Gå til innhold
Arkivverket

Tyde fødested ved vielse


Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Fødestedet er trolig koblet til driften på Løkken verk. Jeg tror du bør finne en bok om Løkken verk og lete etter mulige "Meinkro"-innføringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødestedet er trolig koblet til driften på Løkken verk. Jeg tror du bør finne en bok om Løkken verk og lete etter mulige "Meinkro"-innføringer.

 

Hei !

 

Hva står det etter " Meinkro " ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser "Meinkrosladrald", men det gir ingen mening for meg. Det virker helt abstrakt for min oppfatning av stedsnavn. Derfor bør man vel ha en viss oppfatning av og kunnskap om forholdenene rundt Løkken verk for å kunne fastslå. Jeg har vært på Løkken verk en gang, forøvrig. Det var veldig fint.! Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser "Meinkrosladrald", men det gir ingen mening for meg.

 

Merkelig navn, ja! Jeg leser det som Meinkrostavold, men det blir jo like ubegripelig :blink:

 

Ved vielsen er forøvrig brudgommens navn Konrad Amandus, ikke Amadeus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig navn, ja! Jeg leser det som Meinkrostavold, men det blir jo like ubegripelig :blink:

 

Ved vielsen er forøvrig brudgommens navn Konrad Amandus, ikke Amadeus.

 

Hei !

 

Jeg er nok ganske så enig med både Eline og Else, Amandus står det også.

Men fødestedet til Konrad Amandus er helt ukjent for min del,og ikke et navn og sted fra Løkken eller Meldal med den skrivemåten og som jeg vet om.

Eller står det Minkro osv. ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller står det Minkro osv. ?

 

Enig med deg, Magne - det kan godt være Minkro(stavold). Den lille krøllen på M'en behøver ikke være en e. Jeg er helt "grønn" når det gjelder navn i dette distriktet, så alle variantene er fremmede for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Magne - det kan godt være Minkro(stavold). Den lille krøllen på M'en behøver ikke være en e. Jeg er helt "grønn" når det gjelder navn i dette distriktet, så alle variantene er fremmede for meg :)

 

Dumt spørsmål, men hva betyr disse "punktumene"? Er jo ikke slike prikker etter de andre stedsnavnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser fødested som "Minkrostadvold". Hva første del av ordet betyr, aner jeg ikke, men siste delen "stadvold" finnes i to gardsbruk i Meldal; Jerpstadvold og Systadvold.

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser fødested som "Minkrostadvold". Hva første del av ordet betyr, aner jeg ikke, men siste delen "stadvold" finnes i to gardsbruk i Meldal; Jerpstadvold og Systadvold.

 

Harald

 

Hei !

 

Som Reidar så har også jeg lurt litt på de " punktumene " som er tatt med.

Harald nevner to gårdsbruk i Meldal som slutter på " stadvold " og det stemmer men det er også noen andre til med samme slutt på etternavn og bostednavn i Meldal.

Et råd til Thorbjørn Meringdal er å kontakte Kirkekontoret i Meldal og be dem om å lete fram den samme vielsen i boka som de har liggende på kontoret og som presten har ført det inn i.

Om du Thorbjørn kan få det tydet av dem på Kirkekonteret så kan du også ta det med her så vi andre kan bli delaktig i det.

Lykke til.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert disse prikkene (punktumene) betyr noe spesielt? Men det jeg hadde i tankene var at presten ikke helt har fullført navnene, så det skulle vært noen bokstaver til? Men jeg tar sikkert feil, så prikkene bare er tilfeldigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert disse prikkene (punktumene) betyr noe spesielt? Men det jeg hadde i tankene var at presten ikke helt har fullført navnene, så det skulle vært noen bokstaver til? Men jeg tar sikkert feil, så prikkene bare er tilfeldigheter!

 

Jeg undres om ikke den første prikken er en (svært kort) bindestrek. På neste side i klokkerboken er det skrevet "Helge-land." Der er det brukt punktum etter land, og slike punktum finner en her og der. Det ser ut som om klokkeren av og til "hvilte" pennen etter ett ord.

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres om ikke den første prikken er en (svært kort) bindestrek. På neste side i klokkerboken er det skrevet "Helge-land." Der er det brukt punktum etter land, og slike punktum finner en her og der. Det ser ut som om klokkeren av og til "hvilte" pennen etter ett ord.

 

Harald

 

Det kan godt være slik? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for stort engasjement og alle svar.

Ja, et merkelig stedsnavn, som også jeg som dere leser som Meinkrostavold/Minkrostavold.

Jeg vil ta kontakt med Meldal kirkekontor og høre om de kan forklare dette? Nå står det jo i MERKNAD at de er viet hos byfogden i Trondheim. Finnes det slike lister hos Byfogden kanskje?

Faren heter jo Peter Larsen, skomaker. Har prøvd å finne familien i 1865, 1875, 1900.

I FT-1910 står det at Konrad er født i Trondheim, ikke Meldal. Har ikke funnet han der, født 26.10.1864.

 

Anne Rebekka Jonatansdatter Reinsplads under Bye i Egge , Steinkjer, gifter seg 1.gang 8 mars 1902 i Bakklandet kirke med Anders Jørgen Haagensen.

Finner henne som Ane Haagensen på Løkken Verk i 1910, sammen med sønnen Arne. Hun ble skilt, attest av 15.2.1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for stort engasjement og alle svar.

Ja, et merkelig stedsnavn, som også jeg som dere leser som Meinkrostavold/Minkrostavold.

Jeg vil ta kontakt med Meldal kirkekontor og høre om de kan forklare dette? Nå står det jo i MERKNAD at de er viet hos byfogden i Trondheim. Finnes det slike lister hos Byfogden kanskje?

