Gå til innhold
Arkivverket

Jahn Amundsen Barlin og Anne Andersdtr. Slemdal. Hvem var hun?Vestfold?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Såvidt jeg har funnet ut så er det ikke funnet barn av Carl Magnus og Karen Dorthea, bare den påstanden om tre barn med Maren Kristine. Hvilket jeg mener må vvære den familien vi har i Larvik i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om Anne Hansdatter og de barna som hun fikk med Jan Amundsen Barlin :

 

Anne “ Jans - Anne “ Hansdatter , født 18 mars 1833 ved Bakkene under Austad i Slemdal Telemark . Foreldre var Hans Mikkelsen og Berthe Hansdatter Hakebru

Hennes mor Berthe var halvsøster til Jan Amundsen Barlin sin far : Amund Olsen Barlin

1900 bosatt ved Gurholt i Slemdal og understøttet av fattigvesenet . Vil vel anta at det er sannsynlig at hun da døde i Slemdal området .

 

Fra Fanter og Fantefølger av I.C.Ramberg og Eilert Sund 1859 :

 

” Jans - Anne som egentlig var en gardmannsdatter fra Slemdal , som løp med Jan Barlin , der drev som blikkenslager .

 

Jan Amundsen Barlin , der nu er blive fulstændig skilt fra sin endu i Kjose levende Kone Anne Andersdatter , men forgjæves har søgt Tilladelse til at untræde i nyt Ægteskab , forat jævnlig herigjennom og opholder sig vel endog i maanedsviis her , med sin Lædsagerske Anne Hansdatter fra Slemdal , med hvem han nu mindst har 5 Børn , hvor af flere følge Forældrerne . Hans Optræden er forøvrigt en heel Deel skikkeligere end de øvrige Omstreiferes og han betragtes heller ikke af Almuen saaledes som de ; han ernærer sig med Fortinner og Kjedelflekkeri .

 

 

Barn :

 

- Janette Olalia Jansdatter Barlin , født 26 mars 1858 ved Kaasa i Romnes , Holla Telemark og død 29 mai 1925 . Gifter seg 16 april 1877 med Peder Larsen Holt . 1900 bopel ved Holtrønningen i Siljan Telemark . 1910 ved Holterydningen i Slemdal Telemark .

 

- Johan Andreas Jansen Barlin , født 20 januar 1860 ved Hvalen i Eidanger Telemark Dør 1927 . Gifter seg med Marthe Olea Pedersdatter 21 desember 1888 i Tanum kirke Brunlanes Yrker : 1890 Matros , 1894 Fragtemand , 1897 Stenarbeider , 1900 Gardbruker selveier og stenbrudds arbeider . 1910 Sjømann og gardbruker . 1900 bosatt ved Granvik i Tjølling Vestfold , 1910 bosatt ved Aasheim i Tjølling .

 

- Carl Magnus Barlin , født 10 oktober 1862 i Brevik ( og hjemmedøpt i Brevik ) i Telemark og død 1935 ved Skute i Søndre land Opland . Gifter seg 1 gang med Karen Dorthea Olsdatter Kolkin 22 mars 1886 . Gifter seg 2 gang med Magda Otilie Andreasdatter Bratsveen 30 oktober 1906 . Bosteder : 1889 Follestad i Skien , 1892 Duestien i Skien , 1895 Sandvigen i Skien , 1900 Karlrotstrædet 3 i Larvik , 1910 ved Dokka-Lund i Nordre Opland . Yrke : 1900 Lokomotivfører ved Valdresbanen .

 

- Hans Julius Jansen Barlin , født 1864 . Dåp ikke funnet i Brunlanes . Død 12 desember 1867 ved Røra i Eidanger Telemark .

 

- Maren Magdalene Jansdatter Barlin , født 10 februar 1866 ved Raveien under Halle i Brunlanes Vestfold . Død 13 september 1881 ved Glads Tejet i Siljan Telemark .

