Gå til innhold
Arkivverket

Lava Tostensdatter f. ca 1799 i Lom/Skjåk


Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Jeg har ei Lava Tostensdatter som flyttet til Roan, Bjørnør, i Sør-Trøndelag. I følge utflyttede i kirkebok for Lom, dro hun i 1842 sammen med datteren Anne Olsdatter på 4 år. Der står det at hun var 41 år gammel da hun dro. Andre kilder har imidlertid ment at hun er født både i 1795 og i 1801. Ved landsdekkene søk over fødte mellom 1794 og 1802 finner jeg bare en Lava Tostensdatter, denne i Lom. Dette må vel være riktig Lava? I så fall er hun datter av Else Olsdatter og Thosten Olsen. Hun er her 2 år. De bor på gården Holemark. Er det noen som kan slå opp i bygdebok for Lom og se om det står noe informasjon der? Eventuelt noen som vet noe om denne familien?

 

Rettelse: Ved søket brukte jeg Live som navn, ikke Lava. Jeg fant ingen Lava, men hun er kalt både Lava og Live senere.

 

Rettelse 2: Har fått oppgitt at Holemark ligger i Skjåk. Begge foreldrene ble kalt Aanstad ved datteren Annes dåp, derfor er det mulig at de står under den gården også. De var ikke gift. Har noen bygdebøker for Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei Lava Tostensdatter som flyttet til Roan, Bjørnør, i Sør-Trøndelag. I følge utflyttede i kirkebok for Lom, dro hun i 1842 sammen med datteren Anne Olsdatter på 4 år. Der står det at hun var 41 år gammel da hun dro. Andre kilder har imidlertid ment at hun er født både i 1795 og i 1801. Ved landsdekkene søk over fødte mellom 1794 og 1802 finner jeg bare en Lava Tostensdatter, denne i Lom. Dette må vel være riktig Lava? I så fall er hun datter av Else Olsdatter og Thosten Olsen. Hun er her 2 år. De bor på gården Holemark. Er det noen som kan slå opp i bygdebok for Lom og se om det står noe informasjon der? Eventuelt noen som vet noe om denne familien?

 

Rettelse: Ved søket brukte jeg Live som navn, ikke Lava. Jeg fant ingen Lava, men hun er kalt både Lava og Live senere.

 

Hei!

 

Har sett litt på dette,men Holemork ligger nok i Skjåk.Men kirkebøkene for Skjåk starter først 1863,så derfor finner du disse folka under Lom.

 

Når de flyttet nordover så ser det ut til at de bodde på Aanstad,og det ligger også i Skjåk.

 

Fant omsider dåpen til Anne nr.131

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9245&idx_id=9245&uid=ny&idx_side=-161

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603510413.jpg

 

Ser at foreldrene ikke er gift,men de bor nok på Anstad begge.

 

Mvh.Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takk for informasjon! Jeg har også funnet dåpen til Anne og sett at begge foreldrene tydeligvis bor der. Da får jeg håpe at noen med bygdebøker for Skjåk kan hjelpe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan se ut som Lives første leiermål, nr.80 30/4-3/5 1829 Live http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9245&idx_id=9245&uid=ny&idx_side=-55 Kanskje fadderne er til hjelp.

 

Det ser riktig ut det Berit,fadderne har skjåknavn alle ihop.Da gjenstår et barn,for du fant den først og Anne var vel den tredje.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha oversett nr.2, for jeg har sett gjennom 1815-1837 i Lom uten å finne det andre barnet. Tenkte at man via fadderne kanskje kunne finne foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ættebok for Skjåk I, s.8 under Aanstad, søndre, finnes:

Else Olsdtr dpt. 12/6 1774, g. 24/4 1795 m. Torstein Olsen Vigstad dpt. 4/4 1778 (han fall i krigen)

Ingen barn nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse som står som foreldre til den Live jeg antar at er "riktig" i folketellingen 1801. Merkelig at det ikke er nevnt noen barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Vigstad II, søndre, s.165 i Ættebok for Skjåk:

Torstein dpt. 4/4 1770, fall i krigen 1814, g. 24/4 1795 Else Olsdtr Aanstad, s., dpt. 12/6 1774.

Barn:

1. Ola, dpt. 10/1 1796

2. Magnhild, dpt. 19/4 1798, g. 13/2 1824 Kristen Persen Rusten, f. 1795, d. 1862

3. Livø, dpt. 16/7 1800

4. Ola Kvåle, n., dpt. 13/1 1805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kai! Det står ikke mer om disse noen plass? Skulle gjerne fått bekreftet om dette er riktig familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har ei Lava Tostensdatter som flyttet til Roan, Bjørnør, i Sør-Trøndelag. I følge utflyttede i kirkebok for Lom, dro hun i 1842 sammen med datteren Anne Olsdatter på 4 år. Der står det at hun var 41 år gammel da hun dro. Andre kilder har imidlertid ment at hun er født både i 1795 og i 1801. Ved landsdekkene søk over fødte mellom 1794 og 1802 finner jeg bare en Lava Tostensdatter, denne i Lom. Dette må vel være riktig Lava? I så fall er hun datter av Else Olsdatter og Thosten Olsen. Hun er her 2 år. De bor på gården Holemark. Er det noen som kan slå opp i bygdebok for Lom og se om det står noe informasjon der? Eventuelt noen som vet noe om denne familien?

 

Rettelse: Ved søket brukte jeg Live som navn, ikke Lava. Jeg fant ingen Lava, men hun er kalt både Lava og Live senere.

 

Rettelse 2: Har fått oppgitt at Holemark ligger i Skjåk. Begge foreldrene ble kalt Aanstad ved datteren Annes dåp, derfor er det mulig at de står under den gården også. De var ikke gift. Har noen bygdebøker for Skjåk?

 

Fornavnet kan kanskje være Olava (brukt en del i Skjåk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.