Gå til innhold
Arkivverket

Kristian Johansen Valberg


Kjerstin Kruse
 Del

Recommended Posts

Hei er det noen "Lofotinger" her inne som vet noe om min slekt

 

Driver å forsker på min fars slekt som er i fra Valberg i Vestvågøy. Etter å ha lett i kirkebøkene, folketelling og bygdebøker har jeg funnet ut en del.Kan ikke finne noe under utflyttede verken i Valberg eller Borge da kirkebøkene her tydeligvis er mangelfull.

 

Leter etter min oldefar Kristian Johansen f 1846, Sønnene Joakim Kristiansen 1886 og Magnus Kristiansen 1894 Klauva, Valberg. De er å finne i folketellingen for 1900. Men i 1910 finner jeg dem ikke. De andre familiemedlemmene finner jeg i andre deler av landet på samme folketelling.

 

Kristian var gift med Olea Larsdatter f.1851 i fra Buksnes i Vestvågøy. Til Opplysning vet jeg at Gården i Klauva ble solgt i 1906. Familien ble da trolig delvis oppløst. Olea og Kristian Skilte lag i hvert fall før 1910. Finner henne i folketellingen for 1910. Da er hun bosatt hos sin Eldste sønn Laurits i Kragerø, da var hun oppgitt som enke uten at hun var det. Det er et mysterium hvor Kristian ble av. Pappa som er født i 1929, husker som barn at de fikk beskjed om at han var død. Mener også å huske at han den gang var bosatt i Vågan. Har leitet i Dis (slektsforskningsside) over begravede, men ute resultat.

 

Har også prøvd å leite etter utflyttede fra Valberg, men det er vanskelig da det ikke er skannet kirkebøker på utflyttede…

 

Joakim og Magnus emigrerte til USA, ingen vet når de dro, hvor gammel de var og hvor de bosatte seg. Pappa har her også bare vage minner  Å lete etter norske emigranter, vil jo være som å lete etter en nål i en høystake

 

Kan jo nevne at Kristian var sønn av Johan Henrik Jakobsen f 1815 og Malena Bergitte Jakobsen (Kristiansdatter) f. 1821 begge i fra Øksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim blir konfirmert i Borge 16. juni 1901: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Borge i Borge, Ministerialbok nr. 880A08 (1899-1908), Konfirmerte 1901, side 176.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4366&idx_id=4366&uid=ny&idx_side=-141

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060613030142.jpg

(han er nr 55 på denne siden) ... så de er i alle fall der så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.