Faren heter jo Peter Larsen, skomaker. Har prøvd å finne familien i 1865, 1875, 1900.

I FT-1910 står det at Konrad er født i Trondheim, ikke Meldal. Har ikke funnet han der, født 26.10.1864.

 

Anne Rebekka Jonatansdatter Reinsplads under Bye i Egge , Steinkjer, gifter seg 1.gang 8 mars 1902 i Bakklandet kirke med Anders Jørgen Haagensen.

Finner henne som Ane Haagensen på Løkken Verk i 1910, sammen med sønnen Arne. Hun ble skilt, attest av 15.2.1915.

 

Hei !

 

Blir det da denne Ane Haagensen som du mener på ?

F. T. Meldal 1910.

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036827001747/

 

Også det kan bli noe å " snuse " på helt lokalt i Meldal.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig.

Men f.datoene er feil. Anne Rebekka er født 31.10.1861 i Egge.

Sønnen Arne er født 12.11.1898 på Lade i Strinda.

 

Noe som har forbauset (skuffet) meg mest med FT-1910 er alle feil og unøyaktigheter. Hadde gledet meg til å finne mange igjen i 1910, når jeg hadde fødselsdato, men så lett har det ikke vært. I tillegg har man endring i bruk av etternavn, det skjer jo på denne tida.

Konrad Amandus (riktig, skal være Amandus) Larsen i 1910, heter vel mest sannsynlig Pet(t)ersen eller Pedersen i 1865, 1875, 1900. (far Peter Larsen)

 

Magne : Også det kan bli noe å " snuse " på helt lokalt i Meldal. Tror du at de finnes i Bygdebøkene alle disse arbeiderne ved Løkken Verk?

Eller kanskje det finnes en fortegnelse over disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sitt med Bygdebøkene for Meldal i hylla her - kan sjekke kva som evt. finst der. Er noko usikker på kva som finst om verks-folk. Her er nok ikkje Meldalsboka komplett...

 

 

Oppdatering: Har sjekka i Løkken-området og omkring, men ingen Konrad som kan passe. Som eg nemnte er nok ikkje Meldals-bøkene sørleg utfyllande når det gjeld verks-folk... Folk som ikkje har hatt jord eller på anna måte kan knyttast til fast eigedom er i liten grad med før 1940...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sitt med Bygdebøkene for Meldal i hylla her - kan sjekke kva som evt. finst der. Er noko usikker på kva som finst om verks-folk. Her er nok ikkje Meldalsboka komplett...

 

 

Oppdatering: Har sjekka i Løkken-området og omkring, men ingen Konrad som kan passe. Som eg nemnte er nok ikkje Meldals-bøkene sørleg utfyllande når det gjeld verks-folk... Folk som ikkje har hatt jord eller på anna måte kan knyttast til fast eigedom er i liten grad med før 1940...

 

Hei !

 

Håvard har nok mye rett i det, jeg har også prøvd med Norges Bebyggelse og Meldal, men heller ikke der noen sikre spor å finne.

Har også sett i en bok som har med registrering av folk som hadde sit arbeide på " verket " men heller ikke noe å finne der.

Om du Thorbjørn kontakter Kirkekontoret i Meldal så kan du også be dem å lete etter Konfirmasjonen til Arne født 1898.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Jeg skal be dem å lete etter Konfirmasjonen til Arne født 1898. Arne begynte å jobbe på byggingen av Nordlandsbanen.

Han kom til Mo i Rana der han døde 1 mars 1941 i en arbeidsulykke på jernbanen nedenfor Folkets Hus på Mo.De fire barna er født på Sunnan Steinkjer 1919, Grong i N-T 1926, og Grane i Vefsn. Men om foreldrene dro fra Løkken Verk vet jeg ikke. Kanskje jeg kan be Carsten Schanche sjekke om de var ved jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra Meldal Kirkekontor:

 

Ser ut som det står Meinkrostadvold eller Munkrostadvold i kirkeboka her også.

Hvis vi skal finne begravede her for så lang tid tilbake må vi ha dødsår, i hvert fall omtrent.

 

Arne Haagensen er konfirmert 5. oktober 1913.

 

 

Ja, det er fortsatt en nøtt,hans fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra Meldal Kirkekontor:

 

Ser ut som det står Meinkrostadvold eller Munkrostadvold i kirkeboka her også.

Hvis vi skal finne begravede her for så lang tid tilbake må vi ha dødsår, i hvert fall omtrent.

 

Arne Haagensen er konfirmert 5. oktober 1913.

 

 

Ja, det er fortsatt en nøtt,hans fødested.

 

Hei Thorbjørn !

 

Bare et spørsmål, er det ikke ved Arne sin konfirmasjon i 1913 ført noe i boka om fødestedet til han, og hvor i Meldal hadde han og det folket sit bosted da ?

Munkvold er nok i Trondheim men ellers så vet jeg så langt ingen ting annet.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Rebekka og sønnen Arne er innflyttere til Meldal.

Arne er født på Lade som i 1898 lå i Strinda.

 

Du "tipper" det er Munkvold i Trondheim. Da må vi finne hvilket kirkesogn det tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conrad Amandus ble født utenfor ekteskap 26. okt. 1864 og døpt 1. januar 1865 i Levanger landsogn. Mor: Pige Kristine Johansdatter på Munkebyvald. Oppgivet som fader ungk. Skomagersvend Peter Larssen fra Carlstad i Sverige, i Throndhjem.

Nord-Trøndelag fylke, Landsoknet (Frol) i Levanger, Ministerialbok nr. 721A01 (1864-1874), Fødte og døpte 1865, side 10.

 

Mor og sønn i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.