Gå til innhold
Arkivverket

BURAN GÅRD, Trondheim


gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har prøvd å finne ut mere om denne karen og siterer fra Trondheim Byleksikon, 2dre utgave;

Peter Buran kom til Trondheim som tømmermann. Ca 1865 kjøpte han Franck's Minde, Gnr. 9 / 51 av Anton C. Franck. Dette ble gården BURAN. I 1891 ble en del av eiendommen overtatt av Trondhjems Byggeselskap og slått sammen med Lykkens Prøve, Gnr. 9 / 32, og ble bebygd med arbeiderboliger og Lademoen kirke. I 1900 ble resten av eiendommen overtatt av komunen og ble senere Lademoen Park.

 

Men her får jeg et problem!

Her er mest sansynlig Peter i FT. 1865;

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61601&gardpostnr=376&merk=376#ovre NR. 4914

 

Har vi noen forklaring på dette da dette isåfall ikke samsvarer med info? Er det samme person?

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, selvfølgelig men, Peter kjøpte da FRANCKS MINDE ? Det kommer jo av hans navn?

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Olsen Buran gifter seg i Bakke kirke i 1819, øverst til høyre: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Klokkerbok nr. 606C02 (1797-1829), Ekteviede 1819-1820, side 274-275.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16286&idx_id=16286&uid=ny&idx_side=-135

Rette Peter med kone ja.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården Buran i Skogn bodde det personer av slekten Franck, men jeg må kikke litt nærmere i bygdeboka - etter at jeg har grilla - dersom du ikke allerede er kjent med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja har sett dette og det er derfor jeg sier at noe må være feil antagelig i Byleksikonet for Trondheim, hvor Franck fikk feste fra fru Lorck på en del av Rønningsmoen i 1863. KONKRET ÅRSTALL! Men han kan jo ha fått festebrevet UTEN å ha BEBODD BURAN, da vi ser at FRANCK bor i byen i 1865.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården Buran i Skogn bodde det personer av slekten Franck, men jeg må kikke litt nærmere i bygdeboka - etter at jeg har grilla - dersom du ikke allerede er kjent med dette.

 

PETER er født på Buran i Skogn den 11 des. 1794 og døpt i Alstadhaug kirke 21 des. 1794. Foreldre; Ole Eriksen Buran og hustru Guru Torsteinsen. Hans Bror, ØRGER Olsen, kalte seg BERG,og er opphavet til mitt MYHRE navn. Han bosatte seg i Steinberget og var annsatt på Sukkerhuset til sin død i 1855.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården Buran i Skogn bodde det personer av slekten Franck, men jeg må kikke litt nærmere i bygdeboka - etter at jeg har grilla - dersom du ikke allerede er kjent med dette.

Er IKKE kjent med dette, så jeg venter.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er IKKE kjent med dette, så jeg venter.

Jo, min tipp-tipp... Peder Franssen Franche eller Franck (f 1729) kom til Skogns Markabygd der han bygslet Sandvik i 1790. Han hadde med seg en skokk med unger i alle aldre, som ble gift i området. Jeg mener at etterkommere var på Burheim under Buran, men klarer ikke å finne en eventuell forbindelse dit nå - på stående fot. Jeg skal leite litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Johnsen f 1804 på Skalet under Buran var sønn av John Olsen Buran. Mads ble gift 1827 med Bergitte Taraldsdtr f 1797. Hun var datter av Tarald Franck/Franche, men jeg vet ikke hvor John Olsen Buran passer inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.