Gå til innhold
Arkivverket

"Sensur" i utlagte kirkebøker?


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Satt å bladde i klokkerbok nr. 5 for Sør-Fron da denne dukket opp. Nesten nederst på siden, mellom nr 17 og nr 19 ser det ut til at nr 18 har blitt skjult bak en grå merking som er lagt på digitalt? Det har jeg aldri sett før, så jeg ble egentlig bare nysgjerrig på hva det kan skyldes siden jeg aldri har sett noe sånn på kirkebøkene. Har jo sett at prester har ført inn feil osv, og dermed selv strøket over men dette var noe annet.. Er det slikt som gjøres om personen selv, evt nær slekt ikke vil ha ut offentlig evt opplysninger som måtte stå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vidt jeg vet den eneste siden der dette er gjort. Grunnen er at det er kommet en henstilling om å gjøre innførselen utilgjengelig for allmennt innsyn. Denne henstillingen er vurdert og funnet rimelig, og derfor er innførselen sladdet. Alternativet ville være at hele klokkerboken ble tatt bort fra nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vidt jeg vet den eneste siden der dette er gjort. Grunnen er at det er kommet en henstilling om å gjøre innførselen utilgjengelig for allmennt innsyn. Denne henstillingen er vurdert og funnet rimelig, og derfor er innførselen sladdet. Alternativet ville være at hele klokkerboken ble tatt bort fra nett.

Er det noen som egentlig ikke skulle vært født:-)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo i alle fall være svært alvorlige beskyldninger som ligger til grunn for en slik sensur vil jeg tro. Visst ikke så vil en jo risikere at det dukker opp et utall saker der folk ber om å bli sladdet og at vedkommende sak danner presedens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som egentlig ikke skulle vært født:-)?

 

 

Ja, i aller høyeste grad, Reidar. Det dreier seg om incest, altså at en far fikk barn med sin datter. Og ettersom dette skjedde så nært opp til vår tid, med stor mulighet for at avkommet fortsatt lever, så er det vel ingen som har problemer med å forstå ønsket om at dåpsinnførselen ble sladdet under publisering av skannede kirkebøker på Internet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg sladden, det falt meg ikke inn å tenke at det kunne være sånne grunner som lå bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i aller høyeste grad, Reidar. Det dreier seg om incest, altså at en far fikk barn med sin datter. Og ettersom dette skjedde så nært opp til vår tid, med stor mulighet for at avkommet fortsatt lever, så er det vel ingen som har problemer med å forstå ønsket om at dåpsinnførselen ble sladdet under publisering av skannede kirkebøker på Internet?

Da forstår jeg bedre grunnen, og det falt ikke inn i tankene i det hele tatt, så da er den saken død!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.