Gå til innhold
Arkivverket

Endre bilde-avatar


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å endre bilde og avataren, men får det ikke til. Det står at det nye bildet er for stort. Det står også en tekst der med "Bildeskalering på" som skal skalere bildet for meg, men den ser da ikke ut til å virke.

Noen som vet hva jeg da må gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å endre bilde og avataren, men får det ikke til. Det står at det nye bildet er for stort. Det står også en tekst der med "Bildeskalering på" som skal skalere bildet for meg, men den ser da ikke ut til å virke.

Noen som vet hva jeg da må gjøre?

 

jeg hadde samme problemet selv og måtte gjøre følgende : Bildet mitt var lagret på PC som JPEG bilde og der har jeg muligheten til å beskjære bildet .

Klikk på bildet av deg selv , for å få det i full størrelse , klikke deretter på fiks , deretter på beskjær ( her kutter du ned bildet på alle 4 sider) Deretter " bruk " mulig du må beskjære bildet et par ganger før du får lastet det opp som profilbilde .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men jeg ble ikke klokere av det dessverre. Det står på engelsk hos meg. Men jeg finner ikke noe som kan bety fiks-beskjær. Sikkert fordi jeg ikke aner hvor jeg skal se etter det. Jeg har aldri arbeidet med bilder før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men jeg ble ikke klokere av det dessverre. Det står på engelsk hos meg. Men jeg finner ikke noe som kan bety fiks-beskjær. Sikkert fordi jeg ikke aner hvor jeg skal se etter det. Jeg har aldri arbeidet med bilder før.

 

Hvis du høyreklikker på bildene på maskina di, ser du om du får opp et valg "Paint" f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Avatar"-bildene kan maks være 90x90 piksler og 50 kb eller mindre. Dersom bildet ditt er for stort kan systemet automatisk skalere bildet ned til passende størrelse. Om dette ikke fungerer for deg så må du skalere bildet manuelt i ett bildebehandligsprogram. Jeg bruker Photoshop, men uten å vite hva slags bildebehandligsprogram du har så er det vanskelig og hjelpe. Hvis du ikke har noe slikt program installert så er det mange gratisløsninger; for eksempel GIMP, Picasa, eller IrfanView. Alle disse støtter skalering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Avatar"-bildene kan maks være 90x90 piksler og 50 kb eller mindre. Dersom bildet ditt er for stort kan systemet automatisk skalere bildet ned til passende størrelse. Om dette ikke fungerer for deg så må du skalere bildet manuelt i ett bildebehandligsprogram. Jeg bruker Photoshop, men uten å vite hva slags bildebehandligsprogram du har så er det vanskelig og hjelpe. Hvis du ikke har noe slikt program installert så er det mange gratisløsninger; for eksempel GIMP, Picasa, eller IrfanView. Alle disse støtter skalering.

Kan også ta med Rezice Pictures!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men jeg ble ikke klokere av det dessverre. Det står på engelsk hos meg. Men jeg finner ikke noe som kan bety fiks-beskjær. Sikkert fordi jeg ikke aner hvor jeg skal se etter det. Jeg har aldri arbeidet med bilder før.

 

Hvis du har noe som heter "Crop Tool", er det et verktøy som gjør at du kan beskjære bildet. Klikk og dra til ønsket størrelse og klikk innenfor rammen.

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å endre bilde og avataren, men får det ikke til. Det står at det nye bildet er for stort. Det står også en tekst der med "Bildeskalering på" som skal skalere bildet for meg, men den ser da ikke ut til å virke.

Noen som vet hva jeg da må gjøre?

 

Ser ut som du har fjernet den fine "Highland Cattl`en" du hadde i hvertfall, syns egentlig den var såpass fin at du bare kunne brukt den, men du bestemmer selvsagt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fjerna bildet da jeg ikke er sikker på om jeg har lov til å bruke det. Jeg fant ved en tilfeldighet bildet på nettet, muligens i en avis. Jeg antar at noen har opphavsretten til bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, jeg fikk til et bilde. Jeg rota rundt i programmene til jeg fant et bildeprogram under Windows og paint.

Nå spørs det om jeg finner tilbake til det programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så fine kattepusen ! Minner meg litt om vår flotte skogskatt "Emil" som vi hadde da ungene var små :)) Kor flott at du fant ut av dette styret med å legge inn bilde,jeg plagdes endel jeg også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, katten er nydelig,men han bor bare midlertidig hos meg mens det letes etter et hjem til han.