 

- Hans Julius Jansen Barlin , født 2 juli 1869 ved Garsvig under Solum i Kjose Vestfold , døpt 27 desember 1869 i Kjose kirke Brunlanes . Gifter seg med Marie Hansdatter 27 september 1895 . Bosteder : 1900 Maanejordet ( Kroken ) Hedrum . 1910 Oskarsgate 500 Skien . Yrker : 1900 Stenkjører , 1910 Skotfos Bruk Transport .

 

- Johannes Jansen Barlin , født 14 juni 1873 ved Bakkene under Austad i Siljan Telemark . Gifter seg med Karen Marie Larsdatter 6 august 1898 i Hedrum Vestfold . 1900 og 1910 bosatt ved Maanejordet i Hedrum . 1900 og 1910 er yrke Stenarbeider (Fjellspregning )

 

- Olea Jansdatter Barlin , født 11 november 1874 i Brunlanes Vestfold og død 2 mai 1875 ved Haaøen i Eidanger Telemark .

 

- Amund Toresius Jansen Barlin , født 13 desember 1876 ved Bakkene under Austad i Siljan Telemark . Antageligvis er det han som emigrerer til Amerika fra Larvik i 1900 , selv om han der er registrert som hunkjønn , med navnet Anne Thoresine . Grunnen til disse antagelser er at fødselsdatoen stemmer og at han var gift med Laurine Elise Jacobsdatter som også emigrerer med riktig fødselsdato . De er registrert som gifte , men en har ikke funnet dem hverken i Larvik , Brunlanes , Eidanger, Porsgrunn , Gjerpen eller Skien . Laurine Elise er født i Kjose 1874 og døpes i Kjose 27september 1874 . I 1893 får hun en datter Emma med Nils Thomas Sørensen Kaasa . Etter at Amund og Laurine emigrerte til USA var datteren Emma igjen hjemme hos besteforeldre . Men de kom senere tilbake til Norge og var da bosatt i Porsgrunn.

Amund Jansen døde i 1942 og Laurine bodde de siste årene sammen med datteren Emma og hennes familie. Hun døde i 1951 og de er begge begravet på Eidanger gamle kirkegård . Det sies at paret fikk en sønn Willy (William) i Amerika .

 

mvh. Bjørn

 

Hei

Jeg har akkurat begynt å lese igjennom debatten.

Anne Hansdatters mor skal være Berthe Hansdatter Hakebru. Det for jeg ikke til å stemme.Hennes mor heter Berte Halvorsdatter og skal være født rundt 1795. Hans Mikkelsen og Berte Halvorsdatter gifta seg i Siljan 27 juli 1823. Jeg har registert 3 barn her Thor Hansen født i Siljan 20 februar 1826, Hans Hansen født i Siljan 9 november 1827 og Anne Hansdatter som er født 18 mars.1833. Bakover på disse har jeg ikke forsket. Men er det interresse for disse kan jeg forepørre noen Siljan eksperter her nede i Larvik.

Jan Amundsen Barlin er min tippoldefar. Min Oldemor heter Maren Olea Jansdatter som er født på Halle i Brunlanes 29 desember 1843.

Jeg har jobbet litt med etterslekta Til Jan og har registert en god del helt fram til idag. Dette er ikke det rette forumet for så ny slektshistorie.

De som vil utveksle nyere ting kan ta kontgakt med meg på mail wiljohn@online.no .

Jeg så på det siste innlegget angående eventuelle barn etter Karl Magnus Jansen og Karen Dorthea, har jeg ikke funnet noen. Men en tidligere debatt

ført av Evy Valdrestuen skal Karl Magnus ha fått en sønn i Larviksdistriktet først på 1900 tallet. Jeg tror ikke det kom fram noe annet en at han het Aksel og flyttet nordover etterhvert, det skal også være en amerikansk gren her. Kanskje Evy har noe å tilføye her.

Jeg for lese videre å ta en opptelling av ungane til Jan

MVH

Nils Wilhelm Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplysninger jeg jobbet en del med for et par år siden, og kom til det resultat at det er to forskjellige personer det her er snakk om. Jeg la det foreløbig på is den gang, men kommer til samme resultat nå. Det ser ut til å være en feil som forplanter seg etter hva jeg kan forstå. Eller er jeg helt på jordet nå? Kan noen verifisere om de opplysningene er riktige?

