Gå til innhold
Arkivverket

Tyristrand, Hole, Buskerud Hans Møller 1720-tallet


Jens Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med familie på Tyristrand.

 

Det jeg vet er at Hans Møller fikk Barn i 1717 (Christian), 1719 (Truls), 1721 (Truls (Min 5xtipp oldefar), 1723 (Sara), 1726 (Kari, død ung) 1727 (Enten Poul eller Anne), 1730 (Kirstie) og 1732 (Kirstie)

Jeg har gjennom å registrere kirkeboken inn i regneark regnet meg frem til at han heter Hans Jensen og sannsynligvis er møller.

 

Han bodde etter det jeg kan finne ut på gården/plassen Kauserud.

 

Mitt spørsmål er om noen har noe informasjon om møller på Tyristrand og evt om Kauserud.

Hole bygdebok er til bare litt hjelp siden Tyristrand ikke lenger er en del av Hole.

 

Hvis noen har gårdshistorikk eller kjenner noen som har, er jeg takknemlig, jeg står skikkelig fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Hans Møller bodde på Kauserud, i alle fall i 1723, men hva er egentlig begrunnelsen for farsnavnet Jensen?

 

Jo, det utleder jeg fra listen over "introduserede".

 

f.eks i 1726 der det i dåpslisten står at Hans Jensen får en datter Kari mens det i listen over introduserede står at Hans Møllers Qvinde blir introdusert 7. April samme år (mens det ikke er noen Hans jensen på samme tid)

samme i 1727 der Hans Jensen døper Poul 9. Mars og Hans Jensen døper Anne 9. Mars (med 2 andre dåper i mellom) mens Hans Møller introduserer sin kvinne 30. Mars og Hans Jensen den 20. April.

 

Men det er klart at 100% sikkert er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i tolkningen av kirkeboka.

 

Først 1726: Hans Jensen døper datteren Kari på ”Dom Sexagesimi”, og deretter blir Hans Jensens qvinde introdusert ”Dom Oculi”. – Så var det Hans Møller, hans barn gravlegges 27.mars, og Hans Møllers qvinde blir introdusert ”Dom Palm”.

 

Så 1727: Presten døper 6 barn på ”Dom Reminiscere”, og min tolkning er at han først døper 3 gutter, så 2 jenter, og til slutt det utenomekteskapelige barnet. Dermed kommer ikke de to tvillingbarna til Hans Jensen i rekkefølge, siden de åpenbart var toeggede, en gutt og ei jente. Slik kunne det være i 1727, heldigvis ikke i dag. Legg så merke til at blant barnefedrene ved den samme dåpen var en som het Hans Christensen, han fikk døpt sin sønn Christen, og dette var nok Hans Møller.

 

Navnet Hans Christensen Møller står også i klartekst da han 1.søndag i faste 1721 gravla sin første sønn med navn Truls: Hans Christensen Møllers barn ved nafn Truls 1 aar 14 uger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i tolkningen av kirkeboka.

 

Først 1726: Hans Jensen døper datteren Kari på ”Dom Sexagesimi”, og deretter blir Hans Jensens qvinde introdusert ”Dom Oculi”. – Så var det Hans Møller, hans barn gravlegges 27.mars, og Hans Møllers qvinde blir introdusert ”Dom Palm”.

 

Så 1727: Presten døper 6 barn på ”Dom Reminiscere”, og min tolkning er at han først døper 3 gutter, så 2 jenter, og til slutt det utenomekteskapelige barnet. Dermed kommer ikke de to tvillingbarna til Hans Jensen i rekkefølge, siden de åpenbart var toeggede, en gutt og ei jente. Slik kunne det være i 1727, heldigvis ikke i dag. Legg så merke til at blant barnefedrene ved den samme dåpen var en som het Hans Christensen, han fikk døpt sin sønn Christen, og dette var nok Hans Møller.

 

Navnet Hans Christensen Møller står også i klartekst da han 1.søndag i faste 1721 gravla sin første sønn med navn Truls: Hans Christensen Møllers barn ved nafn Truls 1 aar 14 uger.

 

 

Tusen takk, Det gir nye muligheter i forhold til at Hans Christensen Møller er nevnt i et eldre innlegg i forumet.

 

Jeg har vært litt usikker på hvordan jeg skulle tolke listen over introduserede.

 

Vet du om det finnes flere opplysninger om møller Hans Christensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christensøn Kauserud ble gravlagt 4.søndag i Advent 1755, 76 år gammel. Kari Siversdatter Kauserud ble gravlagt 24.mars 1771, 90 år gammel. Kanskje hun var kona? I så fall kan det vel også tenkes at Siver Hansen Kauserud var en sønn, kanskje født før kirkeboka tok til i 1716. Siver ble trolovet 27.november 1753 og gift 3.januar 1754 med Anne Marie Jensdatter. Som enkemann ble Siver trolovet 13.desember 1768 og gift 26.januar 1769 med piken Michol Nilsdatter Skjerdalen. Siver Kauserud ble gravlagt ”4.S p Epiph 1787 med oppgitt alder 70 år. Og Christen Hansen Kauserud ble gravlagt 21.desember 1799 med oppgitt alder 76 år. Sara Hansdatter Kauserud ble trolovet 23.januar og giftet seg 16.oktober 1766 med Jon Ingebrigtsen Støa.

 

Det var det jeg fant sånn i farten, men det kan sikkert finnes mer i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen.

 

Jeg skal sjekke mine formodninger bedre neste gang.

 

Det er flott å få rettledning av dere som kan mye mer :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.