Gå til innhold
Arkivverket

Helgesen


Brutus
 Del

Recommended Posts

Jeg har hektet meg på Geni.no og kommet langt på noen røtter.

Men jeg finner ikke tippoldeforeldrene mine, som skal hete Karl/Carl Johan Helgesen og Cathrine/Chatrine Ericsen.

Far til Carl Johan, skal visstnok hete Gunder. I følge min far. Jeg finner dem ikke i folketellinger. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det ikke var din hensikt å opprette to likelydende forespørsler... La oss holde oss til denne tråden og begrave den andre!

 

Du skriver at Carl Johans far het Gunder - da kan vel patronymet hans ha vært Gundersen - og ikke Helgesen? Uansett, fint om du gir litt flere detaljer om når og hvor dine tippoldeforeldre levde, så skal vi se om vi kan hjelpe deg litt på vei.

 

DTH

 

[For ordens skyld: Jeg har som prinsipp å ikke besvare anonyme innlegg, så dette må ses på som en overseelse. Er dog mindre opptatt av om fullt navn oppgis som visningsnavn og/eller i signaturen, så lenge jeg vet hvem jeg forholder meg til.]

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du omtrent når (og ikke minst hvor) de levde?

 

 

Jeg beklager så mye, det er jo helt utrolig at jeg kan være så dum:-) Min beste unnskyldning må være at jeg har fått så mange svar her at jeg tror dere er tankelesere...

 

Carl Johan Helgesen og Chatrine (far hevdet det sto stavet slik da han besøkte Riksarkivet i sin tid.)Ericsen, som jeg ikke finner i noen folketelling, skal altså være foreldre til min oldefar: Han het altså Hans Edvard Oskar Helgesen, var tømmersvend eller tømmermand, født 17/4-1852 i Oslo og døde bare 29 år gammel den 17/1 1881. Han ble begravet i Grønland kirke i Oslo, den 21/1 -1881 (den kirkeboka har jeg funnet). Han var gift med Gunhild Kristine og han etterlot seg tre barn, Olga Kamilla, f 1876, Adolf Georg Emil f 1878 (min farfar) og en sømm som ble født etter hans død, Oskar Ludvig f 1881. De bodde i Heimdalsgata i Oslo da Hans Edvard Oskar døde.

 

Olga og Oskar (farfars søsken)vet jeg lite om, tror ikke de hadde barn.

Egentlig stopper denne rotgrenen her, siden jeg ikke finner fler. Men far har skrevet opp Carl Johan Helgesen og Chatrine Ericsen, deretter skulle Carl Johans far hete Gunder Helgesen. Navnet Høg skal visstnok komme inn et sted og en av disse forfedrene var, såvidt jeg husker , en høker fra Fredrikstad.

 

Skulle ønske jeg visste mer om denne grenen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det ikke var din hensikt å opprette to likelydende forespørsler... La oss holde oss til denne tråden og begrave den andre!

 

Du skriver at Carl Johans far het Gunder - da kan vel patronymet hans ha vært Gundersen - og ikke Helgesen? Uansett, fint om du gir litt flere detaljer om når og hvor dine tippoldeforeldre levde, så skal vi se om vi kan hjelpe deg litt på vei.

 

DTH

 

 

Jeg vet ikke om noen het Gundersen, det høres jo logisk ut, men jeg har hørt Helgesen. Min bestefar, sønn av Hans Edvard Oskar, skulle jo hett Hansen, da, men han het Helgesen, og Hans Edvard Oscar, skulle hett Carlsen? Men de het Helgesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Bingo!!!! Det MÅ da være disse! Far sa de het Høg (uten e, men det var vel bare uten h til slutt, kanskje:-)).altså Høg Helgesen. Og det er han som er født i Fredrikstad, da:-) Og faren het altså Johan Gunner Helgesen. Så het hun altså ANNE Cathrine Evensdatter, datter av Even Pedersen. Tusen hjertelig takk, det må være disse! Men hvordan fant du det ut?? Og kan du tolke hva mer som står der, står det "pige" Anne Cathrine? Og han? Jeg greier ikke lese det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Anne Cathrine Evensdatter f. 7. mars 1813 i Aker med foreldre Even Pedersen og Marthe Hansdatter: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 11 (1810-1819), Fødte og døpte 1813, side 35.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=757&idx_id=757&uid=ny&idx_side=-40 (nederst v. side)

 

