Gå til innhold
Arkivverket

Røros: Faste Andreassen Qvax, f. 1730 og Maren Steffensdatter (Loss), f. 1737


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Faste Andreassen Qvax og Maren Steffensdatter ble trolovet 21. feb. og gift 13. april 1762 på Røros, Sør-Trøndelag.

 

De hadde bl.a. sønnen Steffen Fastesen Qvax, døpt 6. jan. 1771 på Røros, og konfirmert 1. søndag i advent 1786. I 1801 finner vi han som ”Verkets lejlænding og grubearbeider” på Røros. Trolovet med Guren (Guri) Reinholdsdatter Surland 22. juni, gift 12. juli 1794 på Røros.

 

Faste Andreassen Qvax ble født 15. juli og døpt 23. juli 1730 på Røros. Far: Andreas Qvax.

I følge en nettside er Fastes foreldre Andreas Mortensens Qvax og Elsa Henningsdatter (Skancke). Stemmer dette?

 

Maren Steffensdatter ble født 30. okt. og døpt 1. nov. 1737 på Røros. Far: Stephen Loss. I 1801 finner vi henne på Sollie i Røros, sammen med sønnen Andreas 28 år.

Har noen kjennskap til Marens foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, det du har funnet om Faste Andreassen Qvax, hans foreldre, stemmer nok ifølge Roger de Robelin: Skankeätten, side 245. Faste er ikke nevnt her (etterkommere av kvinner i Skanke-ætten nevnes ikke). Men Faste Andreassen Qvax må høre høre hjemme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Andreas Mortensen (Qvax) i manntallet for Røros 1701: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=roer1701&gardpostnr=148&merk=148#ovre Skiftet etter faren Morten Carlsen Qvax i 1710 forteller at mora var Berit Andreasdatter Kulberger. Rørosboka 3, side 165 under Kvaksvollen. Slekten Kulberger har jeg arbeidet litt med. Dette er ikke min slekt så det tar noe tid å samle det stoffet jeg har. Du får vente til senere i helgen, hvis da noen ikke kommer meg i forkjøpet.

 

Stephen Loss, akk ja, det blir verre, men nyssgjerrigheten er vakt! Loss er ellers et ukjent slektsnavn på Røros (for meg i hvert fall). Faste Andreassen Qvax har et datter Mette Maria døpt i 1763, blant fadderne er en Laurentia Stephensdatter. Hun er sannsynligvis identisk med Laurentia født i 1746 med far Stephen Lassessen. Stephen Lassessen gift 1736 med kari Pedersdatter Haanes kunne være identisk med Stephen Loss. Min foreløpige hypotese. Stephen Lassessen døde i 1759 66 år, og finnes ikke i manntallet 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ann-Mary og Astrid!

 

Astrid, når det gjelder Stephen Loss tror jeg du har rett med tanke på Lassesen.

Finner følgende døpte på Røros (RHD: Døpte Røros 1727-1766):

Maren, døpt 1. nov. 1737, far: Stephen Loss

Inger, døpt 16. okt 1740, far: Steffen Loss

Inger, døpt 19. mai 1743, far: Stephen Lassesen

Laurentia, døpt 26. juni 1746, far: Stephen Lassesen

Inger, døpt 15. juni 1749, far: Stephen Lassesen

 

RHD: Begravde Røros 1727-1766:

Inger, Steffen Lassesen, gravlagt 6. mai 1742, 1 ½ år – er vel den som ble døpt 16. okt. 1740 med Stephen Loss til far.

Inger, Steffen Lassesen, gravlagt 25. jan. 1749, 5 ½ år – er vel den som ble døpt 19. mai 1743.

Ingeborg, Stephen Lassesen, gravlagt 1. des. 1754, 5 ½ år – er vel helst den Inger som ble døpt 15. juni 1749.

 

Ut ifra dette kan det se ut som Stephen Loss og Stephen Lassesen er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete.

 

Bra at du synes resonnementet mitt er holdbart. Jeg har Stephen Lassessen nevnt i et skifte på Røros etter en Arne Abrahamsen Laucke 3/10-1743 (Bergretten). Den avdøde bodde ved Femundshytten, var ugift og hans arvinger var tre "rette søsken" og en halvbror som bodde i Nordfjord i Bergenhus. Stephen Lassesen er ikke arving, men han er til stede på arvingenes vegne. Det kunne kanskje si litt om hvor han kom fra? I så fall er han en blant mange som kom fra Nordfjord til Røros både før og etter 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Siden Nordfjord kan være aktuelt, er kanskje denne mannen som man finner i manntallet 1701 for Røros være av interesse:

 

Lase Larsen Norfior, 32 år, Bergs-knegt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stephen Lassessen er nok ikke i manntallet for Røros 1701. Jeg ville heller se etter ham i manntallet 1701 for Nordre Bergenhus. Men nå skal jeg slappe av med krim på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant kun én Steffen Lassesen i 1701-manntallet i hele Nordre Bergenhus amt som kan passe – nemlig i Vereide i Gloppen prestegjeld i Nordfjord, og han er 10 år gammel. Selv om han her er 1-2 år eldre enn den Stephen Lassesen som døde i 1759 på Røros, 66 år gammel, kan dette godt være rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge manntallet 1701 for Gloppen skulle Stephens far hete Lasse Olsen og være 54 år. En bror av Stephen, Joen 13 år er oppført. Jeg finner imidlertid ingen Joen født i Gloppen med Lasse Olsen til far, men jeg finner en Joen døpt 7. okt. 1688 med Lasse Jensen (Jansen?) som far. Det er mulig manntallet 1701 har feil patronymikon på Lasse.

