Gå til innhold
Arkivverket

Petter Strømsing (1759-1836)


Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Min 5 x tippoldefar Rasmus Jensen Vardal (1699-1793) hadde bl.a. sønnen Petter Strømsing. Petter ble en kjent felespiller som reiste mye rundt på Sørlandet før han døde i Sirdal i 1836.

 

Jeg har kun sett at det står at "han giftet seg med Gunhild Toresdatter i 1780-årene" og at de hadde 10 barn.

 

Er det noen som kjenner til sted og dato for vielsen, og som vet navnene på alle barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Utdrag fra lenken)

 

I slutten av tenårene giftet Petter seg med Gunhild Torsdatter. De bosatte seg i Sirdal, men fortsatte med en reisende livsstil. For å få lov til å reise måtte Petter og Gunhild ha attest fra kirken. Attestene viser en reiserute som strekker seg fra Moland ved Arendal i øst, via Vest-Agder og Rogaland, og opp til Samnanger i nærheten av Bergen i vest. De var så langt nord som til Leikanger i Sogn og Fjordane. Et av barna deres er døpt der.http://batreisende.no/?page_id=1011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for innleggene dine.

Da har jeg foreløpig navnene på 7 av de 10 barna til Petter Strømsing :

 

1. Rasmus (1777-1868)

2. Gurine (1786-1854)

3. Petter (1788-1864)

4. Didrik (1794-

5. Erik (1797-

6. Guri (1800-

7. Gunhild (1804-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei ti borna var fylgjande:

a. Rasmus Pettersen, f ca 1784, ennå for meg ukjent kor, g m Anna Kirstine Halvorsdatter Finne.

b. Guri Pettersdatter, dpt 1786 i Åmli, truleg død som lita jente.

c. Petter Kristian Pettersen (Petter Bilitt), dpt 1788 i Davik, g m Guri Henriksdatter

d. Margrete Pettersdatter, dpt 1790 i Leikanger, ukjent lagnad, truleg død som lita jente.

e. Svend Pettersen, dpt 1793 i Vigmostad, ukjent lagnad, truleg død som liten gut (ein tenestedreng i 1801 med det namnet på ein gard i Telemark er foreslått som denne guten, men eg har ikkje sett prov for det).

f. Didrik Pettersen, dpt 1794 i Bakke, grl 1798 i Bakke.

g. Petter Pettersen, f ca 1796, grl 1798 i Bakke.

h. Erik Pettersen, dpt 1797 i Hægebostad, ukjent lagnad, truleg død som liten gut.

i. Guri Pettersdatter, dpt 1800 i Heskestad, g 1 m Trond Torjeison Kuli, g 2 m Hans Olsen Svolk (Svarte-Hans).

j. Gunnhild Marie Pettersdatter, dpt 1804 i Hægebostad, g 1 m Rasmus Pettersen Vardal, g 2 m Rasmus Jansen Vardal.

Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kirkeboka for Bakke V Agder er Petter gravlagt på Tonstad i september 1798 og broren Didrik 7 Januar 1798.Begge Petter Vardals barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen !

Nå som jeg har navnene og fødselsår på alle barna, kan jeg se gjennom kirkebøkene etter flere opplysninger om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.