Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Pedersen Wulf. Hvem var han gift med?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Prøver nå å legge inn dette spørsmålet her, da jeg ikke får svar på spørsmål lagt ut på dis-norge under Halsa. Har funnet ut at Barbara Isaksdatter Hals IKKE var hans kone, se her:

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=94870

 

Har også lagt ut spørsmål på dis om Barbara Hals sine barn under Fræna (har fått mye hjelp der), samt lagt ut spørsmål under Bergen ang. Anna Catharina Arentsdatters mulige opphav, men det har blitt en eneste lang enetale fra meg desverre. Nå håper jeg at det finnes noen her som kan komme med konstruktive innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Prøver nå å legge inn dette spørsmålet her, da jeg ikke får svar på spørsmål lagt ut på dis-norge under Halsa. Har funnet ut at Barbara Isaksdatter Hals IKKE var hans kone, se her:

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=94870

 

Har også lagt ut spørsmål på dis om Barbara Hals sine barn under Fræna (har fått mye hjelp der), samt lagt ut spørsmål under Bergen ang. Anna Catharina Arentsdatters mulige opphav, men det har blitt en eneste lang enetale fra meg desverre. Nå håper jeg at det finnes noen her som kan komme med konstruktive innspill.

 

After Hans Wulfs 1st wife Maren died ca.1712 he is said to have married Barbara Isaksdtr Hals.Per Nermo says Barbara marrieed Jonsen in 1710 so Hans Wulf would be Barbaras 4th husband.

 

http://www.nermo.org/slekt/d0029/g0000085.html#I7383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dersom du følger lenken, så ser du at Barbara Isaksdatter Hals ikke var gift Wulf i det hele tatt, hun var gift tre ganger i Bud/Hustad, først med Petter Olsen Male, så med Peder Andersen Ravn og så med Jon Jonsen Svenske. Hun døde i 1740 og det var skifte etter henne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dersom du følger lenken, så ser du at Barbara Isaksdatter Hals ikke var gift Wulf i det hele tatt, hun var gift tre ganger i Bud/Hustad, først med Petter Olsen Male, så med Peder Andersen Ravn og så med Jon Jonsen Svenske. Hun døde i 1740 og det var skifte etter henne da.

 

See EVENT at bottom

 

BIRTH: 1677, (Barbro) Korsnes, Halsa, Nordmøre (fra 2. ekteskap ?)

DEATH: ABT 1742, Bud, MR (ikke 1760, Korsnes, Halsa) [1214]

EVENT: 12 Oct 1742, Bud, Romsdal, MR

EVENT: (neppe g. 2. g. m. Henrik Pederson Wulf på Korsnes, Halsa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun døde 1742 (ikke 1740)i Bud. Per Nermo har disse opplysningene fra meg, så den saken er grei. Barbara var som sagt, ikke gift med Henrik Pedersen Wulf, men hvem var Henrik gift med? Trolig en Maren siden det navnet går igjen i hans barnebarn. Og da er spørsmålet, hvem var denne Maren mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Strever litt med å få samlet trådene i den debatten du viser til. Hadde derfor vært fint om du la inn her i tråden den aller viktigste informasjonen rundt Henrik Pedersen Wulf, slik at det blir lettere å få oversikt. Både det som er fakta, og det som er mer usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfra navnet på kona til Henrik Pederson Wulf (Maren) er hentet? Finnes hun nevnt noe sted, i skifte e.l.

Lurer på om der kan være sammenblanding med den Henrik Nilsen på Strømsholmen som var gift med en Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Til det siste spørsmålet så tror jeg svaret ligger i det at Henriks barn, i alle fall Petter på Solskjel og Anna Catharina på Settem hadde døtre med navnet Maren.

 

Men jeg tror også at det er fra Anna Cathraina på Settem at det har blitt antatt at Henrik Pedersen Wulf var gift med Barbara Isaksdatter Hals. Der har vi jo navnet Anna Catharina (Barbara Isaksdatter Hals' mor hadde jo det navnet), og blant Anna Catharina på Settems barn finnes det også en datter Barbro. Altså - navnelikheten antyder at Henrik må ha vært gift med Barbara, noe han altså ikke var.