Hei

Når det gjelder ekteskapet til Maren Kristien Kristensen som skulle ha vært gift med en annen Karl Magnus, så har jeg strøket henne. Her stemmer ikke fødselsår på Karl Magnus, og jeg mener å huske at de gifta seg i Skien og han var født i Drammen. Han jobbet riktig nok i jerbanen han også.

mvh

Nils Wilhelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Karl Jansen og Maren Kristine Kristiansdtr. 1900

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00707&gardpostnr=357&personpostnr=1743&merk=1743#ovre

 

Vielsen 1888

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7814&idx_id=7814&uid=ny&idx_side=-232

 

 

 

 

Barna

Anna Kristine 1890 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7814&idx_id=7814&uid=ny&idx_side=-136

 

 

Kristen 1893 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1481&idx_id=1481&uid=ny&idx_side=-51

 

 

Jenny 1895 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1481&idx_id=1481&uid=ny&idx_side=-93

 

 

 

 

 

 

 

 

Vielsen til Carl Magnus Jahnsen Barlin og Karen Dorthea Olsdtr. 1886

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7798&idx_id=7798&uid=ny&idx_side=-347

 

 

Ingen barn funnet så langt

 

 

Vielsen til Carl Magnus Jahnsen og Magda Otilie Andreasdtr. 1906

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1570&idx_id=1570&uid=ny&idx_side=-90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ut ifra ovenstående oversikt mener jeg også at det er sakk om to forskjellige Karl Jansen. Hvis ikke skulle Carl Magnus vært gift for 3. gang på Østinni i N. Land

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Karl Jansen og Maren Kristine Kristiansdtr. 1900

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00707&gardpostnr=357&personpostnr=1743&merk=1743#ovre

 

Vielsen 1888

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7814&idx_id=7814&uid=ny&idx_side=-232

 

 

 

 

Barna

Anna Kristine 1890 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7814&idx_id=7814&uid=ny&idx_side=-136

 

 

Kristen 1893 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1481&idx_id=1481&uid=ny&idx_side=-51

 

 

Jenny 1895 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1481&idx_id=1481&uid=ny&idx_side=-93

 

 

 

 

 

 

 

 

Vielsen til Carl Magnus Jahnsen Barlin og Karen Dorthea Olsdtr. 1886

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7798&idx_id=7798&uid=ny&idx_side=-347

 

 

Ingen barn funnet så langt

 

 

Vielsen til Carl Magnus Jahnsen og Magda Otilie Andreasdtr. 1906

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1570&idx_id=1570&uid=ny&idx_side=-90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ut ifra ovenstående oversikt mener jeg også at det er sakk om to forskjellige Karl Jansen. Hvis ikke skulle Carl Magnus vært gift for 3. gang på Østinni i N. Land

Ja, her hadde det tydeligvis vært aktivitet i debatten mens jeg var borte. Selv om de siste innleggene ikke direkte er knyttet opp mot "min" etterkommer av Jan og Anne, så er det likefullt svært interessant.Jeg sliter forøvrig med å finne noe mer om foreldrene til Anne Hansdtr.Jeg har tidligere notert at Hans Mikkelsen døde på Søland i Siljan 27.06.1862, 84 år gammel. Berthe Halvorsdtr. døde på Bakkane i Siljan 6 år tidligere, 02.03.1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har akkurat begynt å lese igjennom debatten.

Anne Hansdatters mor skal være Berthe Hansdatter Hakebru. Det for jeg ikke til å stemme.Hennes mor heter Berte Halvorsdatter og skal være født rundt 1795. Hans Mikkelsen og Berte Halvorsdatter gifta seg i Siljan 27 juli 1823. Jeg har registert 3 barn her Thor Hansen født i Siljan 20 februar 1826, Hans Hansen født i Siljan 9 november 1827 og Anne Hansdatter som er født 18 mars.1833. Bakover på disse har jeg ikke forsket. Men er det interresse for disse kan jeg forepørre noen Siljan eksperter her nede i Larvik.

