Gå til innhold
Arkivverket

Må jeg gi opp?


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Tar opp igjen denne tråden (9748) i redigert verson fra det gamle forumet, da jeg ikke helt har lyst til å gi opp ennå.

 

Bengt E. Vesthagen, Oslo, 30.6.2002 01:22 (1)

Rasmus Andersen, ca. 1752-1801. Lensmann i Ringsaker fra 1774. Ifølge kirkeboka druknet han i Setteren 49 år gammel. Giftet seg i 1775 i Ringsaker kirke med Jomfru Karen Kirstine Riis, 1756-1808, Ringsaker. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9066&idx_id=9066&uid=ny&idx_side=-15

Paret fikk 9 barn. Hennes farfar giftet seg inn i adelsslekten Skaktavl. Om Rasmus finnes det relativt mye dokumentasjon, men ikke ett ord om hvor han kommer fra og hvem som er hans foreldre. Finner han ikkel i Ringsaker eller nærliggende områder. Kan noen hjelpe?

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ann Helen Gaustad Aas, Stavsjø, Ringsaker, 13.7.2002 21:25 (2)

Hei! Jeg har en Boel Rasmusdatter som bodde hos sin sønn Ole Kristiansen i Tangnesviken ved 1865-tellingen. Hun var da 72 år, fødested Ringsaker, og bør derfor være 7-8 år i 1801. Videre finner jeg en Boel Rasmusdatter, 7 år, som datter av Rasmus Andersen, husmann og pensjonert lensmann, 49 år, og Karie Kirstine Riis, 45 år, samt ialt 5 hjemmeboende barn i 1801 under Røhr i Ringsaker.

Kan du bekrefte at min Boel er datter av Rasmus og Karen/Karie som du nevner? Har du flere opplysninger om Riis-slekten i Ringsaker (Samsahl/Tjerne/Alm?)

Har dessverre ikke noe mer om Rasmus, som du skjønner!

--------------------------------------------------------------------------------

 

Bengt E. Vesthagen, Oslo, 14.7.2002 13:08 (3)

Hei Ann Helen! Håper følgende kan hjelpe deg? Du har rett i at Boel var datter av Rasmus Andersen og Karen Kristine Riis. (Hun er døpt Karen). Boel giftet seg med Christian Olsen i 1827 i Ringsaker kirke. Barn: Ole, f. 21.11. 1827, død 26.6. 1827. Ole f. 8.6. 1832, Tangnesviken, Nes. Har noen kjennskap til flere barn?

Så over til slekten Riis. Foreldrene til Karen Kristine var Kaptein Otthe Enevold Schaftafel Riiess, 1726-1768, Ringsaker. G.m. Ingeborg Marie Tierne, f. 1732. Paret ble gift i 1755 i Ringsaker kirke. Barn: 1. Karen Kristine, 1756-1808, Ringsaker. (Se første innlegg). 2. Sophia Olia, f. 1759, Ringsaker. G.m. Jens Monsen, f. 1773. Han var stesønn av sersjant Haagen Olsen på Bjørnstad, Nes. 3. Søren Christian, 1761-1773, Ringsaker. 4. Helene Maria, 1762-1830, Ringsaker. G.m. Poul von Weljby (Weybye). Bataljonsjef. Oberst. Ridder av Dannebrogen. Da Poul ble gift med Helene Maria var han enkemann etter Elenora Akelie. Han døde på Samsal. 5. Christana Abel, f. 1765, Ringsaker. 6. Joen, 1767-1774, Ringsaker.

Ingeborg Marie ble enke i 1768 og giftet seg på nytt i 1771 med Ole Andreas Arøe, f. 1743, Samsal, Ringsaker. Barn: Otte Andreas, f. 1775, Samsal.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Ann Helen Gaustad Aas, Stavsjø, Ringsaker, 14.7.2002 19:48 (4)

Takk, Bengt!

Rasmus skal ha vært lensmann i Ringsaker fra 1774 til 1782. (Kilde Ringsakboka bd. III, s.291), men det visste du kanskje.

Hva med Christopher Joachim Riis på øvre Alm i Ringsaker, jevngammel med Helene Maria, og gift med Alethe Margrethe Falk? De hadde 2 barn i 1801, Bøye Christian Riis 12 år og Giertrud Christiana Riis 10 år. Jeg tippet bare at det kunne ha vært en bror, evt. tvillingbror. Men du kan kanskje avkrefte det?

Jens Mogensen/Monsen var av Leich-slekta, se bygdebok for Nes (Ousdal og Bjørnstad).

Hvem var farfaren til Karen Kristine som giftet seg inn i Skaktavl?

