Gå til innhold
Arkivverket

Astrid Myhre rømte med sirkus Sarrasani i 1933


Per Helge
 Del

Recommended Posts

I to artikler i ukebladet Hjemmet i 1934 beskriver "den unge norske kvinnen" Astrid Myhre hvordan hun ved et innfall blir med sirkus Sarrasani på turné, under et vennebesøk i Tyskland året før. Det er en spennende historie hun forteller, om et sirkusliv totalt blottet for glamour og komfort, men preget av hardt arbeid og kummerlige forhold. I bladet står det imidlertid ikke mye som kan hjelpe meg med å finne ut hvem Astrid Myhre var. Hun presenteres kort og greit som en ung, norsk kvinne i redaksjonens innledning til artiklene. Er det noen av dere der ute som vet hvem Astrid Myhre var, eller er? Som ung kvinne i 1933/34 må hun vel ha vært født engang mellom 1905 og 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på 1910-tellinga er det mellom 1900 og 1910 født 10 piker som har forskjellige varianter av Astrid/Astri Myhre/Myre,tror det kan bli litt vrient å finne ut hvilken av dem som ble med sirkus Sarrasani :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på 1910-tellinga er det mellom 1900 og 1910 født 10 piker som har forskjellige varianter av Astrid/Astri Myhre/Myre,tror det kan bli litt vrient å finne ut hvilken av dem som ble med sirkus Sarrasani :huh:

 

 

Redd det kan være verre enn som så. 1910 er før de faste etternavnenes tid. Astrid Myhre i 1930 kan ha kalt seg noe helt annet i 1910 (men kan selvsagt være blant de 10). Jeg tror nok den eneste utveien her er å finne andre kilder. Har hun fått omtale ett sted så er hun nok kanskje også intervjuet eller beskrevet også andre steder, men de kan bli vanskelig å finne... Avisarkiver? Realistisk sett er det vel størst sjanse på å få treff i dette forumet hos noen som gjenkjenner en slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Per Håkon, det var det jeg håpet på. En skulle jo tro at en dame som på dagen sa hadet til vennene hun besøkte i Tyskland i 1933, og kastet seg med et omreisende sirkus i mange uker, hadde fortalt både barn og barnebarn om det. Og med to velskrevne reportasjer i Hjemmet, er det jo også grunn til å tro at hun har skrevet andre steder også. Men jeg har ikke funnet noenting. Så derfor krysser jeg fingrene for at en etterkommer er innom her. Eller at noen vet om en kilde over norske sirkusblindpassasjerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Hvis noen av dere har tilgang på Aftenposten-arkivet, ville jeg jo blitt veldig takknemlig om dere kunne gjort et søk på Astrid Myhre og Sarrasani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er over middels interessert i gamle sirkus.

 

Cirkus Sarrasani er et gammelt, ærverdig tysk sirkus fra Dresden. Ser raskt at de i 1933-34 var i Sør Amerika, spes. i Argentina. Kanskje var Astrid med dit...

 

På deres hjemmesider er det mye bra historisk info. www.sarrasani.de.

 

Vet at Wikipedia ikke alltid er en pålitelig kilde og må tas med en klype salt, men hvis du googler "Cirkus Sarrasani" kommer det frem at sirkuset hadde forbindelse med regimet i Tyskland på den tiden. I følge Wikipedia ser det ut til at Goebbels har gjort sitt for å få dem hjem til Tyskland til OL i 1936.

 

 

 

Håper noe av dette kunne være interesant.

 

Mvh

Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner bare et tilslag i Aftenposten, som gjelder jødiske demonstrasjoner mot Sarrasani Cirkus i 1938 ("Tysk telegrambyrå meddeler fra Wien at det tyske cirkus Sarrasani er kommet dit fra Tsjekkoslovakia, hvor jødene hadde organisert boikott, så man blev nødt til å forlate landet" (altså noen år for sent og nær krigen), men ingen tilslag på Astrid Myhre og sirkus, desverre, mellom 1933 og 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.