Gå til innhold
Arkivverket

Etablering av SLEKTSNAVN for hele eller deler av en søskenflokk


Per T.
 Del

Recommended Posts

Mange interressange svar her. Takk.

 

Det er ikke bare byene (og strandsteder) jeg tenker på når det gjelder slektsnavn. På landsbygda brukte embedsfolket ofte slektsnavn. Men hva med bønder og fiskere? Jeg husker jeg fant en dåp i en kirkebok i et nabosogn der barnet og familien bodde. En av fadderene var omtalt som Anders Storms kone. Slektsnavnet Storm ble ikke brukt i kirkeboksammenheng i sognet familien bodde, hverken til far, mor, barn, søsken etc. Heller ikke i tingbøker eller skifteprotokoller. Men jeg fant det brukt i forbindelse med et kongebrev (hvis jeg ikke husker feil).

 

Det var vel gjerne vanlig at prester og embedsmenn ikke omtaler personen med slektsnavn når de bodde på en gård på landsbygda og at personer som flytter til en slik gård sluttet å bli omtalt med slektsnavn. Men brukte de da selv slektsnavnet og i tilfelle hvilke sammenhenger?

 

 

Den eneste erfaringen jeg har med slikt er tilfellet med Hind-slekten. Min oldefar var av husmannslekt etter det jeg visste. Plutselig dukket navnet Hind opp (bestefar til min oldefar ble kalt dette i sønnens konfirmasjon). Bæreren av navnet var husmann. Jeg fikk med en gang følelsen av at her var det noe spennende lenger bak. Det viste seg da at navnet Hind kom fra en dansk embedsmannsslekt, og med adel og mye spennende bakover.

 

Jeg tror at i mange tilfeller har slike navn ett eller annet opphav, og er ikke tatt ut av løse lufta. Men selvsagt kan det jo også være oppkalling av personer som ikke er i slekt. En av mine oldefedre har Hjelmstjerne (når jeg ser nærmere på oppføringne ser det ut som HJEMstjerne, enda mer forrvirret nå) som mellomnavn, aner fremdeles ikke hvor det kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bruk av etternamn frå morssida: Eit kjent eksempel er barna av Ole (eller Oluf) Mentzsøn Darre (født 8 nov. 1636, prest på Melhus) og Helle Andersdatter. Sonen Mentz (f.1663) tok etternamnet Schjelderup etter farmora Maren Pedersdatter Schjelderup (1610 - 1683), medan dei andre søskena tok etternamnet Darre etter faren. Peder Schjelderup var ikkje kven som helst: http://snl.no/.nbl_biografi/Peder_Schjelderup/utdypning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.