Gå til innhold
Arkivverket

Malene Olsdatter Sundland gift med Laurits j Lund


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Prøver å lokalisere hvem Malene Olsdatter Sundland gift med Lauritz Johannes Lund, sønn

av Henrik Severin Lund i hans 1) ekteskap med Clara Bing Rhode.

 

Klarer ikke å finne hennes ekteskapsinngåelse med Lauritz Johannes Lund.

Derimot har jeg klart å finne alle deres 10 barns fødsel, der alle er født i Åfjord.

 

Jeg regner med at hun da kommer utenfra Åfjord, men vet ei hvor.

 

Finnes det noen bygdebok over Åfjord, og er det noen som har tilgang til den, så

jeg kan få greie på hvor hun er ifra.

 

Glad hvis noen vet.

 

Prøvde å finne ut om det fantes en gård med dette navnet, men får bare opp Sundseth som

gårdsnavn i Åfjord.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen 2. juli 1812 i Bjørnør Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A02 (1802-1831), Kronologisk liste 1812, side 86.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16177&idx_id=16177&uid=ny&idx_side=-88

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070906610046.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen årstall?

 

Prøv Strinda ang. Sundland.

 

 

Har ikke noe årstall når hun er født, men som jeg nå fikk greie på

så giftet hun seg i 1812, og det stemmer bra, da det første barnet jeg fant var født 1813.

Skal prøve Strinda, må bare prøve å gjette meg til når hun er født.

 

Har foreløpig ikke klart å finne hennes dødsfall, der skal det stå hvor gammel hun er når hun dør.

 

Det jeg vet er at hennes siste barn er født 1834 og hennes mann døde 1851 og da står det notert at han er

enkemann, men har allikevel ikke funnet henne død i Åfjord, mulig jeg ikke har vært nøye nok, få se engang til.

 

Tusen takk så langt for hjelp.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe årstall når hun er født, men som jeg nå fikk greie på

så giftet hun seg i 1812, og det stemmer bra, da det første barnet jeg fant var født 1813.

Skal prøve Strinda, må bare prøve å gjette meg til når hun er født.

 

Har foreløpig ikke klart å finne hennes dødsfall, der skal det stå hvor gammel hun er når hun dør.

 

Det jeg vet er at hennes siste barn er født 1834 og hennes mann døde 1851 og da står det notert at han er

enkemann, men har allikevel ikke funnet henne død i Åfjord, mulig jeg ikke har vært nøye nok, få se engang til.

 

Tusen takk så langt for hjelp.

 

Wenche

 

 

Er det også noen som har tilgang til bygdeopplysninger over Åfjord angående hvem Grethe Lund er

Hun går igjen som fadder til Lauritz Johannes Lunds mange barn bl. a skal hun vært gift

med en H Lund. Disse 2 klarer jeg heller ikke å plassere. Hun skal ha vært bosatt på Løvøen.

 

Den eneste H Lund som passer er Henrich Severin Lund, men der har jeg allerede funnet hans 3 koner.

Har ikke hørt at han skal ha vært gift 4 ganger. Denne Grethe Lund er født ca. 1772.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Lunds andre kone Elen Schanche hadde tidligere vært gift med en Mentz Bie og de hadde 2 døtre.

En av dem var Margrete Marie, født 1776 i Kristiania, konfirmert fra Løvøya i 1792:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16171&idx_id=16171&uid=ny&idx_side=-94

Kan det være henne som er den etterspurte fadderen ?

 

mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malena døde sannsynligvis i Trondheim ?

Fra side 372 i Åfjord og Jøssund gårdshistorie, bind II, side 372:

"Allerede i 1835 har vel Laurits Lund oppgitt gården og er flyttet bort, kanskje til Trondheim hvortil iallefall en hel del av barna etterhånden flyttet, og hans gård ble overtatt av John Vollum."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Lunds andre kone Elen Schanche hadde tidligere vært gift med en Mentz Bie og de hadde 2 døtre.

En av dem var Margrete Marie, født 1776 i Kristiania, konfirmert fra Løvøya i 1792:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16171&idx_id=16171&uid=ny&idx_side=-94

Kan det være henne som er den etterspurte fadderen ?