 

Så er det nok trodd at siden Henrik Wulf ble bosatt som gjestgiver på Korsnes, så har han overtatt stedet etter Isak Danielsen Hals, som også var gjestgiver på Korsnes før Henrik, og før Isak flyttet til Hals på Tustna. Alt dette førte vel i sum til at det ble antatt at Henrik var Isaks svigersønn.

 

Til det andre: Ved en skiftesamling i 1764 etter Anna Catharina Isaksdatter Hals (gift med væreier Rasmus Danielsen på Brattværet)var det hennes søsken som var arvinger, siden dette paret ikke hadde barn. Der går det fram at hennes halvsøster Barbara var død, men etterlot seg døtrene Anna, Barbro og Jørren Pedersdøtre. De kunne jo ikke ha vært barn av Henrik Wulf siden de hadde patronymikonet "Pedersdøtre", altså var døtre av en Peder. Etter en god del leting så fant jeg skiftet etter Barbara el. Barbro Isaksdatter i 1742 i Romsdal. Hun etterlot seg da døtrene Anna, Barbro og Gyri el. Jørri Pedersdøtre. Barbaras overlevende ektefelle var Jon Jonsen med tilnavnet "Svenske". Det var jo helt klart at han ikke var far til de tre døtrene. Så fant jeg skiftet etter Peder Andersen Ravn som da etterlot seg enken Barbara Isaksdatter og fire barn, sønnen Petter, og døtrene Anna, Barbro og Gyri el. Jørri.

 

Kort fortalt: Det viste seg at Barbara Isaksdatter hadde vært gift tre ganger, først med Petter Olsen Male, som hun hadde sønnen Ole Pettersen med (men som var vanfør og bosatt på Drågen), så med Peder Andersen Ravn, som hun hadde de fire barna med, og så med Jon Jonsen "Svenske".

 

Dette er, i alle fall for meg selv, mer enn godt nok bevis for at Barbara Isaksdatter Hals aldri var gift med Henrik Pedersen Wulf. Her stemmer navnene på døtrene perfekt med de som arvet sin mors halvsøster i 1764. Begge sønnene var jo også døde ved skiftet etter Barbara i 1742. Jeg tror at Barbara, etter sin fars død i ca. 1687 (skifte i 1688), hun var da i 11-12-årsalderen, ble sendt til sin farbror Ole Danielsen på Storholmen i Bud/Hustad. Han var gift med Karen Bendixdatter Male, men var barnløs. Jeg har lurt på om Barbara selv kan ha blitt gift med en slektning av Karen, at kanskje Petter Olsen Male kan ha vært en brorsønn av henne? Men det vet jeg ikke.

 

Med dette håper jeg at saken er forklart tilfredsstillende nok. Det er i alle fall klart at Barbara Isaksdatter Hals ikke var gift med gjestgiveren på Korsnes, Henrik Pedersen Wulf. Men Henrik KAN jo ha vært gift med en slektning av Isak Danielsen Hals. Eiendomsforholdene til Korsnes kan vel i tilfelle gi en pekepinn på dette?

 

Så til saken: Hvem var Henrik Pedersen Wulf gift med når det ikke var med Barbara Hals????

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig skiftesamlingen etter Anna Catharina Hals i 1764:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24671/229/?size=full&mode=0

 

Her kommer det jo fram hvem døtrene til Barbara var. Alt dette er jo ellers å finne ved å trykke på den første linken jeg la inn til debatten på dis-norge, både skiftet etter Barbara og hennes andre mann Peder Ravn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også hende at Henrik var besvogret med Isak Danielsen Hals ved at deres koner var søstre. Jeg har lurt på om Anna Catharina Arentsdatter som døde ca. 1680 kan ha vært fra Bergen:

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=96273

 

Etter at Isak Danielsen Hals døde ca. 1687, kan hans barn med Anna Catharina blitt sendt til sine nærmeste slektninger til videre oppfostring. Datteren Lisbeth Isaksdatter havnet jo i Bergen en tid før hun ble gift der. Hun kan da ha havnet hos sin mors slekt, og som tråden jeg henviser til viser så var hun fadder på barn av Arent Baltzersen i Bergen. Og kontakten med denne slekten til Arent ble opprettholdt også i neste generasjon (altså barna til Lisbeth Krøger f. Hals og barna til Arent Baltzersen). Det ser vi av fadderskap.

