Gå til innhold
Arkivverket

Nicolai Ottesen Wingaard


Gjest Terje Wingaard Meldahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hvem var foreldrene til min 4* tipp Nicolai Ottesen Wingaard født ca 1728 ( i henhold til alder ved hans død i følge kirkeboken)

Død i Borgund 7 jan 1786

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15998&idx_id=15998&uid=ny&idx_side=-95

Gift med Birthe Madsdatter Bondal 5 okt 1757

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15996&idx_id=15996&uid=ny&idx_side=-55

Jeg har lest igjennom det som finnes av tidligere innlegg om N.O. Wingaard og har sett forskjellige forslag.

1 Ottar Johnsen Erkegard Sundal og Marte Hansdtr Wingaard

Marthe skal være datter av :

Hans Hansen Wingaard født ca 1669, død 1735 i Borgund og Kirsten Jacobsdtr eller Anna Lucia Nilsdtr Assen

2 Otto Hansen Wingaard f. 1795 i Borgund og nn

Otto Hansen skal være sønn av Hans Hansen Wingaard, født 1665, død 1735 i Borgund og Anna Lucia Nilsdtr Assen.

 

( det ser ut som nevnte Hans Hansen Wingaard er samme person i begge oppsettene)

Jeg har ikke kunne finne verken dåpen til Nicolai etter Birthe.

Ettersom Nicolai og Birthe kalte et av barna for Anne Lucie, født august 1756 er det nærliggende å tro at anna Lucie Assens er mor til Nicolai.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15996&idx_id=15996&uid=ny&idx_side=-144

Det er merkelig at dåpen til Nicolai ikke er å finne.

I en debatt på digitalarkivet ble det nevnt at Anna Lucia Assen befant seg i Nederland på 1720 tallet.

Kan det være at også Otto eller Marte også har bodd i Nederland og at Nicolai er født der?

Er det noen som har opplysninger (dokumenterbare) om foreldre til Nicolai og Birthe?

Er de noen som har opplysninger om hvor Anna Lucie Assens befant seg i Nederland?

 

P.S. Ettersom opphavet til både sunnmørsslekten Wingaard og Assens er dårlig dokumentert kan det være interesant å undersøke i Nederland.

1 Assen er provinshovedsted i provinsen Drenthe sør for Groningen i Nederland.

2 van Wijngaarden er en kjent slekt i Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Ann-Mary

 

Takk for svar.

Jeg er kjent med Per Nermos oppstilling. Det jeg er spesielt interessert i er dokumentasjon på dåp etc.

Dette fordi der er to forskellige par foreldre ute på nettet, som beskrevet i mitt første innlegg.

 

mvh

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje

 

Du har dokumentert at Nicolai Ottesen Wingaard var gift med Birte Bondal.

 

I boken Bergens Stifts Biskoper... (Johan Fredrik Lampe, 1896, se Google) på side 207 omtales barnene til Hans Hansen Wingaard (Provst over Romsdalen, b1686, d1758) og Ingeborg Margrethe Rødberg:

 

3. Nicolai Wingaard, f1729, død i Borgund 1786, gift med birte Bondal, f1722, d1788.

 

Min interpretasjon av dette er at Nicolai Ottesen Hanssen Wingaard var sønn av Hans Hansen Wiingaard, og oppkalt etter Nicolai Ottesen...

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Fredrik

 

Takk for svar.

Det er ikke så lett å holde styr på disse Wingaard’ene på Møre. Spesielt ikke Hans Hansen’ene.

Her er det jeg har kommet frem til så langt:

 

Det er snakk om to slekter Wingaard på Møre på 1700 tallet.

1 Sunnmørsslekten

a. Erik Hansen Wingaard født ca 1620

i. Hans Eriksen Wingaard, født ca 1651 i Sakskjøbing, Danmark

g.m. Ingeborg Aagesdtr

1. Dorthe Hansdtr

gn.m. Pål Knutsen Schults

2. Hans Hansen Wingaard f ca 1669

gm Anna Luzia Assen i 1700 i Borgund

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15995&idx_id=15995&uid=ny&idx_side=-43

a. Hans Hansen Wingaard født 1700

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15995&idx_id=15995&uid=ny&idx_side=-68

b. Marthe Hansdtr Wingaard født juli 1701

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15995&idx_id=15995&uid=ny&idx_side=-74

g.m. Ottar Johnsen Sundal

i. Nicolai Ottesen Wingaard

g.m. Birgithe Madsdtr Bondal

Disse hadde også en dtr Anna Lucia Wingaard født aug 1756 i Borgund

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15996&idx_id=15996&uid=ny&idx_side=-144

2 Molde slekten

a. Hans Nilsen Wingaard

gm. Karen Olufsdtr

1. Dorothe Hansdtr Wingaard

g,m Hans Hansen Langeland

a. Hans Hansen Wingaard f. 1686 Sakskjøbing Danmark

Prost Over Romsdalen.