 

mvh Aud M

 

Takk for hjelp, men dessverre.

 

Dessverre henne er det nok ikke, hun var gift med Peder Godske Brun og

kalte seg hele tiden for Madam Brun.

 

Det stod også på et tidspunkt, der et av barnen til Lauritz skulle døpes

Madam Grethe Lund, konen til H.O. Lund. Er litt usikker på bokstaven O, litt utydelig.

hennes mann het ihvertfall Lund til etternavn.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16173&idx_id=16173&uid=ny&idx_side=-78

 

Se linken over, personen som blir døpt heter Niels Tønder, under faddere der står hennes og mannens navn.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at de fikk 10 barn, og at deres siste barn ble født i 1834, men jeg finner ikke dette barnet i Åfjord? Ble barnet født et annet sted eller er det jeg som ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at de fikk 10 barn, og at deres siste barn ble født i 1834, men jeg finner ikke dette barnet i Åfjord? Ble barnet født et annet sted eller er det jeg som ikke ser?

 

 

Det er nok du som ikke ser, og ikke jeg heller.

Beklager jeg har blandet to stykker sammen. Han har 9 barn, den siste ble født 1831

og heter Arent Joakim.

 

Beklager at jeg skrev feil, mente jeg skulle ha husket fra hodet, men det skal

man da ikke gjøre.

Få se på notater neste gang før jeg skriver noe ned.

Jeg er lei for at jeg snublet.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha vært 7 faddere i dåpen til Niels Tønder? H. O? Lunds madm er i så fall ikke Grethe Lund. I dåpen til Laurits Johannes er en av fadderne jfr. Grete Lorensd. Lund: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16172&idx_id=16172&uid=ny&idx_side=-116

Med litt velvilje kan kanskje H. O. Lund leses som H. P. Lund, som da ville passe med Hans P.Lund, identisk med fadderen i dåpen til Laurits Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha vært 7 faddere i dåpen til Niels Tønder? H. O? Lunds madm er i så fall ikke Grethe Lund. I dåpen til Laurits Johannes er en av fadderne jfr. Grete Lorensd. Lund: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16172&idx_id=16172&uid=ny&idx_side=-116

Med litt velvilje kan kanskje H. O. Lund leses som H. P. Lund, som da ville passe med Hans P.Lund, identisk med fadderen i dåpen til Laurits Johannes?

 

Har vært inne på tanken selv. Hans Peter Lund

er halvbror til Lauritz Johannes Lund.

Henrik Severin Lunds sitt uekte barn, som han fikk

mellom sine ekteskap.

Ser ut som han ble godtatt av resten av barnen, da han var en hyppig

fadder.

Jeg klarte ikke å få den O til å bli P selv. Har prøvd å

finne Hans Peter Lunds ekteskap, hvilket sannsynligvis ikke har skjedd i Åfjord, for nettop

å sjekke om han var gift med en Grethe Lorentzdatter, har forstått at de to er den samme person

etter å ha studert faddernavnene til alle hans barn.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken selv. Hans Peter Lund

er halvbror til Lauritz Johannes Lund.

Henrik Severin Lunds sitt uekte barn, som han fikk

mellom sine ekteskap.

Ser ut som han ble godtatt av resten av barnen, da han var en hyppig

fadder.

Jeg klarte ikke å få den O til å bli P selv. Har prøvd å

finne Hans Peter Lunds ekteskap, hvilket sannsynligvis ikke har skjedd i Åfjord, for nettop

å sjekke om han var gift med en Grethe Lorentzdatter, har forstått at de to er den samme person

etter å ha studert faddernavnene til alle hans barn.

