Gå til innhold
Arkivverket

Kom Ole Danielsen fra Aasnes Hedmark ?


Gunn Mathisen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått inn følgende spørsmål fra Amerika : Ole Danielsen kom til Minneapolis i Minnesota ca. 1882. Fra dødsattest var han f. 19/6-1859 i Norge.

I 1865 på Jesaasen i Aasnes på gården Dalbyklingen (Vermunden), Daniel Danielsen og kone Anne Marie Henriksdtr. med sønner Ole 6 og Arne 3.

Det etterlyses dåp eller konf. for Ole. "Jeg prøvde Hof og Våler, men for Aasnes begynner kirkeboka i 1866. Kan noen hjelpe ? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han du har funnet i Åsnes kan være en god kandidat, men du vil ikke finne noen dåp eller konfirmasjon på ham. Kirkebøkene for Åsnes 1848-66 mangler etter at de gikk med i en brann. Kirkebøkene deretter er blitt rekonstruert, men mangler konfirmerte.

 

Jeg ser han er i Åsnes i Ft. 1875 også. Men er det opplysninger som tilsier at han skal være fra Åsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsattest i Minnesota sier Ole Haug var f. 19.juni 1859 med far Daniel Danielsen. Spørsmålstiller vet ikke hvor i Norge han kom fra.

Aasnes var bare et "guess".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inn følgende spørsmål fra Amerika : Ole Danielsen kom til Minneapolis i Minnesota ca. 1882. Fra dødsattest var han f. 19/6-1859 i Norge.

I 1865 på Jesaasen i Aasnes på gården Dalbyklingen (Vermunden), Daniel Danielsen og kone Anne Marie Henriksdtr. med sønner Ole 6 og Arne 3.

Det etterlyses dåp eller konf. for Ole. "Jeg prøvde Hof og Våler, men for Aasnes begynner kirkeboka i 1866. Kan noen hjelpe ? "

Ole Danielsen på Vermunden kan det ikke være. Han lever fremdeles på samme gård sammen med sin far i 1900: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0425&kenr=011&bnr=0025&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Haug d. 25/8-1917 i Minneapolis. Kona het Marie/Mary/Gunhild - trolig Gunnhild Marie.

 

Ole må ha emigrert rundt 1882. Sønn Daniel f. ca. 1885 i MN.

 

Oles "death cert" sier f. 19/6-1859 og far Daniel Danielsen. Telling 1900 sier f. juni 1859. Mary f. feb. 1864.

 

I går ble det nevnt Olof Edvin Danielsen med far Daniel Olsen. " I tried last night, no luck with all Nøkleby farms" sies det fra USA. Så det er fremdeles en gåte hvor Ole var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de virkelig ingen anelse hvor Ole kom ifra, hadde han ingen kontakt med gamlelandet? Eller noen andre slektninger over there? Det finnes en Ole Danielsen med far Daniel Danielsen som ifølge utflytterlistene for Ringsaker flytter til Amerika 14/4 1880.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6014&idx_id=6014&uid=ny&idx_side=-318 Han var f på Nes 18/2 1758 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8848&idx_id=8848&uid=ny&idx_side=-52utenfor ekteskap. Bodde 1865 som legdslem på Hoel/Røhr i Ringsaker. Det blir jo både feil år og feil dato. Men nevner det likevel, ikke alltid en kan stole på det som blir oppgitt av fødselsår og dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.