Gå til innhold
Arkivverket

Andersplassen i nord-fron


Vidar Stavem
 Del

Recommended Posts

Hei! Er det noen her på forumet som har noen kunnskap om husmannsplassen Andersplassen i Nord-fron?

Den låg på vestsida av Lågen ved Vinstra. Jeg veit om folk som skrev seg Andersplassen så tidlig som 1830.(ved konfirmasjon)

Også i div.folketellinger kjenner jeg til navnet.

Alle opplysninger ellers er av interesse.F.eks. plassens alder,hvilken "Anders" plassen har navn etter osv.

 

mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det noen her på forumet som har noen kunnskap om husmannsplassen Andersplassen i Nord-fron?

Den låg på vestsida av Lågen ved Vinstra. Jeg veit om folk som skrev seg Andersplassen så tidlig som 1830.(ved konfirmasjon)

Også i div.folketellinger kjenner jeg til navnet.

Alle opplysninger ellers er av interesse.F.eks. plassens alder,hvilken "Anders" plassen har navn etter osv.

 

mvh Vidar

Hei!

 

Jeg har ingen kunnskap om Andersplassen,men jeg har ei dame i mitt tre på min kone's side.

 

Det er Marit Olsdtr.Andersplassen,født ca 1815 i Nord Fron.

Ho gifter seg med Engebret Olsen Ivabakken fra Fåvang 17.11.1836 i Ringebu kirke.

De får 5 barn,Peder som er født 1843 er min kone's oldefar.

Har du noe om denne Marit i ditt tre så blir jeg glad om du vil dele info rundt henne?

 

mvh.Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ingen kunnskap om Andersplassen,men jeg har ei dame i mitt tre på min kone's side.

 

Det er Marit Olsdtr.Andersplassen,født ca 1815 i Nord Fron.

Ho gifter seg med Engebret Olsen Ivabakken fra Fåvang 17.11.1836 i Ringebu kirke.

De får 5 barn,Peder som er født 1843 er min kone's oldefar.

Har du noe om denne Marit i ditt tre så blir jeg glad om du vil dele info rundt henne?

 

mvh.Oddleiv

 

Hei Oddleiv! Marit er født 9.sept. 1815. Konfirmert 1830 og utflytt til Ringebu 1836.Hun brukte navnet Andersplassen ved konfirmasjon og utflytting.

Marits sønn Peder er min tippoldefar. Siden jeg opptrer anonymt er det ikke så godt for deg å vite at vi faktisk har prata litt på telefon om saken.

Marits foreldre:Embjørg Andersdatter og soldat Ole Eriksen.

vh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddleiv! Marit er født 9.sept. 1815. Konfirmert 1830 og utflytt til Ringebu 1836.Hun brukte navnet Andersplassen ved konfirmasjon og utflytting.

Marits sønn Peder er min tippoldefar. Siden jeg opptrer anonymt er det ikke så godt for deg å vite at vi faktisk har prata litt på telefon om saken.

Marits foreldre:Embjørg Andersdatter og soldat Ole Eriksen.

vh Vidar

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9269&uid=ny&idx_side=-255

 

Marit står som"nr.12" hvis linken min virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=120&uid=126885&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1

 

På denne sida er Marits dåp.Jeg har hittil lest fødselsdato som 9.sept. Men kanskje det er et "forkvakla" 3 tall?

Hei "vid"

 

Ja nå forstår jeg hvem du er.

 

Det var fint du gjentar disse datoene,for jeg har nok ikke lagt inn dette.

 

Da mangler jeg vel bare når hun døde så er ho "komplett".

 

Vi burde vel ta den turen til Bjørgehåggån som vi snakket om for et par år siden.

Du kan ta kontakt på tlf. om du har nr. mitt fortsatt,viss ikke kan du sende en mail.

 

Håper du får svar på hvor denne Plassen egentlig er,har jo sett en fra Fron innpå her som kanskje vet.

 

Oddleiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "vid"

 

Ja nå forstår jeg hvem du er.

 

Det var fint du gjentar disse datoene,for jeg har nok ikke lagt inn dette.