Jeg finner dessverre ikke noe skifte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Pedersdatter Haanes gift med Stephen Lassessen er åpenbart søster av Kirsten Pedersdatter Haanes gift 25/5-1733 med Anders Joensen Størdal. To barn døpt: Joen 1733 med far Anders Schiørdal og Inger 1736 med far Anders Joensen Størdal (fadder: Karen Pedersdatter Haanes). Disse er også faddere på barna til Stephen Lassessen.

 

Far til Karen og Kirsten er sannsynligvis Peder Olsen 40 år som er oppsitter under Haanes i manntallet 1701: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=roer1701&gardpostnr=745&merk=745#ovre

 

Peder Olsen Haanesse og Ingiel Jonsdatter ble copulerit Palmesøndag 1699:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1699, side 149.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-155

 

Rørosboka 3 side 105, Hånesset nordre: Karen er ikke nevnt her som datter, bare Kirsten, gift med Anders Jonsen Størdal, bruker her etter Peder Olsen. Karen og Kirsten er begge født etter 1700 (kirkebøker for Røros 1701-19 er gått tapt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingiel Joensdatter døde i 1735 som Peder Haanesset Enke, se nr 9: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Døde og begravede 1734-1737, side 76.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-74

 

Hun døde før ektemannen og ikke etter ham, som det står i Rørosboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Pedersdatter Haanes gift med Stephen Lassessen er åpenbart søster av Kirsten Pedersdatter Haanes gift 25/5-1733 med Anders Joensen Størdal. To barn døpt: Joen 1733 med far Anders Schiørdal og Inger 1736 med far Anders Joensen Størdal (fadder: Karen Pedersdatter Haanes). Disse er også faddere på barna til Stephen Lassessen.

 

Takk for all informasjon, Astrid! Er enig at Karen Pedersdatter Haanes må være søster av Kirsten - og da sannsynligvis datter av Peder Olsen, oppsitteren på Haanes i 1701.

 

Når det gjelder skiftet etter Else Henningsdatter i 1759, viser det at Faste er sønn av henne og Andreas Mortensen Qvax, så da er det stadfestet.

 

Barn oppført i skiftet:

  • Henning Andreassen (død), gift med Karen Olsdatter (død). Barn: Ole 15 år, Else 13 år, Andreas 11 år, Morten 9 år, Peder 7 år, og Henning 5 år.
  • Andreas Andreassen, 34 år
  • Faste (her kalt Fasting) Andreassen, 29 år
  • Marithe Andreasdatter, 42 år, ugift
  • Magrethe Andreasdatter, 30 år, gift med Anders Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Astrid!

Skiftet etter Morten Carlsen Qvax i 1710 viser at han og Berit Andreasdatter Kulberger hadde 6 felles barn, 2 sønner og 4 døtre:

Andreas, 27 år

Carl 16 år

Barbara 30 år

Anna, 28 år

Marith, 25 år

Magdalena, 21 år

 

De tre eldste døtrene er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversikt over det som har framkommet så langt:

 

Generasjon 1

1. Steffen Fastesen Qvax, f. 1771, døpt 6. jan. på Røros.

 

Generasjon 2

2. Faste Andreassen Qvax, f. 15. jul., døpt 23. juli 1730 på Røros

3. Maren Steffensdatter, f. 30. okt., døpt 1. nov. 1737 på Røros.

 

Generasjon 3

4. Andreas Mortensen Qvax, f. ca 1682

5. Elsa Henningsdatter (Skancke), f. ca 1686, d. 1758

6. Stephen Lassesen, d. 1759, 66 år. Født i Nordfjord 1691?

7. Karen Pedersdatter Haanes, f. etter 1700

 

Generasjon 4

8. Morten Carlsen Qvax, f. ca 1641, skifte 1710

9. Berit Andreasdatter Kulberger

10. Henning Fastesen Schancke, f. ca 1669, d. 1724

11. Marit Halvorsdatter

12. Lasse

13. ?

14. Trolig Peder Olsen, f. ca 1661, d. 1727, oppsitter på Haanes 1701

15. Trolig Ingiel Jonsdatter, f. ca 1672, d. 1735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge manntallet 1701 for Gloppen skulle Stephens far hete Lasse Olsen og være 54 år. En bror av Stephen, Joen 13 år er oppført. Jeg finner imidlertid ingen Joen født i Gloppen med Lasse Olsen til far, men jeg finner en Joen døpt 7. okt. 1688 med Lasse Jensen (Jansen?) som far. Det er mulig manntallet 1701 har feil patronymikon på Lasse.

Jeg finner dessverre ikke noe skifte etter han.

 

Med "friske" øyne i dag ser jeg at det ikke står Lasse Jensen - men Lasse Hendens, og dette stemmer med det som står når Stephen blir døpt i 1691, og med manntallet i Gloppen 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.