Gå til innhold
Arkivverket

Hva liggger i ordet FRENDE om slektssapsforhold?


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Ordet frende er ofte brukt i skifteprotokoller, jeg tenker her på skifter ved Røros Bergrett og Gauldals fogderi, hvor frende ofte brukes uten nærmere spesifisering av slektsskap . Et unntakk er Leonhard Christian Borchgrevink som førte skifteprotokoll for Bergretten i mange tiår frem til 1756 (videre protokoll er dessverre gått tapt 1756-84), hans slektsbetgnelser for enkers lagverger og barns formyndere er så presise at jeg har klart å etablere slektsskapsforhold. Her brukes aldri ordet frende, men f. eks mosters mand eller faders søskende barn.

 

Kort sagt, jeg er usikker på hva som ligger i ordet frende som angitt i skifter. I 1769 var det skifte ved Gauldal fogderi etter en Anders Jørgensen på Skotgården i Brekken (Røros/gauldal fogderi). Hans enke Elisabet Halvorsdatter hadde som lagverge sin frende Anders Toresen. Da spør jeg meg selv: Er denne "frenden" hennes slekt eller er det hennes avdøde manns slekt? jeg har ikke klart å finne ut av det.

 

"Frende" er noe jeg ikke klarer finne ut av - for meg er det usikkert om noens "frende" som nevnes i et skifte er den avdødes eller enkens. Håper på svar fra andre her ute!

 

Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det her er snakk om "Hans enke Elisabet Halvorsdatter hadde som lagverge sin frende Anders Toresen", så er det nok helt sikkert HENNES slektning det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er vel slik. Jeg har bare ikke klart å finne ut noe særlig mer om denne "frenden" i dette tilfellet. Ellers er "frende" brukt i mange skifter i Røros fra fra 1690 og fremover. Noen hadde frender i Nordfjord ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frende betyr venn eller slektning (kommer fra gammelnorsk/norrønt). Men dette vet du allerede kanskje ... Det er vel som NNN antyder når det gjelder selve relasjonsforholdet. Kanskje betydningen går mest på slektskapsforhold (mer enn bare vennskap) i skiftesammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arnstein:

 

Lenge siden, skjønt jeg har observert at du er identisk med NNN. Takk for din kommentgar. Jeg tror også må ha vært enkens slekt, denne lagvergen som opptrer i skiftet. Dermed stopper alt. Skifter henger ikke på trær, de må finnes og oppsøkes...

Med hilsen ASTRID

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde håpet på, var at andre kunne bidra her med hensyn til FRENDE. Andre skiftet langt utenfor mitt område, kunne bidra, om dere finnes der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frende og frenke sier vel ikke noe om hvordan folk var i slekt, bare at de var det:

 

Magdalenn Olaffs dotter tiill Hattabergh skjenket i 1540 - etter råd fra myn elskeliige frende Trondh Benckestok - Hananger på Lista og Hanangers gods til mynn frencke Addeliisse Trondz dotter.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tingbøkene for Nordhordland får jeg ikke treff for begrepet "frende", derimot mange treff for begrepet "slegtning". Jeg tror det antyder at de to ordene er rimelig synonyme, og at de har forskjellige utberedelsesområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans enke Elisabet Halvorsdatter hadde som lagverge sin frende Anders Toresen. Da spør jeg meg selv: Er denne "frenden" hennes slekt eller er det hennes avdøde manns slekt? jeg har ikke klart å finne ut av det.

 

En type skifter var samfrendeskifter - da er det slektningene/arvingene som blir enige om hvordan boet skal fordeles. Hvis det står Elisabet sin frende, er det lite trolig at det dreier seg om slekt av hennes døde mann. I utgangspunktet ville jeg derfor regne med det er en slektning av Elisabet. Problemet er vel hvor langt ut i slekt man brukte termen frende.

 

I tillegg også uklarhet om hvorvidt lagvergen opptrer på egen vegne eller på vegne av f. eks. sin kone eller andre som er den egentlige slektningen/frenden. I mange skifter oppgis slektskapforholdet til lagvergen, men når det ikke blir gjort, er det bare enda mer arbeid som kan avdekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksmålsordboken:

 

Frende "særl. sagast. ell. bib. person (særl. mann) i forholdet til den han (hun) kjødelig ell. ved giftermål står i slektskap til; slektning (dial. særl. fetter; jvf. farsfrende, morsfrende) ...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I Norsk historisk leksikon står det at:

 

Frende er slektning; særlig mannlig; kjødelig eller inngiftet; slektning i videste forstand.

Frenke er en kvinnelig frende.

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Möjligen är Anders Toresens tidigare avlidna fru släkt med Lisbet. Anders Toresens fru uppges i Rørosboka vara dotter till Johannes Halvorsen Borgosen, och jag har funderat på om Lisbet Halvorsdatter Borgosen som dör 2 feb 1732, 78 år gammal, skulle kunna gift med Anders Nilsen Borgosens och Johannes syster. Barnens namn skulle i så fall stämma. Men det är endast en gissning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si tusen takk til alle fine innspill rundt ordet frende. Takk også til deg Stefan som ga meg det interessante tipset om at Lisbet Halvorsdatter kunne være datter i Borgosen. Lisbet Halvorsdatter Andders Scots enke ble begravet 29/9-1782 74 år gammel, født ca 1708, fant også skifte etter henne. Anders Toresen og Berit Johannesdatter ble gift i 1723, en datter Ingeborg født 1726, jeg har ikke funnet flere barn. Anders Thoresen ble begravet 14/4-1782 87 år, men det finnes ikke skifte etter ham. muligens var de barnløse, siden Rørosboka forteller at de overlot gården til Halvor Andersen i 1774. Både Jørgen Andersen og hans bror Halvor bodde i Skotgården ifølge skiftet etter Lisbet i 1782.Dernest har jeg tenkt det samme som deg at slektsskapet går gjennom Berit Johannesdatter etter det som opplyses i Rørosboka. Men at Lisbet Halvorsdatter Borgosen som døde i 1732, kunne ha vært gift med Anders Nilsen i Borgosen - så langt har jeg ikke tenkt. En interessant tanke, men det forblir gjetning, som du sier. I hvert fall er det veldig givende å kunne tenke sammen med noen.

 

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.