Gå til innhold
Arkivverket

Krigsfange fra Ukraina - hjelp til å finne mer


Bodil Brøgger
 Del

Recommended Posts

Hei.

En dame leter etter opplysninger om sin bestefar.

 

Dette skriver hun i den første mailen: "Bestefar het Marceli Misiura født 08.04.20 i Ukraina, vet ikke hvor i landet men at det var et gods/ storgård som han måtte reise fra pga kommunismen. Han skal visst ha hatt en høy utdannelse innen militæret. Han reiste til Finland og ble der en stund før han reiste videre til Norge. Han hadde skuddskader i rygg og bein.

 

Han skattet til Hof komune, Vestfold 1949-1950. Det var muligens den perioden han jobbet på Stokke gård. Han traff min mormor som han giftet seg med og fikk en datter i mars 1950.

 

Marceli flyttet videre rundt i Vestfold, men vet ikke hvor. Men jeg vet han flyttet til Fredrikstad i Østfold hvor han traff ei som het Anna som han giftet seg med. Marceli døde 05.09.72 og Anna i 1999.

 

Jeg ønsker og få vite hvor i Ukraina han kom fra, kunnskap og innformasjon om han og hans familie. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem i Ukraina for og finne disse opplysningene og om det lar seg gjøre."

 

 

Neste mail: "Jeg har møtt så mange hjelpsomme mennesker på min vei på leting etter info om min bestefar. Jeg vet så mye mer enn siden den første gangen jeg sendte mail til lars. Haakon Stokke mener bestefaren min satt i fangeleir et sted i nord men ikke hvor. Han giftet seg høsten 1947.

 

En russisk dame har oversatt noen bilder for meg, så jeg vet at det finnes familie i Ukraina. Jeg vet også hva mine oldeforeldre heter og hvor de kommer fra. Stedet heter Madzen eller Modzen i Ukraina, men jeg kan ikke finne det så det er nok mulig at det skrives på en annen måte eller heter noe annet i dag.

 

Men det kan jo hende noen der ute vet noe mer så hvis du fortsatt har lyst til og skrive et innlegg så setter jeg veldig pris på det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, grensene for Ukraina har forandret seg flere ganger.

 

Det er derfor ikke sikkert at dette stedet befinner seg i dagens Ukraina.

 

En idé kan være å finne ut om dette navnet og bynavnet er ukrainsk, polsk, rumensk eller noe annet. Spør noen med kunnskaper - mange med bakgrunn fra disse områdene i dagens Norge.

 

Det kan gi en indikasjon på hvilket område Marceli Misiura kom fra. Min reaksjon da jeg leste navnet var at det like gjerne kunne være ikke-ukrainsk som ukrainsk. Men jeg er ingen ekspert på dette.

 

Det er også flere sider om ukrainsk genealogi på nettet, ser jeg. Det finnes også nettsteder som tar oppdrag. Antagelig vil ikke kostnaden være meget høy etter norsk målestokk.

 

Fant bla. dette nettstedet (som jeg ikke vet noe om):

 

http://www.genealogy.kiev.ua/contact_us.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg beveger meg ut på dypt vann nå, men syns dette navnet har et litt rumensk preg, men er sikker helt på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg beveger meg ut på dypt vann nå, men syns dette navnet har et litt rumensk preg, men er sikker helt på villspor?

 

Ser vi er inne på det samme, Reidar.

Det var det første jeg tenkte. Da kan jo også Moldova være aktuelt sammen med Romania.

 

Et nettsøk på det aktuelle navnet finner lignende navn på polske nettsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er litt uklart - Var han sovjetisk krigsfange i Norge? Eller flyktet han fra Sovjet før krigen?

 

Mer enn 85 000 sovjetiske krigsfanger er listet opp i denne databasen:

 

http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=krgfang1&gardpostnr=272&personpostnr=272

 

Mannen bak dette nettstedet har sikkert også gode tips dersom han var sovjetisk krigsfange:

 

http://www.sovjetiske-krigsfanger.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi er inne på det samme, Reidar.

Det var det første jeg tenkte. Da kan jo også Moldova være aktuelt sammen med Romania.

 

Et nettsøk på det aktuelle navnet finner lignende navn på polske nettsteder.

 

Tenkte også på Moldova sammen med Romania, men turde ikke helt å si det høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden, dette var imponerende, så fort. Skal videreformidle det til damen pr. e-post. Men hun har allerede fått lenken til denne debatten. Har sagt at det er mange utrolig hjelpsomme mennesker på dette forumet, og her er et bevis til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden, dette var imponerende, så fort. Skal videreformidle det til damen pr. e-post. Men hun har allerede fått lenken til denne debatten. Har sagt at det er mange utrolig hjelpsomme mennesker på dette forumet, og her er et bevis til.

 

Så bra! Dette spørsmålet tror jeg er mer enn mulig å løse. Samtidig er det viktig siden det gjelder en så nær ane. Håper og tror på snarlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man googler Marceli Misiura, kommer det opp ganske mange polske sider (i tillegg til denne tråden, selfølgelig)......

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kommet noe svar ennå. Men i disse svarene har det kommet fram mye som har generell interesse også, særlig i lenkene fra Magne Godberg med Digitalarkivets liste over Sovjetiske krigsfanger i Norge 1941-45 og samlingen med artikler, bilder, lenker om Sovjetiske krigsfanger, sivile og frivillige i Norge 1941-45.

 

Leste med særlig interesse artikkelen Aleksej Perminov minner de døde:

http://www.russia.no/s/rb-06-minnet-lever.pdf

Han var jo en av de få sovjetiske fangene som unnslapp (tvangs-)tilbakesendingen etter krigen, og ble professor ved Universitetet i Oslo etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man googler Marceli Misiura, kommer det opp ganske mange polske sider (i tillegg til denne tråden, selfølgelig)......

