Gå til innhold
Arkivverket

2966 kirker og kirkegårder i 430 kommuner


Torleif Haugødegård
 Del

Recommended Posts

Tidligere nettutgave med tabell over kirker og kirkegårder/gravplasser er nå lagt ut i nykonstruert versjon med bedre søkemuligheter og korrekt register over alle 430 kommuner m/kommunekart fra Google, bing og Yahoo.

 

Ny versjon her erstatter den gamle som lå her.

 

Innhold på hovedmenyen:

- alfabetisk register over alle 2966 kirker/kirkegårder

- kombinert register over alle 19 fylker og tilhørende 430 kommuner m/register over kirkene i hver kommune

 

Eksempel fra Rogaland:

Kommuneregister:

Bjerkreim

Bokn

Eigersund

Finnøy

Forsand

Gjesdal

Haugesund

Hjelmeland

Karmøy

Klepp

Kvitsøy

Lund

Randaberg

Rennesøy

Sandnes

Sauda

Sokndal

Sola

Stavanger

Strand

Suldal

Time

Tysvær

Utsira

Vindafjord

 

Kirkene og kirkegårdene/gravplassene i hver av kommunene i Rogaland finnes her.

 

Registeret er oppdatert for hele landet i vår, men det mangler nok fortsatt en del informasjon, særlig om hvilke kirker som har/ikke har kirkegård/gravplass.

Tilbakemeldinger mottas med takk.

 

Torleif Haugødegård

tha@tha.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en flott oversikt, Torleif. :) Det skulle vært artig og kombinert/supplementert disse dataene med kirkefotoer (for eksempel, kanskje noe som Kari Thingvold's kirkefotoer)

 

Spørs om jeg må prøve å ta bilder av et par kirker i egen hjembygd ved anledning, ser de mangler i Thingvold`s fotobase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om jeg må prøve å ta bilder av et par kirker i egen hjembygd ved anledning, ser de mangler i Thingvold`s fotobase :)

Du vet kanskje om det allerede, men i dette temaet oppgir Kari Thingvold hvor bilder av kirker kan sendes. Og her er lenken direkte til nettstedet hennes: http://kirkefoto.blogspot.com/

 

Med en ressurs slik som den Torleif har opprettet så er det jo også enklere og se hvilke kirker det enda mangler bilder av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet kanskje om det allerede, men i dette temaet oppgir Kari Thingvold hvor bilder av kirker kan sendes. Og her er lenken direkte til nettstedet hennes: http://kirkefoto.blogspot.com/

 

Med en ressurs slik som den Torleif har opprettet så er det jo også enklere og se hvilke kirker det enda mangler bilder av.

 

Skal sjå ved en passende anledning da, så bare at det manglet noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Kva med posisjon for dei enkelte kyrkjene/gravplassane - Er det noko som det er aktuelt å legge inn? Ser det ligg posisjon på kommunen no... (i alle fall der eg var inne og sjekka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint tiltak! Litt smårusk når det gjeld Ørsta kommune, der det korrekte skal vere(Om du vil bruke kirke/kyrkje eller kirkegård/kyrkjegard) i oversynet ditt, vel du sjølvsagt sjølv, men eg brukar kommunen sitt prioriterte målføre nedanfor):

 

Askjellhaugen kyrkjegard - Bondalseidet sportskapell - Hjørundfjord kyrkje og kyrkjegard - Storfjorden (Bjørke) kyrkje og kyrkjegard - Vartdal kyrkje og kyrkjegard - Ørsta kyrkje og kyrkjegard - Ørsta frikyrkje.

 

Lid kyrkjegard ligg i Volda, ikkje i Ørsta. Han er oppført begge stader i oversynet ditt.

Bjørke kyrkje som er oppført under Volda, ligg i Ørsta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er av interesse i dette temaet, eller riktig tema? Men her er en lenke til altertavla i hovedkirken i egen hjembygd, men det er en ting jeg lurer på i den forbindelse, hvorfor er det et dansk flagg inne i bildet, er det fordi Norge var under Danmark i tiden tavla ble malt, eller er det symbol for noe annet?

 

http://tactus360.com/panos/folldal/folldal.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er av interesse i dette temaet, eller riktig tema? Men her er en lenke til altertavla i hovedkirken i egen hjembygd, men det er en ting jeg lurer på i den forbindelse, hvorfor er det et dansk flagg inne i bildet, er det fordi Norge var under Danmark i tiden tavla ble malt, eller er det symbol for noe annet?

 

Dannebrog er utformet etter Malteserordenens eller Johanitterordenens flagg/fane. Johanitterordenen skriver seg fra korstogstiden. Det kan vel være en sammenheng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dannebrog er utformet etter Malteserordenens eller Johanitterordenens flagg/fane. Johanitterordenen skriver seg fra korstogstiden. Det kan vel være en sammenheng der.