 

Da mangler jeg vel bare når hun døde så er ho "komplett".

 

Vi burde vel ta den turen til Bjørgehåggån som vi snakket om for et par år siden.

Du kan ta kontakt på tlf. om du har nr. mitt fortsatt,viss ikke kan du sende en mail.

 

Håper du får svar på hvor denne Plassen egentlig er,har jo sett en fra Fron innpå her som kanskje vet.

 

Oddleiv.

Oddleiv! Her er Marits konfirmasjon.(nederst på sida)http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=162&uid=143431&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den og det andre du bidrog med før idag.

 

Vet du om Embjørg og Ole ble gift,og om de fikk flere barn?

 

Oddleiv

[/quotee

 

De ble ikke gift,men det er trolig "vår" Embjørg som gifta seg med en annen kar.(tror det var i 1818). Embjørg(ingeborg) ble trolig svært gammel.

Legger ved link til folkehttp://www.rhd.uit.no/folketellinger/folketellinger.aspxtellinga i 1875. Jeg er ikke 100% sikker på at dette er Marits mor,men det er svært sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker til å være sannsynlig det,ettersom både Andersdatter og Andersplassen er med.

 

Ser på FT.1865 så ser det ut som plassen ligger i område Ruste,ettersom det er skolekretsen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60518&gardpostnr=185&personpostnr=1148&merk=1148#ovre

 

Her er vel fødselen til Paul,sønn til Kari Johannesdtr. og Peder Paulsen.Peder er vel da sønn til Embjør.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9258&idx_id=9258&uid=ny&idx_side=-91

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603560254.jpg

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker til å være sannsynlig det,ettersom både Andersdatter og Andersplassen er med.

 

Ser på FT.1865 så ser det ut som plassen ligger i område Ruste,ettersom det er skolekretsen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60518&gardpostnr=185&personpostnr=1148&merk=1148#ovre

 

Her er vel fødselen til Paul,sønn til Kari Johannesdtr. og Peder Paulsen.Peder er vel da sønn til Embjør.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9258&idx_id=9258&uid=ny&idx_side=-91

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603560254.jpg

 

Oddleiv

Ja,bare noen kunne "hoste opp" f.eks. en husmanns-kontrakt eller litt om den "Anders" plassen har navn etter nå så! Men det må det trolig helt

lokale,historie interesserte folk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

I følge Hovdhaugens Garder og slekter i Fron, andre bind, var Andersplassen en plass som hørte til under Sunde, prestegard etter at Nord-Fron ble eget prestegjeld. Boka nevner ikke navn på folk som kan knyttes til Andersplassen, men det er nevnt at Andersplassen lå der Barhaug Skule i dag ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellinga fra 1801 finnes en familie under Sunde, bestående av Anders Olsen, 43 år og kone Marit Thorsdtr. 44 år, med barna Imbiør på 12 år, Ole på 7 år og Thor på 1 år. Det kan være lett å tro at dett kan være riktige folk i forhold til Andersplassen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellinga fra 1801 finnes en familie under Sunde, bestående av Anders Olsen, 43 år og kone Marit Thorsdtr. 44 år, med barna Imbiør på 12 år, Ole på 7 år og Thor på 1 år. Det kan være lett å tro at dett kan være riktige folk i forhold til Andersplassen kanskje?

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=fronbegr&gardpostnr=1138&merk=1138#ovre

 

Takk for opplysninger! Godt mulig at du har riktig familie der! Men greier ikke å finne konfirmasjon på Imbjørg.Det ser ut til at Anders og Marit

døde samme dag! Da må det vel ha vært f.eks.brann,eller kanskje et annet ulykkes-tilfelle?

 

vh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

I følge Hovdhaugens Garder og slekter i Fron, andre bind, var Andersplassen en plass som hørte til under Sunde, prestegard etter at Nord-Fron ble eget prestegjeld. Boka nevner ikke navn på folk som kan knyttes til Andersplassen, men det er nevnt at Andersplassen lå der Barhaug Skule i dag ligger.