Det ble litt mye bytting av bilder her akkurat nå,men jeg trengte å øve meg litt først da det påtenkte bilde trengte mere bearbeiding enn bare størrelsen.

 

Jeg synes den usynlige mannen passer litt bedre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Låner dette emnet til BK litt i stedet for å lage et nytt med samme tema. Driver og træler med å endre avatar men får det ikke til :(

 

Hver gang jeg fjerner den gamle og legger inn nytt bilde og trykker på lagre endringer kommer det opp et rødt varsel om at "vi kunne ikke fastslå hvilken avatar du prøvde å oppdatere med", hva er det jeg gjør feil? :mellow:

 

Greier ikke å bli kvitt det gamle bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under din nåværende avatar er det en lenke som heter "Fjern min avatar". Hvis du klikker på denne, fjernes avataren og du kan laste opp en ny.

 

EDIT: Etter og ha lest innlegget ditt en gang til ser det ser ut som det er denne fremgangsmåten du har brukt. Det fungerer imidlertid for meg. Prøv og fjern avataren, deretter naviger bort fra siden og så tilbake igjen for og forsikre om at gamle avataren faktisk er slettet. Deretter laster du opp en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under din nåværende avatar er det en lenke som heter "Fjern min avatar". Hvis du klikker på denne, fjernes avataren og du kan laste opp en ny.

 

EDIT: Etter og ha lest innlegget ditt en gang til ser det ser ut som det er denne fremgangsmåten du har brukt. Det fungerer imidlertid for meg. Prøv og fjern avataren, deretter naviger bort fra siden og så tilbake igjen for og forsikre om at gamle avataren faktisk er slettet. Deretter laster du opp en ny.

 

Tusen takk for gode råd Ken! Prøver og prøver på rådet ditt, men blir ikke kvitt den gamle avateren, har prøvd å navigere ut fra siden som du foreslår og går tilbake igjen, men når jeg trykker på lagre endringer kommer bare varselet: "Vi kunne ikke fastslå hvilken avatar du prøvde å oppdatere med". Skjønner ingen ting :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da merkelig. Jeg prøvde akkurat prosedyren selv for og sjekke at alt fungerte som det skulle og det fungerte greit for meg. Her er prosedyren jeg brukte:

1. Gå til profilinstillingene i kontrollpanelet (lenke her)

2. Velg "Endre Avatar" fra menyen til venstre (lenke her)

3. Under din nåværende avatar ser du lenken "Fjern min avatar". Klikk på denne lenken.

4. Avataren slettes.

5. Under "Angi avatar", klikk browse, og velg den nye avataren fra din lokale harddisk, og klikk "åpne".

6. Klikk "Lagre endringer"

7. Den nye avataren lastes da opp og settes som default avatar.

 

Jeg prøvde akkurat denne prosedyren selv og den fungerte helt fint. Hvis det ikke hjelper og navigere fra siden (og tilbake igjen) etter at avataren er slettet, vet jeg sannelig ikke. Jeg vet ikke om websiden kanskje bruker Java (kanskje moderator kan svare på det?), men det kan kanskje være verdt og sjekke om webleseren din tillater Java for denne websiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da merkelig. Jeg prøvde akkurat prosedyren selv for og sjekke at alt fungerte som det skulle og det fungerte greit for meg. Her er prosedyren jeg brukte:

1. Gå til profilinstillingene i kontrollpanelet (lenke her)

2. Velg "Endre Avatar" fra menyen til venstre (lenke her)

3. Under din nåværende avatar ser du lenken "Fjern min avatar". Klikk på denne lenken.

4. Avataren slettes.

5. Under "Angi avatar", klikk browse, og velg den nye avataren fra din lokale harddisk, og klikk "åpne".

6. Klikk "Lagre endringer"

7. Den nye avataren lastes da opp og settes som default avatar.

 

Jeg prøvde akkurat denne prosedyren selv og den fungerte helt fint. Hvis det ikke hjelper og navigere fra siden (og tilbake igjen) etter at avataren er slettet, vet jeg sannelig ikke. Jeg vet ikke om websiden kanskje bruker Java (kanskje moderator kan svare på det?), men det kan kanskje være verdt og sjekke om webleseren din tillater Java for denne websiden.

 

Tusen takk for responsen Ken!

 

Jeg får til å laste opp et nytt bilde, men jeg får ikke det nye inn i forumet!

Der kommer bare det gamle bildet opp igjen samme hva jeg gjør :huh:

Får bare kjøre uten avatar en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skjønner jeg hva som er galt da. Får håpe en av moderatorene kan hjelpe deg! Lykke til! :)

 

Tusen takk igjen!