 

Takk for det Kristian!

 

Du er sikkert inne på det riktige, og at det er en sammenheng der, bare lurte da jeg plutselig så et tisynelatende dansk splittflagg?

Og etter at jeg har sett på lenkene dine er det vel ikke mye å lure på?

 

Men si fra hvis lenken ikke hører hjemme i temaet, så sletter jeg den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht. Oslo er det tatt med en for over 50 år siden revet kirke som Vaterland, mens langt, langt de fleste som idag er borte er ikke med på listen. I tillegg er f.eks. Jacob som idag er såkalt kulturkirke ikke tatt med mens Oslo Domkirke er vel ikke tatt med 2 ganger ??? - jeg regner med at Vår Frelsers Kirke er Vår Frelsers ortodokse kirke???

 

Jeg fant ikke noe sted hvilke kirker som skal med i oversikten, er det kirker (og kirkegårder) som er i bruk til dette formålet i dag, er det kirker (og kirkegårder) som er eller har vært i bruk og som fysisk finnes idag (inkl. ruiner?) eller er det alle kirker og kirkegårder som er eller har vært i bruk på et eller annet tidspunkt innenfor den geografiske avgrensing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dannebrog er utformet etter Malteserordenens eller Johanitterordenens flagg/fane. Johanitterordenen skriver seg fra korstogstiden. Det kan vel være en sammenheng der.

 

 

 

Nå har jeg funnet ut selv hva bildet med malteserflagget betyr, det er oppstandelsen, og Jesus står med det danske flagget. Og forklaringen er at Norge og Danmark på denne tiden var sammen.

I tillegg skal flagget forestille et tegn på seier og da kommer vi kanskje borti forklaringen til Kristian i innlegg 9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som vet om listen skal inneholde:

 

alternativ 1: Bare kirker og kirkegårder som er i bruk

alternativ 2: Alternativ 1 supplert med bygninger som tidligere har vært benyttet som kirker

alternativ 3: Alle kirker og kirkegårder opp gjennom tidene innenfor den geografiske avgrensning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en flott oversikt, Torleif. :) Det skulle vært artig og kombinert/supplementert disse dataene med kirkefotoer (for eksempel, kanskje noe som Kari Thingvold's kirkefotoer)

Takk for postiv tilbakemelding.

Hovedhensikten med min oversikt er som tidligere å systematisere og kartlegge en viktig kilde for slektsforskere: kirkegårdene (både de som er ved kirkene og de andre). Det kan nok bli aktuelt å legge inn referanser/URL til DIS Norges "Gravminner i Norge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Kva med posisjon for dei enkelte kyrkjene/gravplassane - Er det noko som det er aktuelt å legge inn? Ser det ligg posisjon på kommunen no... (i alle fall der eg var inne og sjekka)

Sålangt er berre kommunen/kommunesenteret med i kartlenkene frå Google, bing og Yahoo fordi desse kjem inn som ein automatisk funksjon i programmet som konstruerer nettsidene. Eg tenkte som så at når kommunen er lett å finne på kartet, så er det relativt enkelt å finne kyrkjene/gravplassane i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint tiltak! Litt smårusk når det gjeld Ørsta kommune, der det korrekte skal vere(Om du vil bruke kirke/kyrkje eller kirkegård/kyrkjegard) i oversynet ditt, vel du sjølvsagt sjølv, men eg brukar kommunen sitt prioriterte målføre nedanfor):

....

Takk for korrekt informasjon om Ørsta/Volda, som vil bli med i neste oppdatering (på kommunen sitt målføre, det er meininga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht. Oslo er det tatt med en for over 50 år siden revet kirke som Vaterland, mens langt, langt de fleste som idag er borte er ikke med på listen. I tillegg er f.eks. Jacob som idag er såkalt kulturkirke ikke tatt med mens Oslo Domkirke er vel ikke tatt med 2 ganger ??? - jeg regner med at Vår Frelsers Kirke er Vår Frelsers ortodokse kirke???

 

Jeg fant ikke noe sted hvilke kirker som skal med i oversikten, er det kirker (og kirkegårder) som er i bruk til dette formålet i dag, er det kirker (og kirkegårder) som er eller har vært i bruk og som fysisk finnes idag (inkl. ruiner?) eller er det alle kirker og kirkegårder som er eller har vært i bruk på et eller annet tidspunkt innenfor den geografiske avgrensing?

Det er pt 101 registreringer for Oslo, og det kan nok være både navneforvirring og andre feil her.

På min inngangsportal til nettsida (her) står denne beskrivelsen:

 

Denne nettsida er inngangsporten til egen nettside med de fleste (alle?) kirker (kirkebygg) og kirkegårder i Norge.