 

Anna Catharinas event. bror, Baltzer Arentsen i Bergen (far til Arent Baltzersen), hadde også en datter ved navn Barbara, noe som kan antyde at Anna Catharina og Baltzers mor kan ha hatt navnet Barbara.

 

Så til saken: Henrik Pedersen Wulfs datter Anna Catharina KAN ha vært oppkalt etter sin moster Anna Catharina Arentsdatter. Men da må man forutsette at Henriks kone og Anna Catharina Arentsdatter var søstre, (event. halvsøstre og at den ukjente Arent i Bergen kan ha vært gift i alle fall to ganger). Da kan vi også ha en forklaring på hvorfor Anna Catharina Henriksdatter Wulf hadde en datter med navnet Barbro, som da kan ha vært oppkalling etter hennes mormor (men det forutsetter igjen at Henriks kone og Anna Catharina Arentsdatter var helsøstre) Henriks kone må en da forutsette kan ha vært en god del yngre enn sin søster på Korsnes, selv om det er sannsynlig at Anna Catharina døde på barselseng ca. 1680. Det er jo helt klart at Isak Danielsen Hals(e) bodde på Korsnes enda et par år etter at han ble enkemann.

 

Det er jo ellers en mulighet for at Henrik Pedersen Wulf kan ha vært gift flere ganger.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig å bestemme en person kun ut fra sannsynlig fornavn, men jeg stammer selv fra dette ekteparet, så jeg har jo egeninteresse av at denne tråden ikke dør ut. Henter den fram igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig å bestemme en person kun ut fra sannsynlig fornavn, men jeg stammer selv fra dette ekteparet, så jeg har jo egeninteresse av at denne tråden ikke dør ut. Henter den fram igjen. ;)

 

Hei!

 

Ja, det er vel derfor jeg har skrevet: KAN ha vært, dette vet vi jo ikke. Men jeg savner konstruktive innspill her, som jeg også har gjort på dis, jeg har vel innsett at det bare blir en eneste laaaang enetale fra meg, og det gidder jeg ikke i lengden. Og tanker og teorier har vel løst sånne spørsmål før også, ikke sant! Men det viste seg jo også at teorien om Henrik og Barbara ikke holdt vann, selv ut fra sannsynlighet, så her bør alle tips være velkomne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nedstammar også frå Henrik Wulff gjennom With-folket og har sjølvsagt interesse av at problemet med den eigentlege kona vert løyst. Men diverre har eg ikkje tid til å jobba me dette no eller i den næraste framtida.

 

Om eg skal gje meg ut på gissarvegen, så ser eg ikkje bort frå at Bergenssporet kan gje frukter. Om eg ikkje tek feil, så er vel heller ikkje opphavet til Henrik Pedersson Wulff kjend? Kan også han koma frå Bergen, slik at han hadde med seg kone då han kom til Nordmøre? At han tok over Korsnes etter Isak Danielsson tyder jo utan tvil på slektsskap slik Kjell har vore inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Nermo døde Henrik Pedersson Wulf i 1719. Kilden til dette er Hyldbakk: Folk og Heimar i Åsskard (1987).

Det er vel ikke stor grunn til å tro at dette stemmer? Har noen funnet skifte e.l.?

Såvidt jeg kan se er ikke Henrik Pedersson Wulf nevnt noe sted etter MT1701.

Om han ikke døde som gjestgiver på Korsnes i 1719 så er det kanskje mulig å finne skifte etter ham andre steder i landet?

 

Ellers er det vel på sin plass med en lenke til Wulf-tråden i det gamle brukerforumet, ikke minst på grunn av de mange relevante opplysninger fra Finn Oldervik.

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/129087-43619-wulff-slekten-fra-korsnes-paa-nordmoere-forfedre-og-etterslekt/page__p__1060044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja, jeg tror, som Finn, på at Bergen kan vise seg å være stedet å lete. Når det gjelder Wulf så er det flere der i denne tiden med dette etternavnet. Jeg mener bestemt at jeg også tidligere har tenkt på Bergen som et mulig område å lete etter denne familien på, og jeg tror nok at i alle fall Anna Catharina Arentsdatter, kona til Isak Danielsen Hals, hadde sin slekt der. Jeg tror at det var derfor Lisbeth Isaksdatter havnet dit etter farens død.

