Gå til innhold
Arkivverket

SKJEBERG - ØSTFOLD


Bjørn  Angeland
 Del

Recommended Posts

Mener det står. Hans far: Sjømand Erik jacobsen, opph. seg på Borge.

Hennes far: Leilending Ole Eriksen, opph. seg på Skjeberg.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser:

 

Ungkarl Inderst Anders Eriksen Navestad i Skjeberg (23 aar) og Pig. Oliana Olsdattr Navestad (27? aar)

 

Brudgommen er: Fød paa Ophuus og opsetd? ??? i Sandefiord? Oppholdssted: Navestad i Skjeberg.

 

Brudgommens far: Søemand Erik Jacobsen føed? og boede paa Ophuus i Borge.

 

Brudens far: Leilending Ole Eriksen Navestad i Skjeberg

 

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser:

 

Ungkarl Inderst Anders Eriksen Navestad i Skjeberg (23 aar) og Pig. Oliana Olsdattr Navestad (27? aar)

 

Brudgommen er: Fød paa Ophuus og opsetd? ??? i Sandefiord? Oppholdssted: Navestad i Skjeberg.

 

Brudgommens far: Søemand Erik Jacobsen føed? og boede paa Ophuus i Borge.

 

Brudens far: Leilending Ole Eriksen Navestad i Skjeberg

 

 

Harald

 

Kan det være at det står Opsund og Sannesund? Det ville passe inn i geografien.

 

Videre har jeg store problemer med å finne både Anders og Erik igjen i kirkebøkene.

 

Noen som kan komme med forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bruden kom fra Navestad i Skjeberg, synes utvilsomt. Her er kanskje faren Ole Eriksen i FT1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18010115&gardpostnr=77&merk=77#ovre

 

Jeg er ganske sikker på at det står Ophuus, og det er jo noe som heter Ophuus i Borge både i FT1801 og FT1865.

 

Jeg kan være med på at det kanskje står Sandesund.

 

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bruden kom fra Navestad i Skjeberg, synes utvilsomt. Her er kanskje faren Ole Eriksen i FT1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18010115&gardpostnr=77&merk=77#ovre

 

Jeg er ganske sikker på at det står Ophuus, og det er jo noe som heter Ophuus i Borge både i FT1801 og FT1865.

 

Jeg kan være med på at det kanskje står Sandesund.

 

 

Harald

 

Du har nok rett. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oleane Olsdatter, født 1804. Foreldre: Ole Eriksen og Pernille Johannesd.: Navestad. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7438&idx_id=7438&uid=ny&idx_side=-48

 

Det er ikke lett å finne Anders Eriksen's fødsel. Jewg begynner å helle til at det kan være oppført feil navn på faren da han giftet seg med Oleane. Der står det at faren var Søemand Erik Jacobsen.

 

Jeg finner imidlertid en Anders som er døbt Nyårsdagen 1808 i Borge. Faren er oppgitt til å være Baadsmand Erik Andersen Ophuus og moren er Mari Jacobsdatter. Kan det tenkes at presten har skrevet litt feil ved giftermålet til Anders og Oleane. Det ble jo bare skrevet navnet på faren, men brudgommens mors navn kan jo godt ha vært oppgitt, og så har presten tatt fornavnet fra faren og etternavnet fra moren? Bare en teori, men jeg synes det er rart at jeg ikke kan finne noen Anders Jacobsen døbt i tidsrommet 1806-1810 i Borge. Det er dessuten nesten litt for mye av det gode at Far til Anders ved giftermålet er oppgitt til å være Søemand mens Erich Andersen Ophuus ved Anders fødsel er oppgitt til å være Baadsmand. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7443&idx_id=7443&uid=ny&idx_side=-51

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oleane Olsdatter, født 1804. Foreldre: Ole Eriksen og Pernille Johannesd.: Navestad. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7438&idx_id=7438&uid=ny&idx_side=-48

 

Det er ikke lett å finne Anders Eriksen's fødsel. Jewg begynner å helle til at det kan være oppført feil navn på faren da han giftet seg med Oleane. Der står det at faren var Søemand Erik Jacobsen.

 

Jeg finner imidlertid en Anders som er døbt Nyårsdagen 1808 i Borge. Faren er oppgitt til å være Baadsmand Erik Andersen Ophuus og moren er Mari Jacobsdatter. Kan det tenkes at presten har skrevet litt feil ved giftermålet til Anders og Oleane. Det ble jo bare skrevet navnet på faren, men brudgommens mors navn kan jo godt ha vært oppgitt, og så har presten tatt fornavnet fra faren og etternavnet fra moren? Bare en teori, men jeg synes det er rart at jeg ikke kan finne noen Anders Jacobsen døbt i tidsrommet 1806-1810 i Borge. Det er dessuten nesten litt for mye av det gode at Far til Anders ved giftermålet er oppgitt til å være Søemand mens Erich Andersen Ophuus ved Anders fødsel er oppgitt til å være Baadsmand. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7443&idx_id=7443&uid=ny&idx_side=-51

 

Harald

 

Takk for innlegg Harald.

 

Det er litt rart, for jeg har også tenkt samme tanke, men ventet med å uttale den.

 

Jeg tror jeg går for dette og lager en anmerkning på det.

 

Kunne vært artig om det er fler som har meninger om dette?

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne finne konfirmasjonen til Anders Eriksen, står det kanskje farens navn der? Jeg vet ikke hvor Sandesund er. Det er steder i flere kommuner i Østfold som likner.

 

Har Anders Eriksen søsken?

 

Fikk Anders Eriksen og Oleane barn? Kan en lese noe ut av fadderlisten?

 

Er fadderlisten ved Erich Andersen Ophuus' sønn Anders' dåp til noen hjelp?: Marthe Arnesd., Pige Sophie Hansd., Hans Jensen, Harald Hansen, Iver Magnussen, alle fra Scieberge Sogn. (Det bor en Hans Jensen med kone Marthe Arnesdtr. på Øvre Jahlie i Skieberg)

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er konfirmasjonen til Anders i Skjeberg. no 19 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7439&idx_id=7439&uid=ny&idx_side=-260 Her bor han på Navestad.

Her heter faren også Erik Andersen.

Skal se om jeg kan finne flyttemeldingen fra Borge til Skjeberg.

Denne vil antagelig ikke bekrefte annet enn at Anders far er Erik Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Da kan det vel ansees å være bevist at Anders Eriksens' far het Erik Andersen. Opplysningene ved inngåelse av ekteskap om at Anders var født på Ophuus, at farens "tittel" var Søemand og at oppholdssted var Navestad, stemmer helt med Erik Andersens livsløp.

 

Det eneste vi vel ikke har bragt klarhet i, er opplysningen om Sandesund.

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Da kan det vel ansees å være bevist at Anders Eriksens' far het Erik Andersen. Opplysningene ved inngåelse av ekteskap om at Anders var født på Ophuus, at farens "tittel" var Søemand og at oppholdssted var Navestad, stemmer helt med Erik Andersens livsløp.

 

Det eneste vi vel ikke har bragt klarhet i, er opplysningen om Sandesund.

 

Harald

 

Sannesund er jo bare et steinkast unna og der ble det bedrevet fløting, fergetrafikk og mye annet.

Jeg tror også vi er i mål.

Takk for all hjelp og interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.