 

Hei Anders!

 

Finnes det noen rester etter denne Andersplassen el? eller finnes det noen bilder kanskje?

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=fronbegr&gardpostnr=1138&merk=1138#ovre

 

Takk for opplysninger! Godt mulig at du har riktig familie der! Men greier ikke å finne konfirmasjon på Imbjørg.Det ser ut til at Anders og Marit

døde samme dag! Da må det vel ha vært f.eks.brann,eller kanskje et annet ulykkes-tilfelle?

 

vh Vidar

 

Datoene i kirkeboka er vel begravelsesdato, så de kan jo også ha dødd med noen dager, eller kanskje ukers mellomrom, kanskje en eller annen sjukdom herja i hjemmet? Kirkeboka sier uansett ingenting om dødsårsak så det blir bare spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!

 

Finnes det noen rester etter denne Andersplassen el? eller finnes det noen bilder kanskje?

 

Oddleiv

 

Nå er ikke jeg kjent med hvordan geografien er på Barhaug Skule og uteområdet der, men jeg vil vel tro at evt spor etter denne Andersplassen forlengst er borte. Ang bilder kan det kanskje være en ide å forhøre seg med det lokale historielaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoene i kirkeboka er vel begravelsesdato, så de kan jo også ha dødd med noen dager, eller kanskje ukers mellomrom, kanskje en eller annen sjukdom herja i hjemmet? Kirkeboka sier uansett ingenting om dødsårsak så det blir bare spekulasjon.

 

Ser at i FT.1801 står det Anders 43 år,

og Marit 44 år.

 

I kirkeboka ved begravelsen står det at Anders er 54 år,

og Marit er 59 år.

 

Jeg vet det kan variere noen år,men ettersom disse to opplysningene er så tett på i tid så var det vel mye kanskje.

 

Dessuten har jeg prøvd å få kontakt med en i historielaget for å høre litt om "Plassen",men uten hell.

Men jeg prøver igjen i morgen.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

vært morro å vite hvem du er..Peder er min tippoldefar

 

Da er nok du og jeg 4-menninger.

En så produktiv kar har selvfølgelig stor etterslekt idag.Men detvar i Lom han slo seg ned og stifta familie på orntlig.

Mange av etterkommerne havna nok i Amerika.

Uten at jeg vet noe om det,kan det vel være noen som helst ikke ser at vi "roter" for mye om etterkommerne hans.Det er jo ferskt til slektsforskning å være.

 

Navnet mitt er Vidar Stavem,men hvem er Brucilla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vidar!

 

Jeg har kjøpt Gardar og Slekter for Fron,men finner ikke mye om Andersplassen.

 

Det som står er at:

 

Bjørkhaug er et nytt navn.Det gamle navnet var Andersplassen og Myra.Snikkarstugu ligg til bruket,og det nåverende tunet ligg

 

der tunet på Snikkarstugu var.Alle disse bruka hadde seter i Øldalen.Myrakvea er lagt attåt Øvre Sundstugukvea,Andersplassenkvea

 

er utlagt til skog og Snikkarstugukvea er seld.

 

Det vil si at det er mulig å finne omtrent der Andersplassen lå.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vidar!

 

Jeg har kjøpt Gardar og Slekter for Fron,men finner ikke mye om Andersplassen.

 

Det som står er at:

 

Bjørkhaug er et nytt navn.Det gamle navnet var Andersplassen og Myra.Snikkarstugu ligg til bruket,og det nåverende tunet ligg

 

der tunet på Snikkarstugu var.Alle disse bruka hadde seter i Øldalen.Myrakvea er lagt attåt Øvre Sundstugukvea,Andersplassenkvea

 

er utlagt til skog og Snikkarstugukvea er seld.

 

Det vil si at det er mulig å finne omtrent der Andersplassen lå.

 

Oddleiv

 

 

 

Hei!

 

Takk for det,Oddleiv!

Det er synd at kjerkebøkene for Fron gikk med i brann.Mulighetene for å finne slekta lengre tilbake enn 1799 er trolig bortimot ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.