Gå til innhold
Arkivverket

Merking av løste spørsmål


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Som dere kanskje har sett, bruker jeg å tilføye 'LØST' til emnetittel, når så er tilfellet. Og jeg er ikke den eneste.

 

Jeg kunne ønske meg at flere vill benytte seg av muligheten til å bruke full editor i det opprinnelige innlegget og legge inn en slik melding, slik at det er enkelt å se om en bruker har fått svar på sitt spørsmål. Når jeg nå åpner Brukerforum, så ser jeg en god del svar på de fleste emner, men for å se om det er løst, må jeg gå inn på hvert enkelt og lese innleggene og det tar for lang tid, synes jeg.

 

Hva synes dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Som dere kanskje har sett, bruker jeg å tilføye 'LØST' til emnetittel, når så er tilfellet. Og jeg er ikke den eneste.

 

Jeg kunne ønske meg at flere vill benytte seg av muligheten til å bruke full editor i det opprinnelige innlegget og legge inn en slik melding, slik at det er enkelt å se om en bruker har fått svar på sitt spørsmål. Når jeg nå åpner Brukerforum, så ser jeg en god del svar på de fleste emner, men for å se om det er løst, må jeg gå inn på hvert enkelt og lese innleggene og det tar for lang tid, synes jeg.

 

Hva synes dere ?

 

En god idé, dersom det er snakk om enkeltspørsmål som har fått et endelig og fullgodt svar. Ofte er det imidlertid slik at det i en tråd ikke finnes noe "endelig" svar, selv om spørsmålsstilleren har fått en del ny informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god idé, dersom det er snakk om enkeltspørsmål som har fått et endelig og fullgodt svar. Ofte er det imidlertid slik at det i en tråd ikke finnes noe "endelig" svar, selv om spørsmålsstilleren har fått en del ny informasjon.

 

Dersom spørsmålstilleren er fornøyd, så bør vel det være kriterie godt nok for å legge inn en slik melding, synes jeg. Det sperrer jo ikke for at man kan nøste videre eller komme med andre innspill. For min del synes jeg det kan være greit å bruke i tilfeller, hvor jeg bare ønsker en enkel opplysning, men ikke er interessert at dere skal legge inn en mengde andre opplysninger, som jeg kanskje allerede har. Jeg slutter ofte også å følge med på emnet etter at jeg har hengt på en 'LØST'-plakat, men kan selvfølgelig kontaktes, dersom noe er feil eller av andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foretas en slik merking? Jeg har ikke sett noen anvisning på det.

 

Den som legger inn emnet velger 'Rediger' og deretter 'Bruk full editor'. Da kan man endre tittelfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som legger inn emnet velger 'Rediger' og deretter 'Bruk full editor'. Da kan man endre tittelfeltet.

Takk Litta. Jeg har også brukt forumet en stund nå, men at jeg kunne endre tittelen etter temaopprettelsen viste jeg ikke. Da lærte jeg noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Som dere kanskje har sett, bruker jeg å tilføye 'LØST' til emnetittel, når så er tilfellet. Og jeg er ikke den eneste.

 

Jeg kunne ønske meg at flere vill benytte seg av muligheten til å bruke full editor i det opprinnelige innlegget og legge inn en slik melding, slik at det er enkelt å se om en bruker har fått svar på sitt spørsmål. Når jeg nå åpner Brukerforum, så ser jeg en god del svar på de fleste emner, men for å se om det er løst, må jeg gå inn på hvert enkelt og lese innleggene og det tar for lang tid, synes jeg.

 

Hva synes dere ?

 

Høres i utgangspunktet bra ut, men jeg er dessverre uenig - av flere grunner.

 

1. Nærmest som et prinsipp, i seriøse diskusjoner, synes jeg det er feil at man i ettertid har muligheten til å gå inn og rette på temaoverskrifter.

 

2. Når blir et slektsproblem løst? Mye av det vi driver med er usikkert. Vi kan finne løsninger, men de holder ikke lenger enn til vi finner noe som motsier løsningen.

 

3. Og, er poenget at man ikke trenger gå inn på emnet når det står Løst? Hvis det er noe jeg har peiling på, vil det virke motsatt - jeg vil være interessert i å se løsningen. Både for å få løsningen eller vurdere om det er en løsning. Slik sett kan dette punktet kanskje tolkes som en fordel med å skrive Løst, at det kanskje trekker til seg oppmerksomhet. Men hensikten var den motsatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Nærmest som et prinsipp, i seriøse diskusjoner, synes jeg det er feil at man i ettertid har muligheten til å gå inn og rette på temaoverskrifter.

 

Helt enig med deg der og derfor endrer jeg heller aldri på den første tittelen, men tilføyer bare en klamme med et enkelt ord.

 

2. Når blir et slektsproblem løst? Mye av det vi driver med er usikkert. Vi kan finne løsninger, men de holder ikke lenger enn til vi finner noe som motsier løsningen.

 

Ofte er det snakk om helt konkrete ting og som jeg i et tidligere innlegg nevnte, så synes jeg det er opp til spørsmålstilleren om vedkommende mener at saken er tilfredsstillende utdypet.

 

3. Og, er poenget at man ikke trenger gå inn på emnet når det står Løst? Hvis det er noe jeg har peiling på, vil det virke motsatt - jeg vil være interessert i å se løsningen. Både for å få løsningen eller vurdere om det er en løsning. Slik sett kan dette punktet kanskje tolkes som en fordel med å skrive Løst, at det kanskje trekker til seg oppmerksomhet. Men hensikten var den motsatte?

 

Jeg vil gjerne hjelpe med å lete etter opplysninger som andre savner, men svært ofte har noen 'vært der' før meg og har svart på spørsmålet. Andre ganger ligger der flere poster, men det kan være utdypning av problemstillingen og ikke egentlig noe svar. Å merke et tema med 'LØST' vil gjøre at jeg fort får oversikt over om det er noen nye temaer som jeg kan være behjelpelig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.