Gå til innhold
Arkivverket

Johan Nicolaus Lockes kone Anne Henrichsdatter


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Johann Nicolaus Locke som ble født i Arnstadt i Tyskland og endte opp på Bekkelaget i Aker var gift to ganger. Hans andre kone var Anne Henrichsdatter som, følge mine opplysninger, ble født i Piaache, Tyristranden i 1719. Informasjonen har jeg fått via Geir Kamsvaag Berntsen gjennom en tidligere sak i gamle brukerforum. Han har sendt meg slektsoversikt for min oldefar Christian Olsen. Det meste er svært godt kildebelagt. Det har gjort det lett å finne kildene når jeg legger informasjonen inn i slektsprogrammet mitt, men for Anne Henrichsadatter er det ikke nevnt kilder. Jeg har regnet med at det er kirkebøkene i Hole i Buskerud som er stedet der jeg skulle finne kilden for hennes fødsel. Jeg finner 3 Anne i 1719-1720. To av dem ser ut til å ha hatt far som heter Henric. Bokstavene som er brukt i navnet er svært forskjellig, men jeg tolker begge til å være Henric. Nå lurer jeg på om det er noen lesere som kjenner fasit eller kan hjelpe meg å finne om en av disse er rett. Begge er funnet i Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 1 (1716-1765). Den første er døpt i 1719 og er på s.31. Den andre er døpt i 1720 og står på s.49. Om noen kan hjelpe, så er jeg også interessert i tyding da jeg ikke er så god på dette ennå.

 

Jeg prøde å legge inn permanent sidelenke til begge alternativene, men i forhåndsvisninga så det ikke så bra ut. Har lett etter hjelp, men ikke funnet noe. Tenkte jeg bare skulle markere teksten jeg ville ha lenge på og så velge lenkeikonet slik jeg gjør i word, men lenkene ville bare legge seg fremst i innlegget og ikke der jeg ville ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det ble to like innlegg. Var jeg for utålmodig da jeg trykket på opprett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her oppgis Henrich Johansen HOLTERUD og Ingeborg Tharaldsdatter som foreldre til Anne Henrichsdatter.

http://www.nermo.org/slekt/d0043/g0000080.html#I36175

 

FS:

 

 

Fant denne dåpen i 1719(øverst på venstre side.

Henrich Holteruds barn Anne.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8512&idx_id=8512&uid=ny&idx_side=-34

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313620259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg hadde hennes far som Henrich Johansen. Med din informasjon har jeg funnet rett kilde.Jeg forstår ikke datoen. Det er vel bare dåpsdato som står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det var noe med søndag etter påske. Bruker du en kalender fra 1719 for å finne ut at 4. søndag etter påske var 7. mai? Jeg finner en slik kalender på timeanddate.com norsk kalender, men der er ikke påske vist. Derimot er månefasene oppgitt og en kan vel lese det ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det var noe med søndag etter påske. Bruker du en kalender fra 1719 for å finne ut at 4. søndag etter påske var 7. mai? Jeg finner en slik kalender på timeanddate.com norsk kalender, men der er ikke påske vist. Derimot er månefasene oppgitt og en kan vel lese det ut av det?

Her er en grei kalender å bruke for å finne slike datoer:

http://www.dinslekt.no/helligdager.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.