom Anton og Maren) til å virke, men du har jo lenken til giftermålet i et tidligere innlegg.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har vi endelig dåpen til Lars Peder Nilsen (nr. 31), som var årsaken til min interesse i denne familien. Som man ser er han født 1803, men han hadde en yngre bror kalt Lars født 1801, som døde et år gammel, og som kanskje kan ha ført til noe forvirring omkring fødselsåret enkelte steder. Lars Peder var sønn av Nils Larsen Borøya, og Susanne Marie Jensdatter. Nils Larsen var styrmann, men jeg kan forøvrig ikke bekrefte Søndeledsbøkenes henvisning til at han skal ha sittet i prisonen. Om noen kan tilføre noe omkring dette ville det være meget interessant å bli kjent med. Jeg har forøvrig et stort materiale omnkring Lars Peders forfedre. Om dette er av interesse, vennligst kontakt meg på e-mail: helge.viking@hotmail.com

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=139&uid=64837&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble mange opplysninger på en gang! Jeg er såååååå imponert!!!!!! Er helt i fistel her over hvor mye som har kommet fram på knappe 1 dags søken.

 

Grethe: Det er jammen meg bra at du klarer å ha tunga rett i munnen! For her ble det mye info! Du hadde jo helt rett i at Inga Warning i innlegg 5 er datter av Knud Severin og Maren Larsdt i FT 1910. I kireboka der Anton og Maren gifter seg står det også at han gifter seg med sin brors enke (innl 5) så sammen hadde de i alle fall barna Knud Severin og Anna Marie.

 

Men fins det ingenting på Ole Sørensen f. 1825 noe sted? Fikk Emil og Susanne Marie flere barn etter Sana??

 

Nå fant jeg dåpen til Inga og Theodor sin sønn Mangaard. Nr 5. Han heter her Knud Mangaard http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131010975.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skummet gjennom kirkeboka for Risør fra 1875-1878 på jakt etter når Knud Severin Sørensen døde x antall ganger. Finner han ikke. Skulle tro at han døde i -76 el -77 siden han er med på tellingen i -75 og siden broren giftet seg i beg av året 1878. Noen som klarer å finne han her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ett av dine innlegg:

 

Men fins det ingenting på Ole Sørensen f. 1825 noe sted?

 

Jeg synes det er litt stor aldersforskjell mellom Ole og den neste du nevner i søskenflokken, Knut Severin, født 1837. Men jeg ser at Søren Olsen og Else Knudsdatter giftet seg i Risør i 1826, Aust-Agder fylke, Risør, Ministerialbok nr. A 2 (1815-1839), Ekteviede 1824-1826, side 192, 10. januar 1826.

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har også stusset over alle de årene. Skulle jo tro det var flere barn innimellom der egentlig. Men faren Søren Olsen var jo mye ute på havet, men likevel ikke så lenge av gangen. De kirkebok sidene var umulige å skjønne noe av for meg. Klarer ikke å se riktige personer engang. Du er god på å tyde!!! Hvilket nr har de?

 

 

Ved søk på FS på Inga Anette dukket dette opp. Må jo være samme person? Men hun står her som Sørensen

 

 

 

groom's name: Theodor Valdemar Vorning

groom's birth date: 1870

groom's birthplace:

groom's age:

bride's name: Inga Anette Sorensen

bride's birth date: 1872

bride's birthplace:

bride's age:

marriage date: 24 Oct 1897

marriage place: Østre Slidre, Oppland, Norway

groom's father's name: Jens P. Vorning

groom's mother's name:

bride's father's name: Knud Sorensen

bride's mother's name:

groom's race:

groom's marital status:

groom's previous wife's name:

bride's race:

bride's marital status:

bride's previous husband's name:

indexing project (batch) number: M42124-5

system origin: Norway-EASy

source film number: 1282585

reference number: p 210 #

 

Her fant jeg de i kirkeboka for Risør: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131011066.jpg

Inga het her Sørensen og ikke Knudsen som oppgitt i FT 1875. Er ikke rart jeg blir forvirret!

 

 

Grethe: nå fant jeg Ole Sørensens dåp nr 3 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070531610466.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg sjekker klokkerboka (som er kopien av kirkeboka) også, fordi den kan ha penere skrift enn kirkeboka. Ole var født i desember 1825, men ble døpt ikke lenge etter at foreldrene giftet seg i januar 1826. Det er vel derfor han ikke står innført som uekte i kirkeboka.

 

Ole Sørensen ble konfirmert i Risør i 1841 - se konfirmant nr. 13: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131010170.jpg. Jeg synes i alle fall at det står Søren Olsen (Olesen) på faren.

 

Jeg ser heller ikke noe til dødsfallet til Knut Severin Sørensen i Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.