Det er sikkert noen der ute som vet mer...?

--------------------------------------------------------------------------------

 

Bengt E. Vesthagen, Oslo, 14.7.2002 22:40 (5)

Hei igjen Ann Helen!

Når det gjelder lensmann Rasmus Andersen kjenner jeg til det meste (tror jeg), bare ikke hvem som var hans foreldre og hvor han kom fra. Han var i sin 'storhetstid' bl.a. eier av gården Lille Ringsaker for en kort stund. Rasmus druknet i Setteren.

Christian Joachim var ikke bror av Helene Maria. Jeg kjenner navnene du nevner, bl.a. fra skjøte på øvre Alm fra Lars Pedersen til Christopher Joachim von Riis fra 1788. Når det gjelder denne delen av Riis-slekten vil jeg kome tilbake senere. Jeg må ta et dypdykk i mine papirer.

Farfar til Karen Kristine Riis var Kaptein Søren Jensen Riess, død 1736 på Samsal. G.m.1. Ukjent? G.m.2. Karen Sophie Skaktavel. De fikk følgende barn: 1. Otthe Enevold Schaftafel Riiess. (Se innlegg 3). 2. Ulrich Christian Schaftafel Riiess, 1728-1753, Samsal. 3. Jens Schaftafel Riiess, f. 1730, Samsal. Sekondløytnant. 4. Dorte Sabine Abel Schaftafel Riiess, f. 1730, Samsal. Jens og Dorte var tvillinger.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Else B. Rustad, Kongsberg, 5.12.2009 21:41 (8)

I innlegg (1) refereres det til en kirkebokinnførsel. Hvilken kirkebok gjelder det? Jeg har kikket raskt gjennom kb. for Ringsaker, men fant ingen Rasmus Andersen blant de døde der i 1801.

Mvh Else B.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Bengt E. Vesthagen, Oslo, 5.12.2009 22:11 (9)

10. september. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9072&idx_id=9072&uid=ny&idx_side=-130

I denne scannede utgaven er innførselen nesten uleselig, men i originalen går det tydelig fram at det står Rasmus Andersen.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Else B. Rustad, Kongsberg, 6.12.2009 00:31 (10)

Der var'n, ja! Den hadde jeg oversett :( Hadde bare moro av å se på stedsnavnet (der han druknet), og jeg leser det omtrent som du gjør: Sætheren. Det er en på motstående side som også druknet samme sted, ser jeg.

Mvh Else B.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Thor Bøhmer, Furnes, 6.12.2009 08:40 (11)

I dag fra Vilvoorde i Belgia. Jeg tror nok han druknet paa saetra. Det ble nok ofte skrevet slik. Da spoers det hvor han bodde og hvor gaarden hadde saeter paa den tiden. Saetre kunne byttes og ogsaa avhendes. Det siste ble spesielt gjort paa slutten av 1800-tallet.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Bengt E. Vesthagen, Oslo, 6.12.2009 12:33 (12)

Et pussig sammentreff at både Rasmus og Ahles drukner på samme tid. Kanskje det har noe med hverandre å gjøre. Men jeg finner ingen forbindelse mellom Rasmus og Ahles Christiansdatter.

Rasmus var bosatt på Røhr-eie da han druknet og da var det vel muligens setra til Røhr det dreier seg om.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Else Kari U.Vilhelmsen, Moelv, 6.12.2009 17:28 (13)

Hei Bengt,du har kanskje lest hele skiftet etter Rasmus? http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25192/945 Der får du om ikke annet vite at han bodde på plassen Hesthagen under Røhr. Samme plassen som min tippoldefar bodde på 100 år senere :) Det kan jo være det finnes noen spor i skiftet som kan fortelle hvor han kom fra? Har ikke lest det selv enda. Mvh Else Kari

--------------------------------------------------------------------------------

 

Bengt E. Vesthagen, Oslo, 7.12.2009 11:54 (14)

Joda, jeg har lest skiftet for mange år siden, med god hjelp, da jeg har problemer med å lese skriften selv. Det har jeg fremdeles. Vi fant ingen spor i skiftet dengang om hvor Rasmus kommer fra. Men om noen vil prøve å lese igjenom skiftet en gang til for å se om vi har oversett noe hadde det vært fint.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Bengt E. Vesthagen, Oslo, 25.12.2009 15:19 (15)

Kan det være mulig å finne ut hva foreldrene til Rasmus Andersen heter ved å se på hans barns navn?