Det vil si kirker som er i bruk til dåp, bryllup eller begravelser, kirkegårder/gravsteder som er i drift og nedlagte kirkegårder/gravsteder som fortsatt eksisterer med gravstøtter. Med kirkegård menes her også gravlund, gravplass, urnelund, minnelund o.l. der det finnes graver med gravsteiner.

 

Korreksjoner og oppdateringer for Oslo er derfor av stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pt 101 registreringer for Oslo, og det kan nok være både navneforvirring og andre feil her.

På min inngangsportal til nettsida (her) står denne beskrivelsen:

 

Denne nettsida er inngangsporten til egen nettside med de fleste (alle?) kirker (kirkebygg) og kirkegårder i Norge.

Det vil si kirker som er i bruk til dåp, bryllup eller begravelser, kirkegårder/gravsteder som er i drift og nedlagte kirkegårder/gravsteder som fortsatt eksisterer med gravstøtter. Med kirkegård menes her også gravlund, gravplass, urnelund, minnelund o.l. der det finnes graver med gravsteiner.

 

Korreksjoner og oppdateringer for Oslo er derfor av stor interesse.

 

 

Takk, det var enkelt og klart. Jeg skal kikke på Oslo-listen i løpet av helgen og se om jeg finner fler feil enn hva jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint tiltak, Torleif!

 

Her er oppdatert liste fra Gran kommune, Oppland:

Grymyr kirke, har kirkegård

Moen kirke, har kirkegård

Nes kirke, har kirkegård

Røysum kapell, har ikke kirkegård (Privateid)

St. Petri - Tingelstad gamle kirke, har ikke kirkegård

Sørum kirke, har kirkegård

Søsterkirkene:


  •  
  • Mariakirken, har kirkegård
  • Nicolaikirken, har kirkegård

Tingelstad kirke, har kirkegård

Ål kirke, har kirkegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At "Stavanger Domkirke i Stavanger, Rogaland, har kirkegård." er nok ikke helt rett. Det har vært kirkegård her, men den er fjernet se bl.a. Wikipedia: Stavanger kirkegård - http://no.wikipedia.org/wiki/Stavanger_kirkeg%C3%A5rd. Det står en gravstøtte utenfor Domkirken, men den er flyttet hit fra Madla kirkegård.

Takk for korreksjonen, blir med i neste versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint tiltak, Torleif!

 

Her er oppdatert liste fra Gran kommune, Oppland:

.......

Takk, det var en del feil for Gran, kommende versjon skal nå bli korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hver kommune vises det til kart på Google, Bing og Yahoo. Hva skal kartet vise, kommunens plassering? Selve kirkene kan det vel ikke være, for da er det masse feil ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere nettutgave med tabell over kirker og kirkegårder/gravplasser er nå lagt ut i nykonstruert versjon med bedre søkemuligheter og korrekt register over alle 430 kommuner m/kommunekart fra Google, bing og Yahoo.

 

Ny versjon her erstatter den gamle som lå her.

 

Innhold på hovedmenyen:

- alfabetisk register over alle 2966 kirker/kirkegårder

- kombinert register over alle 19 fylker og tilhørende 430 kommuner m/register over kirkene i hver kommune

 

Eksempel fra Rogaland:

Kommuneregister:

Bjerkreim

Bokn

Eigersund

Finnøy

Forsand

Gjesdal

Haugesund

Hjelmeland

Karmøy

Klepp

Kvitsøy

Lund

Randaberg

Rennesøy

Sandnes

Sauda

Sokndal

Sola

Stavanger

Strand

Suldal

Time

Tysvær

Utsira

Vindafjord

 

Kirkene og kirkegårdene/gravplassene i hver av kommunene i Rogaland finnes her.

 

Registeret er oppdatert for hele landet i vår, men det mangler nok fortsatt en del informasjon, særlig om hvilke kirker som har/ikke har kirkegård/gravplass.

Tilbakemeldinger mottas med takk.

 

Torleif Haugødegård

tha@tha.no

 

fin oversikt, men dumt med slurvefeil. Det finnes ingen "Eigersund kirke" i Egersund by, i Eigersund kommune, derimot Egersund kirke. Fint om ansvarlig for oversikten retter dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin oversikt, men dumt med slurvefeil. Det finnes ingen "Eigersund kirke" i Egersund by, i Eigersund kommune, derimot Egersund kirke. Fint om ansvarlig for oversikten retter dette opp.

 

 

Det finnes også flere private kirkegårder i Eigersund: 3 på Helleland, nemlig Menigheten Samfundets, Det Almindelige Samfunds og Det Almindelige Lutherske Samfunds kirkegårder på Krossmoen. I Egersund: Menigheten Samfundets 2 kirkegårder, og Det Almindelige Samfunds kirkegård. Forstår at det i denne oversikten ikke inneholder annet enn Statskirkens kirker, men dumt at ikke de private kirkegårdene nevnes, syns jeg, som selv tilhørte ett av disse menighetene, hvor flere av mine forfedre er gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.