Jan Amundsen Barlin er min tippoldefar. Min Oldemor heter Maren Olea Jansdatter som er født på Halle i Brunlanes 29 desember 1843.

Jeg har jobbet litt med etterslekta Til Jan og har registert en god del helt fram til idag. Dette er ikke det rette forumet for så ny slektshistorie.

De som vil utveksle nyere ting kan ta kontgakt med meg på mail wiljohn@online.no .

Jeg så på det siste innlegget angående eventuelle barn etter Karl Magnus Jansen og Karen Dorthea, har jeg ikke funnet noen. Men en tidligere debatt

ført av Evy Valdrestuen skal Karl Magnus ha fått en sønn i Larviksdistriktet først på 1900 tallet. Jeg tror ikke det kom fram noe annet en at han het Aksel og flyttet nordover etterhvert, det skal også være en amerikansk gren her. Kanskje Evy har noe å tilføye her.

Jeg for lese videre å ta en opptelling av ungane til Jan

MVH

Nils Wilhelm Johnson

Hei Nils Wilhelm og takk for innspillet ditt. Jeg tar kontakt pr. mail vedr. Jan's etterslekt. Forøvrig er det absolutt av interesse om vi kan finne ut noe mer om Anne Hansdtr.s foreldre Hans Mikkelsen og Berthe Halvorsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte og sjekke vielsen mellom Hans Mikkelsen og Berthe Halvorsdatter den 27 juli 1823 , men det eksisterer ikke noe kirkebok for Siljan før 1827 .

 

Her er vel dåpen til Anne Hansdatter ( ektefødt ) , siden kjent som " Jans Anne " og det ser ut som at hennes foreldre er : Gaarsdsmand Hans Mikkelsen og Berthe Halvorsdatter . Så da var min info. feil på dette området .

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Siljan, Ministerialbok nr. 1 (1831-1870), Fødte og døpte 1833, side 4.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1406&idx_id=1406&uid=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005040009.jpg

 

Det står et gardsnavn etter Hans Mikkelsen som jeg ikke klarer helt å tyde , og likens navnene på fadderene . Kanskje man kan få noe info ut av hvem som var faddere og evt. gardsnavn .

 

Maria Knutsdatter og Hans Olsen Hakebru ble gift ca. 1786 . Inn i ekteskapet med Hans Olsen Hakebru tar Maria Knutsdatter med seg sin to uektefødte sønner . Hans Olsen Hakebru blir således stefar til Amund Olsen Barlin og Amund sin bror .

 

Hans Olsen Hakebru og Maria Knutsdatter finnes omtalt i Øvre Romerikes ekstrarettsprotokoll i møte den 29 september 1789 . Lensmannen hadde i henhold til Tukthusanordningen foretatt en fanteinkvisisjon i Nes og arrestert 21 personer. Blant disse var Hans og Maria Knudsdatter med 2 barn.

 

I forhøret etterpå forklarte Hans, at han hadde tjent på gården Langset i Trøgstad i to år. Deretter hadde han latt seg verve til det danske artillerikorps under oberst Bielefeldts kommando og stått her i 7 år. Han viste fram dimisjonspass av 30 mai 1782.

 

Fra den tid hadde han ernært seg med å gå omkring og binde korger. Om sin altergang forklarte han at han først hadde gått til alters i Trøgstad , og siste gang var i Hobøl sokn.

 

Maria Knudsdatter visste ikke annet om seg selv enn at hun var født i Ullensaker , og var 43 år gammel . Hun hadde tjent et par år i soknet og hadde arbeidet for maten til seg og de to uekte barn hun dengang hadde. Hennes 11 år gamle sønn skulle nå tjene i Tune sokn. Dette var sannsynligvis Amund Olsen født i 1778 . For tre år siden , forteller hun : var hun blitt gift med Hans Olsen Hakebru .

 

Kjente barn av Hans Olsen Hakebru og Maria Knudsdatter :

 

- NN , sønn av Maria Knudsdatter og stesønn til Hans Olsen Hakebru .

 

- Amund Olsen Barlin Hakebru , født 1778 ( stesønn til Hans Olsen Hakebru ) 1 ekteskap med Maria Eriksdatter . 2 ekteskap med Olea Arnesdatter .