Rasmus og Karen Kristine hadde følgende barn: 1. Otto Enevold - 2. Margrethe Marie - 3. Ingeborg Maria - 4. Margrethe - 5. Lovise Marie - 5. Joen - 6. Andreas - 7. Frederich - 8. Boel.

 

Noen som kjenner til oppkallingsreglen som gjaldt siste halvdel av 1700-tallet? De to første, Otto Enevold og Ingeborg Maria er i hvertfall oppkalt etter konas foreldre, Otthe Enevold Riiess og Ingeborg Marie Tierne.

 

En ting som slår meg er at det kan se ut som barna har danske navn. Kan Rasmus rett og slett komme fra Danmark?

 

I denne saken står jeg rett og slett bom fast. Noen som har den minste ide om hvordan jeg kan komme videre, eller må jeg gi opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken står jeg rett og slett bom fast. Noen som har den minste ide om hvordan jeg kan komme videre, eller må jeg gi opp?

 

Om ikke løsningen skulle dukke opp nå, heller, er det ingen grunn til å gi opp, fullt og helt. Min erfaring er at mange "håpløse" saker plutselig har funnet sin løsning, ikke fordi jeg har brukt time etter time for å finne løsningen, men fordi den har dukket opp når jeg har gått gjennom kilder på jakt etter noe helt annet.

 

Det er stor sannsynlighet for at Rasmus Andersen er omtalt som arving i ett eller flere skifter (etter foreldre eller barnløse søsken etc.). Men hvis han var innflytter til Ringsaker, eller til sorenskriveriet, er det naturligvis vanskelig å vite hvor man skal begynne å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bladd gjennom tingbøkene på den tiden Rasmus vites å ha bodd i Ringsaker? Det er et langsommelig arbeid, men jeg har av og til blitt belønnet med opphavssted for enkelte som det ellers ville vært umulig å finne ut av.

 

I tillegg kan jo tingbøkene gi mye kjøtt på bena i en biografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En ting som slår meg er at det kan se ut som barna har danske navn. Kan Rasmus rett og slett komme fra Danmark?

 

 

Har du prøvd danske kilder eller fora? Selvsagt fantes det flere med samme navn, men kanskje noen i Danmark sitter på opplysninger du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bengt! Jeg har grunnet litt på denne Rasmus Andersen som blir lensmann i Ringsaker og som gifter seg inn i de "høyeste" kretser. På meg virker det som Rasmus kan ha vært fostersønn/slektning av sin forgjenger Lensmann Fredrik Emilius Ketter.

Frederik Ketter var første gang gift i Ringsaker krk 11/10 1748 med jomfru Sidsel Justen, kalt Sidsel Maria Giøsten ved begravelsen 20/11 1750 . De fikk en sønn Hans dpt 13/2 1749. Frederik Ketter ble 2.g gift med jomfru Margareta Akeleye.

Disse ser ikke ut til å ha fått noen barn.Finner ikke mer om denne Hans.

Vi ser jo at Rasmus kaller sin første datter Margrete, samt at en av sønnene får navnet Frederich. Det er også verdt å merke seg at hans eventuelle fostermor? kalles Akeleye, du nevner jo at Karen Kristine sin søster ble gift med enkemannen etter Eleonora Akeleye.Jeg ville iallefall undersøkt mer om Fredrich Emilius Ketter,lensmannsjobben hadde jo en tendens til å gå i arv.

Ellers finnes det et jubileumskrift skrevet av Olav Nordstoga i forbindelse ved Hedmark lennsmannslag 100 årsjubileum i 1986. Der skal det finnes en bortimot komplett liste over lensmenn i Ringsaker helt fra 1528. Det kan jo være at det står litt om de enkelte lennsmennene også?

Rasmus ble altså utnevnt som lensmann i 1774, det var vel en offentlig prosess ? Hva kalles Rasmus Andersen når han blir utnevnt som lensmann i 1774 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bengt! Jeg har grunnet litt på denne Rasmus Andersen som blir lensmann i Ringsaker og som gifter seg inn i de "høyeste" kretser. På meg virker det som Rasmus kan ha vært fostersønn/slektning av sin forgjenger Lensmann Fredrik Emilius Ketter.

Frederik Ketter var første gang gift i Ringsaker krk 11/10 1748 med jomfru Sidsel Justen, kalt Sidsel Maria Giøsten ved begravelsen 20/11 1750 . De fikk en sønn Hans dpt 13/2 1749. Frederik Ketter ble 2.g gift med jomfru Margareta Akeleye.

Disse ser ikke ut til å ha fått noen barn.Finner ikke mer om denne Hans.

