Gå til innhold
Arkivverket

Døde i Øksnes (Gildeskål)


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Har sjekket døde/gravlagde i Gildeskaal og Øksnes, men de går ikke så langt frem i tid. Noen som vet om der finnes annet skannet materiale å lete i? Jeg leter etter Johanna Marie Johannesdatter gift Jensen f. 1846 Gildeskaal, Øksnes. Siste oppgitte sted var i 1910 folketellingen, da var hun i Børvaag, Øksnes, Nordland. Hun skriver seg for Johanne Jensen f. 1847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler forresten på at hun døde i Gildeskål,siden hun var oppvokst i Øksnes. Går ut fra at det er hun som er her i 1865 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f61868&gardpostnr=145&personpostnr=1138&merk=1138#ovre Kirkebøkene for Øksnes mangler desverre registrerte dødsfall etter 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler forresten på at hun døde i Gildeskål,siden hun var oppvokst i Øksnes. Går ut fra at det er hun som er her i 1865 http://digitalarkive...&merk=1138#ovre Kirkebøkene for Øksnes mangler desverre registrerte dødsfall etter 1912.

 

Ja, det er hun som er gift med Jens Andreas Monsen jeg leter etter. Hun skriver seg selv for Jensen i 1910 folketellingen, men bør vel helst hete Monsen. Har ikke funnet Jens Andreas død heller. Han døde nok før 1900 siden Johanna er oppført som enke i 1900 folketellingen. Merkelig nok så skriver hun seg der også for Jenssen...så mulig de byttet til Jensen. Det gir ihvertfall en mulighet til for å finne Jens Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg ihvertfall Jens død i 1899 i Øksnes, så jeg har nok sett forbi første gangen jeg lette. Bruker som regel å gå over to ganger :) Lenke.

 

Er dødsårsaken vallesot? Og hvor kan stedet Hjeldsand være? Jeg har han oppført som født i Hafslo, men siden foreldrene var omstreifere så kan jo det være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsårsaken skal antagelig være "vattersott",presten har bare slurvet litt med t-ène. Fra Cappelens: Vattersott: vann i kroppen,ødem....

Hvor stedet Hjelsand er må andre svare på,jeg har aldri hørt om stedet desverre (muligens skrives det Gielsand/Gjelsand ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke så godt å si hvordan det skrives. Jeg mener ihvertfall at Jens er her i 1865 folketellingen noe som forklarer hvordan han møtte Johanne. Lenke Det står det at han er født I Ordal hvor nå det er...kan jo være Orkdal det menes eller Årdal hvor jeg mener han er født. Får sjekke kirkebøkene og se om jeg klarer å spore han opp :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Andreas Monssen var fra Lærdal, foreldre Mons Pedersen Hereid og Inger Maria Pedersdtr. Han gifta seg i Øksnes 30.12.1868 med Johanna Maria Johannesdtr (sønnedatter til Kari med kjeften og født i Gildeskål). Jens Andreas døde 19.06.1899 og Johanna 06.08.1939. De har mange etterkommere, blant andre mi yngste datter. Familien er omtalt i bind 1 av Gård og slekt i Øksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Andreas Monssen var fra Lærdal, foreldre Mons Pedersen Hereid og Inger Maria Pedersdtr. Han gifta seg i Øksnes 30.12.1868 med Johanna Maria Johannesdtr (sønnedatter til Kari med kjeften og født i Gildeskål). Jens Andreas døde 19.06.1899 og Johanna 06.08.1939. De har mange etterkommere, blant andre mi yngste datter. Familien er omtalt i bind 1 av Gård og slekt i Øksnes.

 

Hei Johan

 

Tusen takk for oppdateringen. Jeg prøver for min egen del å oppdatere min slekstdatabase ved å hente inn kilder der det er mulig. Dessverre så har jeg ikke alle opplysninger om denne familien oppdatert så da blir det litt leting :). Søsteren til Jens Andreas , Petrine var min tippoldemor ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.