 

Men hvem som i teorien kan ha vært foreldre til Baltzer Arentsen, Anna Catharina og Gjertrud Arentsdatter (Gjertrud var født i 1657 ifølge kirkeboken ved hennes død) står det jo igjen å finne ut av. Om de også kan ha hatt en yngre søster Maren som kan ha vært gift med Henrik Wulf er selvsagt en teori som er en mulighet, videre leting og forskning kan finne ut av dette. Men her behøver i alle fall jeg hjelp fra andre.

 

Den tråden jeg startet under Bergen på dis angående Baltzer Arentsen ble desverre ikke kommentert av andre enn meg selv. Og de to gangene jeg finner Lisbeth Isaksdatter som fadder i Bergen var en av foreldrene barn av Baltzer Arentsen (Arent Baltzersen og Marie Baltzersdatter). Kan hende er dette en meget spinkel konklusjon, jeg tar gjerne imot andre teorier som kan føre til at dette kan bli oppklart. Og for at det skal være sagt, jeg stammer ikke fra Henrik Wulf, og har derfor ingen egeninteresse av å finne ut hvem han var gift med, men ønsker å oppklare dette ut fra en interesse for slektsforskning og sammenhenger.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Henrik Pederson WULF

ABT 1645 - 1719

RESIDENCE: Skredder, senere gj.giver (fra 1682 ?) (fra ca. 1695 ?)

RESIDENCE: 1701, Bosatt (som husmann) på Korsnes, Halsa, MR (56 år)

OCCUPATION: Gjestegiver på Korsnes

BIRTH: ABT 1645, (?) (usikre foreldre) (Collin: 'Nilssen ?') (av tysk herkomst ?)

BAPTISM: (neppe sønn av Peder Olsson Wulf fra Oslo)

DEATH: 1719, Korsnes, Halsa [1211]

EVENT: (neppe g. 2.g. m. Barbara Isaksdotter Hals fra Korsnes, Halsa)

 

Father: Peder PEDERSEN

Mother: Anne JOHANSDATTER

 

Family 1 : Maren

MARRIAGE: ABT 1675

+Petter Henriksen WULF

+Hans Henriksen WULF

+Johan Henriksen WULF

+Karen Henrichsdatter WULF

Jakob Henriksen WULF

+Anna Catharina Henriksdatter WULF

 

Dette er Per Nermos hendelser knyttet til Henrik Petersen Wulf. Men hva er egentlig sikkert her?

Opplysningen om at han var skredder og senere gjestgiver på Korsnes i Halsa, er dette bekreftet på noen som helst måte?

 

Henrich Petersen på Korsnes i MT1701 er ikke oppført med Wulf-navnet. Han har 3 sønner: Peder, Hans, Johan.

Han heter heller ikke Wulf i Ekstraskatten 1711

Hvis det er sønnen Hans Henrichsen som er bruker på Korsnes i 1723 så bruker heller ikke han Wulf-navnet. Heller ikke når han tar over Korsnes i 1720

Hvorfor forekommer ikke Wulf-navnet, har disse i det hele tatt noe med Wulf-familien å gjøre?

 

Henrich Petersen Wulfs død i 1719 mener jeg må være en sammenblanding med Henrich Nilsen Strømsholm, gift med Maren Christensd. Mechlenburg, som det er skifte etter i 1719.

Henrich Nilsen Strømsholm har i skiftet 3 sønner: Christen, Johan og Henrich, 3 døtre: Marit, Karen og Anna.

 

Finnes det noen hendelser som sikkert knytter Henrich Peterson Wulf (hvis han finnes) til Halsa eller bør det letes helt andre steder?

 

Kan Johan Henriksen av Strømsholm, som var gift med Margrethe Audensd. Widerøe, være sønn av over nevnte Henrich Nilsen Strømsholm (delvis retorisk spørsmål)? Wulf-navnet dukker såvidt jeg har funnet sikkert opp først med Johan Henriksen Wulff på Strømsholm, ved dåpen til hans sønn Auden Henrik i 1733

 

Her er det nok flere som har bedre oversikt enn meg, og kanskje kan rydde opp i disse sammenhengene. Men det virker for meg som om det i det minste er snakk om to forskjellige Wulff-slekter som er blandet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Per Nermos hjemmeside:

 

Henrik Nielsen SVENNING

ABT 1642 - 1719

RESIDENCE: Bosatt på Strømsholmen

OCCUPATION: Utliggerborger på Smøla

 