Her blir hun konfirmert 13. april 1828: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Konfirmerte 1828, side 302.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-306 (nr. 17)

Adressen er Bergfjerdingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo!!!! Det MÅ da være disse! Far sa de het Høg (uten e, men det var vel bare uten h til slutt, kanskje:-)).altså Høg Helgesen. Og det er han som er født i Fredrikstad, da:-) Og faren het altså Johan Gunner Helgesen. Så het hun altså ANNE Cathrine Evensdatter, datter av Even Pedersen. Tusen hjertelig takk, det må være disse! Men hvordan fant du det ut?? Og kan du tolke hva mer som står der, står det "pige" Anne Cathrine? Og han? Jeg greier ikke lese det...

Carl Johan Høeg Helgesen ungkarl og skomager og pige Anne Cathrine Evensdatter. Faren var høker Gunner Helgesen, ikke Johan.

Endret av Åse Kvitle Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette må være Carl Edvard Oscar Helgesen og Gunhild i 1875 i Christiania. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f70301&gardpostnr=2092&personpostnr=59144&merk=59144#ovre

Jeg klarte ikke å finne ham i 1865. Men det er en del mangler i 1865-tellinga, og han og familien kan være blant de som er forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje disse i 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60301&gardpostnr=467&personpostnr=14145#nedre

 

Her døpes Carl Johan Høg, f. 10. mai, 1820 i Fredrikstad: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 4 (1816-1834), Fødte og døpte 1820-1821, side 110-111.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7451&idx_id=7451&uid=ny&idx_side=-56 (nr. 19 - øverst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Anne Cathrine Evensdatter f. 7. mars 1813 i Aker med foreldre Even Pedersen og Marthe Hansdatter: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 11 (1810-1819), Fødte og døpte 1813, side 35.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=757&idx_id=757&uid=ny&idx_side=-40 (nederst v. side)

 

Her blir hun konfirmert 13. april 1828: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Konfirmerte 1828, side 302.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-306 (nr. 17)

Adressen er Bergfjerdingen.

 

Tusen takk! Jeg skjønner ikke hvordan dere finner sånt, de jeg har funnet selv, har jeg funnet ved å tråle gjennom kirkebøker der jeg visste omtrent når og hvor på forhånd. Fantastisk! Tusen, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Johan Høeg Helgesen ungkarl og skomager og pige Anne Cathrine Evensdatter. Faren var høker Gunner Helgesen, ikke Johan.

 

 

Er det DET det står:-) Ungkarl og skomager...og jeg greier tilogmed å få høker til å bli "johan". Tusen takk, her må jeg rette på slektstreet i Geni:-) Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til Carl Johan er høker og heter Gunner Helgesen.

 

 

Tusen takk! Er så imponert over at dere greier lese alle disse håndskriftene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette må være Carl Edvard Oscar Helgesen og Gunhild i 1875 i Christiania. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f70301&gardpostnr=2092&personpostnr=59144&merk=59144#ovre

Jeg klarte ikke å finne ham i 1865. Men det er en del mangler i 1865-tellinga, og han og familien kan være blant de som er forsvunnet.

 

 

Den har jeg funnet og jeg lurte og lurer på hvorfor det står at han er Fader? Jeg trodde s betydde sønn og det står jo en bråte "sønner" under med forskjellige fødesteder, inkludert USA. Er disse sønner? I så fall måtte jo Gunhild debutert som mor da hun var 12 år.

 

Jeg har alltid trodd at det bare var Olga, Adolf og Oskar som var barna deres. Kan s bety noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg funnet og jeg lurte og lurer på hvorfor det står at han er Fader? Jeg trodde s betydde sønn og det står jo en bråte "sønner" under med forskjellige fødesteder, inkludert USA. Er disse sønner? I så fall måtte jo Gunhild debutert som mor da hun var 12 år.

 

Jeg har alltid trodd at det bare var Olga, Adolf og Oskar som var barna deres. Kan s bety noe annet?