Vi ser jo at Rasmus kaller sin første datter Margrete, samt at en av sønnene får navnet Frederich. Det er også verdt å merke seg at hans eventuelle fostermor? kalles Akeleye, du nevner jo at Karen Kristine sin søster ble gift med enkemannen etter Eleonora Akeleye.Jeg ville iallefall undersøkt mer om Fredrich Emilius Ketter,lensmannsjobben hadde jo en tendens til å gå i arv.

Ellers finnes det et jubileumskrift skrevet av Olav Nordstoga i forbindelse ved Hedmark lennsmannslag 100 årsjubileum i 1986. Der skal det finnes en bortimot komplett liste over lensmenn i Ringsaker helt fra 1528. Det kan jo være at det står litt om de enkelte lennsmennene også?

Rasmus ble altså utnevnt som lensmann i 1774, det var vel en offentlig prosess ? Hva kalles Rasmus Andersen når han blir utnevnt som lensmann i 1774 ?

 

Jeg har fått tilgang på den nevnte oversikten over lensmenn fra jubileumsskriftet privat på e-post, men det står ikke mer der enn at Rasmus ble lensmann i 1774. Det står heller ikke at Fredrik Emilius Kætler (ikke Ketter, iflg. boka) var Rasmus Andersens forgjenger, men at han ble lensmann samme år, 1774. Anders Lysgård var lensmann fra 1777-78. Delte Fredrik og Rasmus på lensmannsverdigheten, og satt de ikke lenger enn til 1777?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..da ser det ut til at det må være noen småfeil i det heftet, Ketter/Kætler var lensmann allerede i 1751 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-149 han kalles iallefall lensmann der. Rasmus skal ha vært lensmann fra 1774-1782, da tok vel Elias Gjerdrum over men han døde allerede i 1788,Anders Lysgård har jeg ikke sett nevnt. Elias sin etterfølger var Ole Nielsen Østre Stolpestad hvis jeg ikke tar feil. Det var jo en lensmann og en lennsmannskarl, kanskje det er blitt litt surr der? Men at Ketter/Kætler var lensmann før 1777 er helt sikkert, han bor på Lille Ringsaker som lensmann i skattemanntallet 1763-5 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..da ser det ut til at det må være noen småfeil i det heftet, Ketter/Kætler var lensmann allerede i 1751 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-149 han kalles iallefall lensmann der.

 

Ja, det ser klart ut til at heftet ikke er spesielt pålitelig. Når det gjelder den som var lensmann før 1774, står det bare: Halvor Tande 1740,ble avsatt, men ingen ting om når.

 

Og når det gjelder kirkebokinnførselen fra 1751, som du lenket til, så kalles Fredrik "Ketter" der, i hvert fall. Så det er kanskje ikke så sikkert at "Kætler" er riktig, heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det står Ketter i alle innførslene i kirkebøkene samt i skattemanntallet. Men noen flere opplysninger om ham har jeg ikke klart å finne. Søk på nettet gir ingen treff.Så hvor han kom fra og hvor han ble av aner jeg ikke, ikke funnet ham død i Ringsaker iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus var fca. 1752 iflg. alderen ved død. Det vil jo si at han bare var ca. 22 år gammel da han ble utnevnt til lensmann. Det kan vel ikke være riktig for da var han vel ikke myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant herr og fru Ketter døde i Ringsaker allikevel, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9066&idx_id=9066&uid=ny&idx_side=-184 Madammen begravet 7/6 1787 her kalles hun Ketler tror jeg, og enkemanden http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9066&idx_id=9066&uid=ny&idx_side=-186 begravet 28/2 1789. Finner ingen skifte etter dem.

 

Disse to ble ifølge FS viet i Danmark 21/7 1751,men vi har jo funnet vielsen i Rinsaker så det blir feil. Margrete Ulrica skal være f januar 1706 som datter av Sigvard Jørgen Akeleye og hustru Ingeborg Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har fått deltatt i debatten, men jeg måtte hastig og lystig reise bort på jobb. Her var det en del å ta tak i. Takk for alle innlegg.

 

Rasmus Andersen ble ifølge Resulusjonsprotokoll 2 for Oplandenes Amt, 1757 - 1781, utnevnt til lensmann 26.10. 1774 etter Friderich Emilius Kætlær. Rasmus er fremdeles lensmann da hans datter Margarethe blir født 11.7. 1779. Da hans fjerde barn, datteren Lovise Marie blir født 27.10. 1782 kaller han seg for Monsieur. Med andre ord må han ha avgått som lensmand mellom 1779 til 1782. I denne perioden flytter familien fra lensmannsgården Lille Ringsaker til Saugstad.

