Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Jacob Toje


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Han må være født før 1700. Så vidt jeg kan se har han det 1.barnet - Anders til dåpen i Nesodden krk. 6.2.1718.

Så kommer Marthe 12.5.1720, Anne Christina 1.11.1721, Mari 17.2.1725 og Jacob 29.6.1729 Alle Nesodden.

Er det noen som vet hvem som var hans kone, når han var født og hvor? Alt mottas med stor takk! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kathe!

 

Han het Jakob Simensen, hvor han opprinnelig kom fra og hvem hans foreldre var vet jeg ikke.

 

Han giftet seg 1712 (trolovelse 16 jul) med Gunhild Pedersdatter og bosetter seg på en plass under gården Flateby, hvilken plass vet jeg ikke. I ekstraskatten 1711 er det for Flateby oppført en huskvinne med 1 barn, det kan jo ha vært Gunhild?

 

Mens de bor under Flateby får de: Simen i 1714, Kristoffer og Per i 1716 (tvill), Kristoffer Jakobsen Flatebystuen begraves 30 uker gml.

 

Så må de ha flyttet til Tojet u Sandaker hvor de får Anders 1718 (begr. samme år), Marthe 1720, Anne Kristina 1721, Mari 1725.

 

Så ser familien ut til å ha flyttet til Kirkevika under prestegården: Martha Jakobsdatter Kirkevik konfirmeres 17 år gml. 1736, Simen Jakobsen Kirkeviken begraves 24 år og 4 mnd gml. 1738, Anna Kristina Jakobsdatter Kirkeviken konfirmeres 17 år gml. 1738, Gunhild Kirkevik er fadder i en dåp 27 feb 1739, Jakob Kirkeviken er kausjonist ved en vielse 18 jan 1742, Maren Jakobsdatter Kirkeviken konfirmeres 18 år gml. 1742, Jakob Simensen Kirkeviken begraves 54 år og 11 uker gml. i 1746.

 

Du finner avskrifter av kirkebøkene her, men vær oppmerksom på at det finnes noen feil her og der som ikke er rettet opp, og at det er brukt en egen standarisering av navn: www.tjernshaugen.net

 

Og så er jeg selvfølgelig interessert i den viten du måtte ha om disse folkene.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige opplysninger begge to. Den eneste jeg har noe om Espen er Jacob Jacobsen Grimoe - som, når han følges langt nok hitover i tid - ender opp med meg. Jeg vil tro du har det meste her, men her er noe av det jeg har - så får vi heller gå i dybden om det skulle være aktuellt.

 

Jacob Jacobsen ble trolovet 6.3 1754 med Martha Halvorsdatter - gift 24.6.1754.

Kan det være den samme Jacob som blir komfirmert i 1748 tro - han står oppført som bosatt Frydenberg på Kurud?

Barn Ingeborg Jacobsdatter 1756 - 1756

Halvor Jacobsen 1757 - 1758

Maren Jacobsdatter 1758

Even Jacobsen 1761 - 1764

Even Jacobsen 1765 - 1810 g.m. Ingeborg Samuelsdatter Rullestad i 1794 (9.1.Kråkstad krk) Disse er mine tipp tippoldeforeldre

Ingeborg Jacobsdatter 1769 - 1823 g.m. Carl Halvorsen Bøhler i 1786??

 

Even og Ingeborg får barna:

Samuel Evensen 1794 - 1877 g.m. Mari Carlsdatter

Abigael Evensdatter 1796 -

Jacob Evensen 1799 -

Marie Evensdatter 1800 - 1866 g.m. Engebret Jensen 1821 (11.5. Garnisonsmenigheten) Mine tippoldeforeldre

Jacob Evensen 1802 - g.m. Inger Marie Clemetsdatter ?

Ellen Evensdatter 1805 - 1806

 

Marie Evensdatter og Engebret Jensen får barna:

Samuel Engebretsen 1822 -

Johan Edward Jensen 1823 - g.m. Marie Larsdatter Herslet fra Eidsberg i 1845 (15.10 Domkirken) Mine oldeforeldre

Martin Jensen 1825 -

Emilie Engebretsdatter Jensen 1827 - g.m Botolf Julius Jensen (Disse reiste til Cleveland Ohio og fikk i alle fall 4 barn)

Anton Sofus Engebretsen 1829 -

Carl Emil Engebretsen 1831 - (Tvilling)

Peder August Engebretsen 1831 - 1833 (Tvilling

Otto Ferdinand Engebretsen 1834 -

Conrad Lauritz Niemand Jensen 1837 - g.m. Marie Paulsen i 1864 (18.8. Garnison) Disse reiste også til USA - fikk 2 barn

 

Johan Edward Jensen og Maria Larsdatter fikk barna:

Ludvig Emil Jensen 1848 - g.m. Karen Svendsdatter

Carl August Jensen 1850 - 1915

Anton Severin Jensen 1854 - 1888 g.m. Hulda Mathilde Danielsen i 1876 (15.10. Grønland)

Otto Marinius Jensen 1856 - g.m. Inga Clarisse Olsen ca. 1890

Gustav Emanuel Jensen 1859 - 1927 g.m. Valborg Olydia Paulsen i 1885 (13.11. Trefoldighet) Via Valborg går veien til Ladegaardsøen og tilbake til Nesodden igjen. Valborgs foreldre er Christian Anton Paulsen og Johanne Larsdatter - søster av Marie Larsdatter som er mor til Valborgs mann Gustav Emanuel. Min farmor og farfar er som du ser fetter og kusine.

Anne Marie Jensen 1863 - 1924 g.m. Johan Andersen

 

Som du kan se er det en god del huller her siden det ikke er alle jeg har viet så stor oppmerksomhet, eller rett og slett ikke har funnet. Finner du noe feil så gi meg endelig beskjed. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en grei oversikt, og interessant å se linken via Ladegaardsøen. Jeg hadde ikke dette fra før, og J. J. Grimo hadde jeg heller ikke koblet som sønn av Jakob Toje fordi jeg mest har konsentrert meg om hovedsognet og nordre Frogn..Takk skal du ha!

 

Ble litt tent på å se om det kan gå an å finne ut mer om Jakob og hans opphav. Har ikke funnet noe så langt, men gir beskjed i denne tråden om jeg skulle komme over noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilleggsopplysning fra tingboken i 1741: hvor Jakob Simensen Kirkeviks hustru Gunhild fremla kvittering for konsumpsjonsskatt fra 1736 og hvor hun svarte at etter den tid hadde hennes mann ikke betalt noen konsumpsjon.

 

På neste side finner du også skatteopplysninger fra folket på Ildjernet samt Rasmus Rasmussen Fjeldstrand (koblingen mellom dem fant vel Roger Fossum i en av dine andre tråder).

 

Permanent sidelenke: nederst til høyre

 

Permanent bildelenke: nederst til høyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Espen - og takk for tilbakemeldingene.

Hyggelig å kunne være den som kom med nye opplysninger for en gang skyld - det har vanligvis vært du som har gjort det. Vi tar kontakt om vi finner noe mer av interesse. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.