Ang. sønnene her så er vel disse sønner Nilsen av det første ekteparet på listen, og ikke av Gunhild og hennes mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje disse i 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60301&gardpostnr=467&personpostnr=14145#nedre

 

Her døpes Carl Johan Høg, f. 10. mai, 1820 i Fredrikstad: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 4 (1816-1834), Fødte og døpte 1820-1821, side 110-111.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7451&idx_id=7451&uid=ny&idx_side=-56 (nr. 19 - øverst)

 

 

De der har jeg lurt veldig på. Restauratørenke? Han var jo skomager? Men jeg har hørt en historie om en far som falt fra et stillase og døde, dette skulle angivelig være sønnen Hans Edvard Oskar (tydeligvis kalt Oskar), men i Grønland kirke, står det Phthisis som dødsårsak på ham. Og enken, Gunhild Kristine, ble da igjen med tre små barn, deriblant min bestefar Adolf Georg Emil. Dersom ikke s virkelig betyr sønn i alle folketellinger og de hadde mange fler...

Kan det være hans far, Carl Johan som falt fra et stillase tro? Om noen? Fortellinger blir jo endret når man begynner å lete etter fakta:-) Hva er en restauratør, tro? Man kan jo restaurere annet enn hus også.

 

Da hadde altså farfar en grandtante Emma. Kanskje jeg likevel har noe slekt på denne siden, det er nemlig den spinkleste tråden jeg har. Foreløpig:-) Skulle jo visst dødsårstallet på Carl Johan og hvilke kirke han ble begravet i. De må jo ha flyttet til Oslo hvis Oskar var født der.

 

Hvordan du fant dåpen hans, fatter jeg ikke. Jeg kan ikke lese alt som står der. Står det ikke Helgesson, tro? Gunner Helgesson?

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sønnene her så er vel disse sønner Nilsen av det første ekteparet på listen, og ikke av Gunhild og hennes mann?

 

 

Ja, det må da være slik. Jeg synes det er litt rart at de ikke står umiddelbart etter dem og at det står Fader på Oskar,i 1875, som etter hva jeg vet fikk Olga Kamilla først i 1876.

 

Men det er jo mest logisk slik du sier:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jo visst dødsårstallet på Carl Johan og hvilke kirke han ble begravet i. De må jo ha flyttet til Oslo hvis Oskar var født der.

 

Adressebøkene for Kristiania/Oslo er gode kilder. Når du vet hvor de bodde, vil du også lettere kunne finne menigheten adressen hørte til, og omtrent når vedkommende døde (står kanskje i adesseboka året etter at vedkommende døde, men ikke senere). Adressebøkene finnes til utlån på Riksarkivets lesesal, for de tidligste årgangene som mikrofilm.

 

Kanskje kan du også være heldig å finne dem i DIS gravminner. Men det er avhengig av at noen har betalt for graven opp mot vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebøkene for Kristiania/Oslo er gode kilder. Når du vet hvor de bodde, vil du også lettere kunne finne menigheten adressen hørte til, og omtrent når vedkommende døde (står kanskje i adesseboka året etter at vedkommende døde, men ikke senere). Adressebøkene finnes til utlån på Riksarkivets lesesal, for de tidligste årgangene som mikrofilm.

 

Kanskje kan du også være heldig å finne dem i DIS gravminner. Men det er avhengig av at noen har betalt for graven opp mot vår tid.

 

 

 

Tusen takk for informasjon! Det er nok mange kilder jeg ikke vet om:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje disse i 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60301&gardpostnr=467&personpostnr=14145#nedre

 

Her døpes Carl Johan Høg, f. 10. mai, 1820 i Fredrikstad: Østfold fylke, Fredrikstad, Ministerialbok nr. 4 (1816-1834), Fødte og døpte 1820-1821, side 110-111.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7451&idx_id=7451&uid=ny&idx_side=-56 (nr. 19 - øverst)

 

 

 

Jeg lurer på om du - eller noen - kan se hva det står på foreldrene i denne dåpslinken? Jeg leser Helgeson, men ser ikke at det står Gunner, men det står en del, og jeg lurer på om det er Maren Johannesdatter moren heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en restauratør, tro?

 

Kanskje det skal være restaurantør? Vet det er brukt om personer som driver restaurant/kafeteria ombord på båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du - eller noen - kan se hva det står på foreldrene i denne dåpslinken? Jeg leser Helgeson, men ser ikke at det står Gunner, men det står en del, og jeg lurer på om det er Maren Johannesdatter moren heter?

 

 

Det står Gunder Helgesen i alle fall. Muligens står det skræder (skredder) foran?

 

.. og h. (hustru) Maren Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Gunder Helgesen i alle fall. Muligens står det skræder (skredder) foran?

 

.. og h. (hustru) Maren Johannesdatter.

 

 

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.