 

Wenche

 

 

Nei, ble vel litt søkt å forandre 'O' til 'P'. Det jeg synes er litt rart er at Laurits Lund skal ha forlatt Åfjorden i 1835 for så å flytte tilbake (som enkemann?), til Asserøystranden, der han dør som innerst i 1851. Navnene Lorents og Laurits ble vel brukt litt om hverandre, slik at hun muligens? kan ha vært en søster av Henrich Severin, og altså en tante av Laurits Johannes. Det fins kanskje opplysninger om Henrich Severins søsken ett eller annet sted, ettersom hans far var prest i Vår Frues kirke i Trondheim (Laurits Lund)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ble vel litt søkt å forandre 'O' til 'P'. Det jeg synes er litt rart er at Laurits Lund skal ha forlatt Åfjorden i 1835 for så å flytte tilbake (som enkemann?), til Asserøystranden, der han dør som innerst i 1851. Navnene Lorents og Laurits ble vel brukt litt om hverandre, slik at hun muligens? kan ha vært en søster av Henrich Severin, og altså en tante av Laurits Johannes. Det fins kanskje opplysninger om Henrich Severins søsken ett eller annet sted, ettersom hans far var prest i Vår Frues kirke i Trondheim (Laurits Lund)?

 

 

Hadde det enda vært så.

 

Henrik Severin Lund hadde mange søsken.

 

 

Han hadde 4 søstre med navn Margrethe i seg.

Margrethe kan gjerne bli forkortet til Grethe.

 

Problemet er at disse 4 er født mellom 1745-1761

 

Grethe Lund jeg savner er født 1772- som da blir generasjonen etter.

 

Henrik Severins 4 søstre med navn Margrethe

 

1. Margrethe Kjerstine

2. Margrethe Borch

3. Anne Margrethe

4. Margrethe Kristine

 

Hilsen

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men i 1808 hadde Jon Olsen Sundland g. m. Ane Marie Ørbech en sønn Olaus til dåpen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16278&idx_id=16278&uid=ny&idx_side=-63

Dette ekteparet flyttet til Revsnes i Stoksund og drev gjestgiveri der fra 1811-1816. Det var jo nettopp i Stoksund Laurits og Malene giftet seg i 1812. Kanskje Jon er broren hennes? Kan ta med at Olaus Jonsen Sundland i 1834 kjøpte en gårdpart på Lauvøya av Albrigt Stigesen Lund og bosatte seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men i 1808 hadde Jon Olsen Sundland g. m. Ane Marie Ørbech en sønn Olaus til dåpen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16278&idx_id=16278&uid=ny&idx_side=-63

Dette ekteparet flyttet til Revsnes i Stoksund og drev gjestgiveri der fra 1811-1816. Det var jo nettopp i Stoksund Laurits og Malene giftet seg i 1812. Kanskje Jon er broren hennes? Kan ta med at Olaus Jonsen Sundland i 1834 kjøpte en gårdpart på Lauvøya av Albrigt Stigesen Lund og bosatte seg der.

 

 

Hørtes helt supert ut, dette skal jeg sjekke. Malene het jo også Olsdatter Sundland. Vi prøver alle

muligheter.

Vet du noe mere om Albright Stiersen Lund. Han er en av de jeg vet svært lite om av brødrene.

Jeg vet når han er født og det er vel stort sett alt. Har vært litt problemer med å orientere

hans bevegelser. Han har ikke vært noen fadder på noen av barnen i familien som jeg har sett.

 

Alle opplysninger om denne litt mere ukjente bror taes imot med takknemlighet.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, gårdshistoria sier også bare at Albrigt Stigesen nevnes lite. Det står bare at hans to helsøstre hver fikk 22 1/2 marklag av Lauvøya (søsterlodd), mens han selv fikk 45 (broderlodd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at Jon og Malene fins som søsken i 1801, kanskje i Strinda-området?

 

 

Takk for din hjelp. Jeg har begynt å søke. Fant ut at Jon Olssen Sundland og Ane Marie Ørbeck giftet

seg i Bakklandet 14 oktober 1808.

 

Jeg får ta det den veien, prøve å søke meg bakover.

Får se om den veien er riktig. Sannsynligheten taler får

at de 2 er søsken. Da Jon Olssens sønn kjøper en bit

av Lövøen herregård som Malene Olsdatters mann eide en del av, bare det

gjør det ganske sannsynlig.

 

Samt andre ting, som at de oppholdt seg på samme sted når Malene

giftet seg.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.