 

Harald

 

Ja, Google er nok blitt en trofast gjest i alle debatter ser det ut for, og det beste er nok å "veie sine ord på gullvekt" før en legger dem ut B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bodil ! Kan opplyse at Marceli og Anna bodde her i nabolaget. I Aslaugsvei 2, 1653 Sellebakk. De er begravd på Borge Kirkegård. Hørte alltid at han var fra Ukraina. Han var alltid stille og rolig, Anna var det mere fart i. Hilsen Terje Narten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje. Takk for opplysningene, særlig om Annas kusine og om en nabo som kanskje har flere bilder. Jeg prøver å videreformidle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå kommet en e-post fra hun som leter etter bestefaren sin:

 

"Det er jo helt utrolig med så mange svar som har kommet. Dette er kjempe spennende.

 

Etter jeg sendte den siste mailen til deg så har det kommet inn enda mer info. Jeg sendte en mail til Statsarkivet og fikk da vite at han har blitt holdt i fangenskap i 5 fangeleirer her i Norge fra 1943-1945. Han søkte om norsk statsborgerskap på 50-tallet og fikk det. Han kunne ikke reise hjem for da kunne russerne skade han og hans fam har jeg forstått. Han sto som polsk statsborger, men født i Ukraina. Landegrensene til Ukraina ble flyttet flere ganger akkurat som flere av de andre landene i Øst Europa. Har prøvd og finne stedet hvor han bodde og tror det skrives på en annen måte og tror at det nå hører til Polen.

 

Det er jo enklere om jeg registrer meg selv på dette forumet du er inne på, det blir mye på deg."

 

Nå har hun fått telefonnumrene som Terje Narten oppga, til Annas kusine i Fredrikstad og til en nabo på Sellebakk som skal ha noen gamle bilder. Så jeg håper hun begynner å skrive inn her selv og ønsker bare lykke til videre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han var polsk statsborger er han kanskje født i datidens Polen. Samtidig vet vi at dette var en meget turbulent tid

 

Se alle kartene under om grenser og militær kontroll under den polsk-sovjetiske krig (1919-1921):

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Polish-Soviet_War

 

Det mest sannsynlige er så vidt jeg kan se, at dette stedet ligger i dagens Ukraina. Byen Lwow (Lviv) ligger i dagens Ukraina.

 

Under 2. verdenskrig ble Polen delt mellom Tyskland og Sovjetunionen: Vestdelen til Tyskland og østdelen til Sovjetunionen. Østdelen ble umiddelbart lagt under kommunistisk kontroll.

 

Det var kanskje da han måtte rømme?

 

Etter krigen ble Polen flyttet vestover, mistet områder til Sovjetunionen og tok områder fra Tyskland.

 

Det kan hende også polske ressurser vil kunne kaste lys over disse forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er grenseforandringene til Polen tegnet inn. Legg merke til hvordan landet ble flyttet vestover i Marcelis livstid.

 

Hvis vi følger det polsk-ukrainske sporet, er det i det sydligste blå området man bør søke, nemlig det området Polen mistet til det sovjetiske Ukraina. Ukraina er som kjent i dag et eget land.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Curzon_line-en.jpg

post-1122-0-76994600-1305188285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er damen som prøver og finne ut mest mulig om min bestefar Marcelie. Jeg vil takke alle som prøver og hjelpe meg her inne :) Jeg har møtt på så mange hjelpsomme og engasjerte mennesker på min vei:) Det er ikke enkelt og finne ut av stedsnavn,byer osv men skal se mer på kartene. Navn og steder kan jo skrives på så mange forskjellige måter.

 

Hilsen Tone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er damen som prøver og finne ut mest mulig om min bestefar Marcelie. Jeg vil takke alle som prøver og hjelpe meg her inne :) Jeg har møtt på så mange hjelpsomme og engasjerte mennesker på min vei:) Det er ikke enkelt og finne ut av stedsnavn,byer osv men skal se mer på kartene. Navn og steder kan jo skrives på så mange forskjellige måter.

 

Hilsen Tone!

Hei Tone!

Prøv en etterlysning i Sarpsborg Arbeiderblad. Husker han tok bussen fra Sundløkka, så han må ha arbeidet sammen med sarpinger. Vet ikke om det var på Sarpsborg siden eller Borge siden av Sannesund fergested. Uansett var det mange sarpinger som jobbet i industrien der. Arbeidskammerater prater om mye rart vettu !! Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tone!

Prøv en etterlysning i Sarpsborg Arbeiderblad. Husker han tok bussen fra Sundløkka, så han må ha arbeidet sammen med sarpinger. Vet ikke om det var på Sarpsborg siden eller Borge siden av Sannesund fergested. Uansett var det mange sarpinger som jobbet i industrien der. Arbeidskammerater prater om mye rart vettu !! Hilsen Terje

 

 

Hei!

 

takk det er jo en mulighet. Kjente du han? eller var det Anna du kjente til.

 

Tone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

takk det er jo en mulighet. Kjente du han? eller var det Anna du kjente til.

 

Tone!

 

Ja de bodde bare 50m fra meg her på Sellebakk. Det var Anna som stod for praten, Martin, som hun kalte ham var stille og rolig.

Har du kontaktet Ingerid og Trine? Trine hadde ihvertfall et brudebilde. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Har snakket med en som Anna var tante til. Han fortalte ar Misiura kom fra en velstående familie i Ukraina som drev med hester- et stutteri. Anna hadde også et bilde av stutteriet. Det ble overtatt av kommunistene. Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.