 

Og det er da vel ikke noe tidsintervall på slike endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er da vel ikke noe tidsintervall på slike endringer?

Nei jeg tror ikke det. Jeg vet det er begrensninger på antallet endringer av visningsnavnet i løpet av en tidsperiode; men jeg kan ikke tenke meg at slike restriksjoner eksisterer for avatarer også.

 

---

 

Bare for og avklare litt; du kan altså slette avataren, men i det du laster opp en ny, så kommer den gamle tilbake igjen? Hvis det er tilfellet; slett nåværende avatar og logg helt ut. Slett cachen i webleseren din (se under hvordan det gjøres hvis du ikke vet det allerede). Logg deretter på igjen og sjekk at avataren faktisk er borte. Deretter kan du prøve og laste opp en ny.

 

Slett cache i Internet Explorer:

Gå til Tools->Internet Options. Under kategorien for "Browsing history", klikk "Delete" knappen. Sørg for at boksen for "Temporary Internet Files" er huket av. Klikk "Delete".

 

Slett cache i Firefox:

Gå til Tools->Clear Recent History. Sørg for at boksen for "Cache" er huket av og klikk "Clear Now".

 

Jeg bruker den engelske versjonen av disse to webleserne, så hva de aktuelle knappene og menyvalgene heter i den norske versjonen vet jeg dessverre ikke uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke det. Jeg vet det er begrensninger på antallet endringer av visningsnavnet i løpet av en tidsperiode; men jeg kan ikke tenke meg at slike restriksjoner eksisterer for avatarer også.

 

---

 

Bare for og avklare litt; du kan altså slette avataren, men i det du laster opp en ny, så kommer den gamle tilbake igjen? Hvis det er tilfellet; slett nåværende avatar og logg helt ut. Slett cachen i webleseren din (se under hvordan det gjøres hvis du ikke vet det allerede). Logg deretter på igjen og sjekk at avataren faktisk er borte. Deretter kan du prøve og laste opp en ny.

 

Slett cache i Internet Explorer:

Gå til Tools->Internet Options. Under kategorien for "Browsing history", klikk "Delete" knappen. Sørg for at boksen for "Temporary Internet Files" er huket av. Klikk "Delete".

 

Slett cache i Firefox:

Gå til Tools->Clear Recent History. Sørg for at boksen for "Cache" er huket av og klikk "Clear Now".

 

Jeg bruker den engelske versjonen av disse to webleserne, så hva de aktuelle knappene og menyvalgene heter i den norske versjonen vet jeg dessverre ikke uten videre.

 

Tusen takk igjen, og skal sjå litt på rådene dine, men de er "utfordrende" :)

 

Det er veldig rart, jeg får beskjed etter at jeg har lastet opp bilde og trykket lagre endringer om at avataren er endret og bildet ligger der jeg endrer, men når jeg går tilbake til forumet henger det gamle bildet der fortsatt.

Bildet jeg prøver på er på 90 x 85 pixler og 11.5 kb, så mener at formatet skulle holde?

Kan det være en uforvarende hake noe sted som hindrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formatet er greit det. Avatarer kan ikke være større en 90x90 piksler og 50 kb, så du er godt innenfor denne begrensningen. Men selv om du ikke var det, så vil systemet likevel prøve og skalere bildet til akseptabel størrelse. Så formatet er nok ikke problemet. Det er så vidt jeg kan se ingen haker eller andre konfigurasjonselementer som kan føre til ditt problem heller.

 

En siste ting; men jeg regner med dette bare er ett skudd i blinde siden du allerede har klart og laste opp en avatar tidligere: vær oppmerksom på at du kan laste opp to typer bilder; profilbilde (som kan endres her) og avatar (som kan endres her). Det er avataren som vises i alle innleggene.

 

Men hvis ingenting fungerer så ville jeg ihvertfall slettet cachen (selv om dette kanskje er litt utfordrende som du sier) og sjekke javainstillingene for denne siden.

 

Hvis dette fremdeles ikke fungerer, så er kanskje en melding til en av moderatorene neste steget. Det er virkelig frustrerende når slike enkle små ting ikke fungerer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for hjelpen Ken! Jeg skal sjå mer på det i morra, orker ikke å trøble mer med denne filletingen i kveld! Det er veldig rart for jeg har da forandret avataren før uten å røre profilbildet, men nå greier jeg ikke å bli kvitt tårnfalken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.