Gå til innhold
Arkivverket

Det går tregt nå.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Det har gått tregt i perioder i det siste. Enten venter jeg på Arkivverket eller på Digitalarkivet.

Nå har jeg et par ganger fått opp beskjeden om at jeg har valgt å åpne WebFront.exe. Jeg aner ikke hva det er, men jeg har ikke åpnet noe med det navnet. Jeg prøvde å velge Bergen i databasen for å finne kirkebøker.

 

Har dere noen forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde også treghet før helgen, men ikke idag. Det er mulig det var noe tull med linjene. Gi beskjed om problemet vedvarer hos deg.

 

Hva angår webfront, så er det programmet/skriptet som viser gamle framsiden til Digitalarkivet. Jeg vet ikke om du har så strenge innstillinger på nettleseren din at den ikke vil åpne exe-filen uten godkjennelse fra deg. Det er uansett helt ufarlig å kjøre webfront.exe Sånn til orientering så arbeider vi med å flytte over elementer fra gamle framsiden til den nye framsiden slik at vi kan lukke den gamle framsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et greit svar.

Farten er bedre nå, men når dere har fri går det som regel tregere.

Det er godt å høre at det ikke er noen galt/eller at jeg kan gjøre noe galt ang. Webfront.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke skrevet i forrige innlegg at det gikk bedre nå, for nå er lusa på tjærekosten mye raskere en Digit. og Arkivv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe og gjøre med internett tilkoblingen din? Jeg er på andre siden av kloden og jeg har ingen problemer med hverken Digitalarkivet eller Arkivverkets sider. En sjelden gang kan det ta noen sekunder før en kirkebokside kommer opp, men som oftest kan jeg laste inn en side på 1-2 sekunder. Sider som ikke har grafikk (som folketellingene) kommer opp uten ventetid i det hele tatt. Kanskje enkelte variasjoner skyldes midlertidige trafikkøkninger? Jeg er som oftest på nett her nå det er natt i Europa og da er det sannsynligvis mindre trafikk på Arkivverkets hjemmesider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken aner jeg ingen ting om. Så hva du mener med internett tilkobling vet jeg ikke.

Når det virker som det skal så er det en fornøyelse, men innimellom så ....

 

Kanskje noe jeg innbiller, meg men når det blir mye treghet over en litt lengere periode har det flere ganger vist seg at DA har hatt problemer og at DA til slutt "faller ut". Kanskje bare et sammentreff, ikke vet jeg. Men rart er det.

DA hadde jo problemer samtidig med meg denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg nevner internett tilkobling er at jeg selv sitter på en veldig stabil kabellinje og jeg har sjelden problemer. Selv om det kanskje er ett skudd i blinde; så kan det jo hende at om du har problemer, mens andre ikke har problemer (uten at vi har noen god statistikk for hva folk generelt synes om stabiliteten til websidene) at det da kan ha noe og gjøre med din internett tilkobling. Svigeforeldrene mine, for eksempel, sitter på DSL som ramler inn og ut rett som det er. I slike tilfeller kan man få intrykk av at websider er trege, mens det i realiteten er ens egen oppkobling som er problemet (det kan være både linjeproblemer, problemer der samme linje brukes til flere funsjoner som telefon eller alarm, eller problemet med modemet selv). For mine svigeforeldre viste det seg at det var linjeproblemer, men teknikeren informerte om en hel haug av potensielle problemer som kunne føre til sporadisk treghet og oppkoblingsproblemer. Som sagt, det er kanskje ett skudd i blinde men kanskje verdt og undersøke likevel. Særlig verdt og undersøke er det hvis du tidvis også har problemer med andre websider.

 

Trafikken er jo ett annet moment. Jeg jobber som oftest med slekten min på kveldstid USA tid og da er det jo natt i Skandinavia. Kanskje du jobber på ett tidspunkt med tidvis stor pågang og at det derfor er litt tregt en gang i blant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.