BIRTH: ABT 1642, Strømsholmen (usikker mor)

BAPTISM: (oldefar til Henrik Jonsen Svenning)

DEATH: 1719, Smørholmen, Kværnes, MR (Skifte 9?/3-1719)

Father: Niels HENRIKSEN

Mother: NN

 

Family 1 : Maren Christensdatter MECHLENBORG

+Marit Henriksdatter SVENNING

Johan HENRIKSEN

 

 

 

Kan navnet Svenning komme fra stedet ved samme navn i Overhalla, hvor sagfogden Hans Henriksen Wulf bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skjøtet til Hans Henriksen fra tingboka (til høyre, litt nede på siden:

 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?show=90&uid=79128&urnread_imagesize=full&hode=ja&ls=1&x=6&y=8

 

Dette gir vel bare litt flere detaljer. Ellers mener jeg å huske at Anna Catharina Henriksdatter som var gift på Settem hadde etternavnet Wulf ved skiftet etter henne. Skal se om jeg kan finne det.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anne Henrichsdatter Wulf" ja: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24645/125/?size=full&mode=0

 

Det ser da ut som at barna etter Henrik Pedersen, i alle fall noen av dem, brukte Wulf til etternavn.

 

 

Ja, men Henrik Nilsen Strømsholm hadde jo også en datter Anne (som rett nok var gift med en Johan ved skiftet etter Henrik Nilsen i 1719). Vet du positivt at det ikke er han som er faren til Anne Henrichsdatter Wulf på Settem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også Petter Henriksson på Solskjela nytta Wulff/Wolf som ættenamn. Sitat frå ein tidlegare debatt:

 

"Fant igjen debatten om Petter Solskjær og legger inn en kopi av innledningen: 'På tittelbladet til ein gamal huspostille står følgjande nedskrive:Denne Hus Paastel Tilhører mig, Lisbet Sophie Sl: Petter Hendr: Wolfs Ao 1759 den 2. Februarij ---Anno 1723 den 8de Juli Blev ieg Elisabeth Sophie Irgens fød til denne Syndige Werden i Tronheim.---Ao 1748 den 17de Marty, En Søndag, Kl: 2 ef: Middag, Er vores Datter, Martha Maria Peters Datter fød til verden i Solschier.--Anno 1750, den 15de September, Er vores Datter Henricha Peters Datter Fød til verden, her i Soelschier, Natten til en Søndag.--Anno 1753, den 6te April, paa PalmeSøndag, Kl: 10, Er vores Datter Maren Mortina, fød til verden. --Anno 1755 den 30te April, Blev vores Søn, Petter Pettersen Wolf, Fød til verden i Soelschier.Ao 1759 den 19 Februarij Døde Min Mand Petter Hendrichsen Wolf i Sit Alders Aar 82 ---.Ano 1803 den 7de Augusti Døde min mand i Sidt Alders 72 -- Iver Carl Lund. Om Wolf-slekta kan ein kort nemna at Petter Hendrichson Wolf var son til skreddar og gjestgjevar, Hendrich Peterson Wolf (Wulff) på Korsnes i Halsa kommune på Nordmøre. Petter Henrikson Solskjær var gift fleire gonger og hadde truleg born i alle ekteskapa sine. Med Lisbeth Irgens hadde han altså 4 born, det siste i 1755. 4 år seinare døyr han 82 år gammal. Han måtte då vera godt over 75 år då han avla siste bornet sitt.'

 

 

Strengt teke, så er vel ikkje dette noko prov på at Henrik Petersson på Korsnes nytta Wulff/Wolf som ættenamn. Det kan vel tenkjast at Wolf/Wulff kan koma frå morsslekta også? Om ein derimot finn ein stad i samtidskjeldene at gjestgjevaren på Korsnes nyttar Wolff/Wulff, så skulle saken væra klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jo Henrik Nilsen Strømsholm også en datter ved navn Karen.

Karen Wulf på Revsnes er vel aldri nevnt med farsnavn, men i skiftet etter hennes

sønn Henrik http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24684/220 nevnes løytnant Lund på Solskjær i Kristiansund (gift med enken etter Petter Henriksen Wulf),

og det indikerer i hvert fall at Karen og Petter var søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.