G.m Ingeborg Margrethe Rødberg

i. Nicolai Hansen Wingaar f 1729 Jostedal, d 1786 Borgund

ii. Hans Hansen Wingaard f 28 sep 1728i Jostedalen

g.m. Hilleborg Jacobsdtr Friis

g.m. Severine Bastiansdtr Munch Friis

 

Når en ser på alder til Hans Hansen Wingaard, Prost over Romsdalen var han sent ute både med å gifte seg (Født i 1786, gift i 1725 med Ingeborg. Fikk siste barn i 1744 i en alder av 58 år).

Det kan derfor være nærliggende å tro at det kanskje har vært en forveksling med Hans Hansen Wingaard, født 1700, altså sønn av Hans Hansen Wingaard og Anna Lucia Assens.

Dette kan jeg imidlertid ikke dokumentere.

Er svært interessert i synspunk, kommentarer elle andre nyttig informasjonn angårnde Wingaard på Møre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje

 

Per Nermo har en veldig grei og detaljert oppstilling av Wingaard-ene, så sjekk denne! Det Johan Fredrik Lampe, som er en meget respektert slektsforsker, indikerer er at Nicolai Hansen Wingaard er den samme personen som Nocolai Ottesen Wiingaard, og at hans mor er Ingeborg Margrethe Rødberg, som hadde 18 barn med prosten i Romsdalen, Hans Hansen Wingaard (f1686, d1758).

 

Ingeborg Margrethe Rødberg (b1709 i Bergen) var datter av Hans Maagensen Rødberg (f~1660) og Christence Clausdatter Miltzow (b1676, d1752)...

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Jeg kan ikke se at det er noe konflikt mellom det jeg har funnet og oppsettet til Per Nermo:

Han har også 2* Nicolai Wingaard:

 

Opphav Nicolai Hansen Wingaard: i følge Per Nermo

Nicolai WINGAARD

ABT 1740 - 1786

• BIRTH: ABT 1740, (?) (Wiingaard) Vanylven, MR ?

• DEATH: 1786, Borgund, MR

Father: Hans Hansen WINGAARD

Mother: Inger Margretha RØDBERG

________________________________________

________________________

_Hans Hansen LANGELAND ________|

| |________________________

_Hans Hansen WINGAARD ____|

| | _Hans Nielsen WINGAARD _+

| |_Dorothea Hansdatter WINGAARD _|

| |_Karen OLUFSDATTER _____

|

|--Nicolai WINGAARD

|

| ________________________

| _______________________________|

| | |________________________

|_Inger Margretha RØDBERG _|

| ________________________

|_______________________________|

|________________________

 

Opphav Hans Ottesen Wingaard i følge Per Nermo

Nicolai Ottesen WINGAARD

1728 - 1786

• RESIDENCE: 1778, Kj Olspl., Ålesund sm.m. Ingebrigt Nørve

• OCCUPATION: Kremmer på Grimmergård

• BIRTH: 1728, (1725 ?)

• DEATH: 1786, Grimmergård, Ålesund ?

Father: Otte JONSON

Mother: Marthe Hansdatter WINGAARD

 

Family 1 : Birgitte Madsdatter BONDAL

• MARRIAGE: 1752

1. Nicolai Ulrik WINGAARD

2. Mads Bondal WINGAARD

3. Otte Andreas WINGAARD

4. Hans Smith WINGAARD

5. +Else Marie WINGAARD

________________________________________

_________________________________

________________________|

| |_________________________________

_Otte JONSON ________________|

| | _________________________________

| |________________________|

| |_________________________________

|

|--Nicolai Ottesen WINGAARD

|

| _Hans Eriksen WINGAARD __________+

| _Hans Hanssen WINGAARD _|

| | |_Ingeborg AAGESDATTER ___________+

|_Marthe Hansdatter WINGAARD _|

| _Niels Pedersen ASSENS __________+

|_Anne Lucie ASSENS _____|

|_Martha Jacobsdatter DISHINGTON _+

 

Nermo har et barn mer enn meg etter Hans Hansen Wingaard og Anna Lucia Assen enn jeg har. Dette er Otto Hansen Wingaard, født ca 1695, altså 5 år før de giftet seg.

Dersom dette er barn av Hans Hansen Wingaard antar jeg dette er med en annen kvinne eller et barn av Hans Hansen Langeland og Dorothea Hansdtr Wingaard Wingaard.

 

Per Nermo har ingen etterfølgere eller dødsdato for Hans Hansen Wingaard, født 1700, sønn av Hans Hansen Wingaard og Anna Luzia Assens. Det er denne jeg antydet å kunne være forvekslet med Hans Hansen Wingaard, gift med Inger Margrethe Rødberg.

Grunn til min mistanke:

1 Alder: Hans Hansen (Anna Luzie Assen) er 25 år i 1725, vanlig alder for ekteskap.

2 Beskrivelse av opphav til Hans Hansen (Langeland) Wingaards opphav i følge Lampe.

 

"Av gammel presteslekt. Prest i Jostedal 1725-31, siden sogneprest i Vanylven. Ble i 1749 prost over Romsdalen."

Det virker på meg som om Lampe er usikker på opphavet til Hans Hansen Wingaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei

 

Jeg blir på ferie til 15.06 og kan derfor ikke besvare/komentere innlagg på denne tråden før etter denne dato.

 

mvh

 

Terje W. Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.