Gå til innhold
Arkivverket

Tydning Steigen kirkebok 1727


Fredrik B Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Har vanskligheter med å tyde alt som står her!

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16655&idx_id=16655&uid=ny&idx_side=-274

 

Det gjelder side 1291 andre avsnitt!

 

Det blei foretatt 2 dåper den søndagen og jeg er ute etter nr 2!

 

Har selv klart å tyde følgende:

 

Dom: Palm: (Trinitatis siseum) Comun 7, 2 børn døbt,

Barn 2 fra Dyping, Fad: Christopher Joensen mod: Guren Christophersdatter, B.N. Berit, Test: Karen Gustavus Aalstad, Dorothe Hansdtr Bø, Ane Lars Torbersen Hou, Carl Kiil Stegen, Torkel Skaggstad

 

1. Palm: betyr det palmesøndag???

2. Jeg er usikker på om (Trinitatis siseum) er rett? Hva skal stå her og hva betyr det?

3. Hva betyr Comun 7?

4. Vitnene (Test) er jeg også usikker på om det er rett.

- Karen Gustavus Aalstad har jeg gjettet meg til siden det i følge boka Slekter og gårder i Steigen finnes et ektepar på gården Ålstad som heter Gustavus Johansen og Karen Enochsdatter på denne tida.

- Ane Lars Torbersen Hou har jeg gjettet meg til siden det i samme boka finnes et ektepar på gården Haug som heter Lars Torbersen og Anne Christensdtr på denne tida.

- Torkel Skaggstad har jeg gjettet meg til siden det i samme boka finnes to personer med navnet Torchild på gården Skagstad på denne tida.

 

5. Har teksten etter " Torkel Skaggstad" noe med denne dåpen å gjøre?

 

mvh

 

Fredrik Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette slik:

 

Dom. Palm: tienister hiemme. Commun: 7. 2 Børn døbte...

Det 2 fra Dyping, fad. Christopher Jonss. Mod: Guren Christophersdatter, B. N. Berete(?). test. Karen Christine Aalstad, Dorothe Hanssd. Bø, Ane Lars Torberss. Hou, Carl Kiil Stegen, Torkel Skagstad.

 

1. Palm. = palmesøndag

2. det står tienister hiemme.

3. Den datoen var det 7 kommunikanter (nadverdsgjester)

4. Fadderne: Se ovenfor

5. Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette slik:

 

Dom. Palm: tienister hiemme. Commun: 7. 2 Børn døbte...

Det 2 fra Dyping, fad. Christopher Jonss. Mod: Guren Christophersdatter, B. N. Berete(?). test. Karen Christine Aalstad, Dorothe Hanssd. Bø, Ane Lars Torberss. Hou, Carl Kiil Stegen, Torkel Skagstad.

 

1. Palm. = palmesøndag

2. det står tienister hiemme.

3. Den datoen var det 7 kommunikanter (nadverdsgjester)

4. Fadderne: Se ovenfor

5. Nei

 

 

Tusen takk :)

 

Det er ikke lett å forstå disse veldig gamle kirkebøkene!

 

Hva betyr "tienister hiemme"? Er barnet døpt hjemme? og av hvem? Presten?

 

Jeg trur forresten det står Gustav.. istedet for christine. Iallefall når man sammenligner måten Guren og "Gustav" er skrevet.

 

mvh

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnet ble nok døpt i kirken. "Tieniste hiemme" betyr vel helst at presten var på "hjemmebesøk" hos noen fra menigheten, f.eks. hos slike som var syke og ikke kunne komme til kirke (nadverd) selv.

 

Jeg leser fremdeles "Christine". Det ville gitt mening dersom Karen var datter av en Gustav, og det derfor hadde stått Gustavsdatter, men det gjør det ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.