Gå til innhold
Arkivverket

Dorthe Hansdatter, f. ca. 1783


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg letter etter forfedre til min tipp-tipp, Dorthe Hansdatter.

 

Det hele starter med en dåp i Grong, se løpenummer 14 her www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16461&idx_id=16461&uid=ny&idx_side=-217, dåpen til Mathias Petersen 25/9-1814 der moren blir oppgitt til å være Dorthe Hansdatter fra Folden nu paa Øyum.

 

Folden vil jo her si Foldereid, dermed hopper vi til FT 1801 for Kolvereid (og Foldereid). Der finner vi bare to Dorthe Hansdatter, men den ene er 58 år og uaktuell her.

 

Den andre er derimot høyakutell, Dorthe Hansdatter, 17 år, i tjeneste hos Peder Ask på Foldereid gård, se nr. 912 her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16461&idx_id=16461&uid=ny&idx_side=-217

 

Vi finner en konfirmasjon 1/10-1801, se nr. 8 nest nederst på høyre side her: www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16479&idx_id=16479&uid=ny&idx_side=-38 - Dorthea Hansdr Fallereid, 18 år - og det passer jo godt.

 

Videre jaktet jeg da i FT 1801 en passende Hans til å være hennes far.

Det viser seg å være en høyaktuell kandidat på en plass under gården Foldereid, se nr. 958 med familie her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011752&gardpostnr=58&personpostnr=912&merk=912#ovre

 

Videre har jeg lest om denne Hans Olsen, hans kone og deres forfedre i bind I av bygdeboka for Nærøy. Og om forbindelsen her er rett, så har "min" Dorthe Hansdatter mange spennende forfedre, bl.a. lensmann i Foldereid Christopher Jørgensen og handelsborger Lauritz Hansen Flensborger i Trondheim (og da er jeg jo inne på ting fra Bjarne Brøndbo-episoden fra "Hvem tror du at du er?")

 

Men hvordan kan jeg være sikker på at forbindelsen er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takker, men i Kirkeboka for Kolvereid og Foldereid for 1799 er det ikke begravet noen Dorthe Hansdatter, i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebokforfatteren har notert at Dorthe var gift med Peder Nilsen, men nevner ingen årstall eller hvem denne Peder Nilsen var... Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Jeg aner ikke hvor disse spekulasjonene i FS kommer i fra, men ifølge bygdeboka for Nærøy, så døde Peder Andreas Nilsen Korsneset (f.1784) ugift i 1806, og det er vel det dødsfallet vi finner igjen i nest øverste linje til venstre her: Min lenkehttp://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16479&idx_id=16479&uid=ny&idx_side=-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.