Gå til innhold
Arkivverket

kullseilet 12.07.1903 ved Arendal


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner i Vestlandske Tidende at kaptein Anton Thommesen / Thomsen omkom da han sammen med (ste-)sønnen Ludvig Kristoffer på 16 år var ute og seilte. Mellom Skilsøen og Barbu kom en byge, og sjekten gikk rett ned. Begge lå og fløt i vannet da dampskipet "Rolf" kom og fikk reddet sønnen. Kapteinen var ikke å se da "Rolf" kom dit han var sett sist. Han ble funnet 6 dager senere på det sted han kullseilte og hvor sjekten senere ble funnet.

 

Lar det seg gjøre å finne ut hvilken båt det var snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Thommesen har rimeligvis vært mønstret som kaptein, og da skal man forvente at sjømannsrullen forteller hvilken båt han førte i 1903. Det bør vel også være holdt sjøforklaring, og der skal man også forvente at navnet på sjekta står. Sjørforklaringen er enten holdt i nærmeste havn med sorenskriver/byfogd, eller hos sorenskriveren på hjemstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsø er nordvestpynten av Tromø og ligger rett ut for Barbu.

 

De har med andre ord seilt ei sjekte i Arendals indre havn.

 

Det er vel tvilsom om seilasen (sjekte) har vært i embets medfør, og uansett er dette en båt det vel tvilsom har vært holdt sjøforklaring om, særlig ettersom det står "uhell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Det sto i samme avisnotis at det hadde vært en kappseilas fra Grimstad, men jeg er usikker på om disse deltok i denne seilasen. Jeg er usikker på hva en sjekte er, lette på Wikipedia og fant en forklaring. Jeg tror at Antons kaptein-tittel må ha vært brukt på større skuter. Vet noen om det fins oppslagsverk angående dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei sjekte er en klinkbygd robåt på 13-17 fot (?). Kunne også seiles. Ble senere utviklet til snekke ca 19-27 fot med motor.

 

Dette er sørlandets varianter av Nordlandsbåten bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei sjekte er en klinkbygd robåt på 13-17 fot (?). Kunne også seiles. Ble senere utviklet til snekke ca 19-27 fot med motor.

 

Dette er sørlandets varianter av Nordlandsbåten bl.a.

 

 

Ville ei sjekte ha et eget navn? Jeg innbiller meg at det Anton Thomsen egentlig seilte, var større skip. Kanskje han og sønnen var med på denne seilekonkurransen, selv om ikke dette fremkom tydelig i avisomtalen.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Snekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Skuteregisteret fra Arkivet i Arendal (aaks.no) står det at "A. Thomsen" førte seilskipet Formica. Men skipet ble forlatt 17/5 1897.... Kan dette stemme?

http://www.aaks.no/skuteregister/skuter/formica_1897

 

Når det gjelder sielasen og forliset i 1903 er Skilsø og Barbu så nær hverandre, at et forlis med fatalt resultat er ganske overraskende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Skuteregisteret fra Arkivet i Arendal (aaks.no) står det at "A. Thomsen" førte seilskipet Formica. Men skipet ble forlatt 17/5 1897.... Kan dette stemme?

http://www.aaks.no/skuteregister/skuter/formica_1897

 

Når det gjelder sielasen og forliset i 1903 er Skilsø og Barbu så nær hverandre, at et forlis med fatalt resultat er ganske overraskende....

 

Det var nytt for meg, men interessant opplysning om et skip hvor Anton Thom(me)sen var medeier.

 

Jeg legger ved utklipp fra Vestlandske Tindende (forresten et rart navn på en Arendals-avis for oss i dag , nå som vi er blitt vant med at Vestlandet starter ved Rogaland, og at Agderfylkene er "Sørlandet"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første del av avisomtalen kommer her, samt en notis noen dager etter, da liket av Thomsen ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Skuteregisteret fra Arkivet i Arendal (aaks.no) står det at "A. Thomsen" førte seilskipet Formica. Men skipet ble forlatt 17/5 1897.... Kan dette stemme?

http://www.aaks.no/skuteregister/skuter/formica_1897

 

Når det gjelder sielasen og forliset i 1903 er Skilsø og Barbu så nær hverandre, at et forlis med fatalt resultat er ganske overraskende....

 

Ikke lange avstanden nei, men ei lita sjekte med råseil e.l. og ei kraftig vindrosse kan bli fatal.

 

Forøvrig var nok denne seilasen privat og må sees uavhengig av titelen Kaptein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.