 

Anders Lysgaard som er blitt trukket fram i ett av innleggene er oppført som lensmann i Ringsaker 1787 - 1788 i en oversikt over Lensmenn i Ringsaker, 1528 - i dag. Han var også en av fadderne til Lovise Marie i 1782. Om Anders Lysgaard: http://www.snl.no/.nbl_biografi/Anders_Lysgaard/utdypning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Rasmus gikk av som lensmann må det ha skjedd et eller annet. Fram til begynnelsen av 1780-årene var familiens omgangskrets deler av «fiffen» i Ringsaker. Plutselig forsvinner disse personene og omgangskretsen blir erstattet av «vanlige mennesker». Rasmus ender også til slutt opp som husmann. Det ser vi tydlig ved å se hvem som var fadderene til Rasmus og Karen Kristines barn. Fra 1784 til 1801 er familien stadig på flyttefot. Dette er jo egentlig litt pussig med tanke på hvilken bakgrunn kona Karen Kristine Riis hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Rasmus gikk av som lensmann må det ha skjedd et eller annet. Fram til begynnelsen av 1780-årene var familiens omgangskrets deler av «fiffen» i Ringsaker. Plutselig forsvinner disse personene og omgangskretsen blir erstattet av «vanlige mennesker». Rasmus ender også til slutt opp som husmann. Det ser vi tydlig ved å se hvem som var fadderene til Rasmus og Karen Kristines barn. Fra 1784 til 1801 er familien stadig på flyttefot. Dette er jo egentlig litt pussig med tanke på hvilken bakgrunn kona Karen Kristine Riis hadde.

 

Kanskje det som "skjedde" lar seg gjenfinne i tingbøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står altså ingenting annet enn Rasmus Andersen i protokollen da han blir utnevnt som lensmann ? Nå har jeg aldri sett en slik protokoll, men var det ingen som måtte gå god for at han rett mann for jobben etc.? Mystisk fyr dette her, han måtte jo ha hatt en bakgrunn, noen forbindelser iallefall. Og med tanke på at han fikk 8000 riksdaler for kona sin odel i Tjerne i 1784 så skulle en tru han hadde noen kroner også, hvor ble det av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje best for Bengt å starte en ny tråd om familien Ketter/Ketler/Kætler osv. Søker en på FS får en noen treff i Bayern,Preyssen og Wurttemberg bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står altså ingenting annet enn Rasmus Andersen i protokollen da han blir utnevnt som lensmann ? Nå har jeg aldri sett en slik protokoll, men var det ingen som måtte gå god for at han rett mann for jobben etc.? Mystisk fyr dette her, han måtte jo ha hatt en bakgrunn, noen forbindelser iallefall. Og med tanke på at han fikk 8000 riksdaler for kona sin odel i Tjerne i 1784 så skulle en tru han hadde noen kroner også, hvor ble det av dem?

For ordens skyld. I denne Resolusjonsprotokollen framkommer det følgende: "Andsøgning til Christian Friderich, Baron af Holix. Hands Kongelige Majestets ...... og Amtmand over Oplands Amt fra Lensmanden udi Ringsagers Præstegield Friderich Emilius Kætlær" med anbefaling til å overta som lensmann etter han selv. Datert Lovisenberg den 26de October 1774. Dessverre sitter jeg ikke på kopi av originalen (kun notater) som finnes på Statsarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg innbiller meg eller står det noe om farbroder Frederich Emilius Ketler her i dette tinglysningsdokumentet ? http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070319330052.jpg

Denne skulle jeg gjerne hatt tydet. Jeg er ikke i stand til selv å lese hva som står skrevet, bare enkelte ord. Om noen vil prøve seg vil jeg være evig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Det står "Faderbroder", og det flere ganger.

Nå begynner det å bli spennende. Kanskje dette kan være et gjenombrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da absolutt kalle det et gjennombrudd :) Han ville vel ikke kalt Fr.Emilius Ketler for sin faderbroder uten grunn ? Så her må du nok lete etter Frederik sine foreldre og se om det stemmer at han har en bror ved navn Anders, og om denne har en sønn Rasmus. Det virker som om Tyskland kan være deres fødeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else Kari. Joda, jeg har fått med meg at det er Frederik sine foreldre det bør letes etter, og at Tyskland kan være stedet. Forøvrig vil jeg si at teorien du framsatte i innlegg 5 er smått fantastisk. Dette hadde jeg aldri kommet på selv. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dog et lite forbehold om hvem han var faderbroder til, det står endel mellom min.. salige?... faderbroder, så hvis noen er så greie å tyde dette ? Kanskje slektskapet dog er litt fjærnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.