Det er funnet en fødsel på en uekte født sønn ved navn Amund av foreldrene Ole Olsen og Maria Knutsdatter i 1878 i Hof i Hedmark , som kan være fødselen til Amund Olsen . Hvis dette er den riktige Amund Olsen sin fødsel så gir dette også indikasjoner på at Amund og Olea kunne kjent hverandre allerede i fra Hof på slutten av 1700 tallet .

 

- Ole Hansen Barlin Hakebru , født ca 1788 Plassen Barlindalen , Rødenes og død 23 juni 1873 ved Krabberødstrand , Bamble i Telemark . 1 ekteskap med Marie Eriksdatter født ca. 1765 . 2 ekteskap med Rosine Marie Nilsdatter Hoffmann født ca. 1799 . Oppholdt seg for det meste i Bamble distriktet i Telemark .

 

- Christian Hansen “ Gamle “ Hakebru , født Plassen Barlindalen , og døpt 2 april 1790 i Hobøl . 1 ekteskap med Berthe Olsdatter Steffensen født ca. 1783 og død 16 november 1844 . 2 ekteskap med Anne Kaisa ( Katarina ) Ørgren født 1814 i Sverige . Oppholdt seg for det meste i Rødenæs distriktet i Østfold . I 1855 bodde Christian sammen med en “ husholderske “ Anne Andersdatter 50 år . Christians kone Anna Kaisa Ørgren var rømt fra ekteskapet på dette tidspunktet .

 

- Engebret Hansen Hakebru , født 1793 i Rødenes i Østfold og død før 1865 . Opphold seg for det meste i Høland distriktet i Akershus og livnærte seg som vevskebinder og kjeleflikker . Ekteskap med Pernille Jensdatter Aabogen , født ca. 1798 og død 1874 .

 

- Knud Hansen Hakebru , døpt 26 februar 1792 i Skiptvedt , Østfold død 1795 .

 

- Berthe Hansdatter Hakebru , født 1796 . 1900 understøttes av fattigvesenet og død 18.07.1904 på Bakkane i Slemdal, ( Siljan )Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg henter fram igjen denne debatten fra 2011 og lurer på om noen har funnet mer informasjon om Hans Mikkelsen og Berthe Halvorsdtr. som giftet seg i Siljan (Slemdal) 27.07.1823. Han skal være født rundt 1783 og døde 27.06.1862 men Berte trolig var født rundt 1796 og døde 02.03.1856 på Bakkane, Siljan, Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt at mor til Anne Hansdtr., Berthe  Hansdtr. Hakebru (Halvorsdtr.) , skulle være halvsøster til Jahn Amundsen Barlin's far, Amund Olsen. Er det noen som vet hvordan det henger sammen? Se innlegg nr.27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei.

Jeg holder på med Hans Mikkelsen og Berte Hans/Halvorsdatter nå om dagen, og deres foreldre og deres barn, skjønner at jeg skal ikke blunke mange ganger før jeg mister oversikt. Ved en tilfeldighet kom jeg over Janette Olalia sin fødsel/dåp Kirkebøker: Gjerpen kirkebøker, SAKO/A-265/F/Fa/L0008a: Ministerialbok nr. 8A, 1857-1871, s. 92 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) , og det var slettes ikke i Holla som det står veldig mange steder.

Er det noen som klarer å lese hva som står om hennes foreldre der?

Det er mine barn som er etterkommere av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Bakkane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Annette Reiersen skrev:

Er det noen som klarer å lese hva som står om hennes foreldre der?

 

Forsøk med usikre navn:

 

Omstreifende Pige ved Navn

Anne Hansdatter der opgiver sig født

i Bamble af Forældrene Hans Mikkels-

sen og Kone Berthe Halvorsdtr. og kon-

firmeret i Handal(?). Som Barne-

fader opgiver hun en Svenske Jan[Jon?]

Eriksen, Ungkarl og nu i Sverige.

Barnet er født i Pladsen Kaasa(?) u. Gaar-

den Rannæs(?) i Halden[Holden?] Kirkesogn.

 

Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.