Gå til innhold
Arkivverket

Alfred Joakim Karlsen (Birkeland)


Terjen
 Del

Recommended Posts

Alfred Joakim Carlsen. Far til Alfred var fra Birkeland i Manger, men Alfred og hans søsken vaks opp på flere steder omkring Bergen. Dvs Merkesvik på Askøy, Soøsvik i Fjell, Misje også i Fjell. Da Alfred bare var 17 var han sammen med en gift kone og fikk en sønn med henne. Dette førte trolig til at Alfred reiste til sjøss og ble værende sjømann. Rund juletider i 1820/21 kom båten hans til New York og på selveste juleaften forlot Alfred og en kammerat båten. Dem tok med seg alle sine eiendeler og gikk i land. I 1922 fikk han amerikansk pass.

 

Jeg har en del om denne saken i det gamle brukerforumet, men klarte ikke å finne lenken.

 

Familien trodde at Alfred var omkommet på havet fordi skipet meldte dem savnet da de kom ut i rom sjø. Jeg har info som viser at Alfred levde i 1930, men jeg er ikke i stand til å finne hvor han bosatte seg.

 

Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grunnen til at jeg ikke fant temaet var at jeg brukte en pc uten vanlig søkefunksjon dvs rediger-søk og dermed fant jeg ikke temaet. Vel, nå har dere funnet det. Jeg har fått oppgitt at Alfred jobbet på et skip som fraktet frukt fra mellomamerika til statene omkring California. Siste turen som man fant han ombord var på en tur som gikk opp i mot Alaska, men jeg har ikke lykkes i å finne han. Jeg vet at mange av dere som søker i amerikanske arkiver av og til kommer over andre interessante personer og kanskje Alfred dukker opp der? Dere blir også dyktigere og dyktigere etterhvert som tiden går. Jeg håper at det vil la seg gjøre å finne Alfred og hvor han bodde og evn hans familie. Han har mange etterkommere i Norge og noen av dem har gjort forsøk på å finne han, men har ikke lykkest i det.

 

Håper at dere kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har fått info om at Alfred bodde i Anchorage i 1942. Han bodde da på et hotel i Anchorage i Alaska der han drev fiske. Jeg har også fått info om at han gjorde det meget godt der oppe. Siden han bodde på et hotel, så antar jeg at han må ha hatt en annen fast adresse hvor resten av hans familie bodde, men hvor? Mest sannsynlig var det at familien hans bodde ett eller annet sted på Vestkysten av enten Canada eller USA. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den infoen jeg fikk i dag:

 

Har funnet WW II registration card for Alfred Karlsen. Registreringskortet er datert 28.mai 1942. Han bodde i City Hotel i Anchorage, AK. Registreringskortet er vedlagt (2 filer). Libby, McNeil og Libby var (er) et velkjent firma i hermetikkindustri i Amerika. I Alaska het firmaet Libby, McNeil & Libby Alaska Pacific Canning Company. Jeg går ut fra at han var ansatt som fisker for dem

 

 

Jeg håper at det lar seg gjøre å finne hvor han egentlig bodde? og hvor hans etterkommere bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg må smøre meg med tålmodighet til folketellingen for 1940 for USA kommer. Den skal etter planen legges ut 2. april 2012 http://www.ancestry.com/1940-census

Jeg er ganske usikker på hvordan det er med folketellingene for USA og hvordan man får lesetilgang og hvordan man kan søke for å finne det man leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt riktig. Grunnen til at jeg bare kaller meg for Terjen er at jeg i det gamle forumet het kun Terje Aarland, men så fikk jeg problemer med brukernavn og passord og kom meg ikke inn igjen med det navnet mitt. Jeg sendte mail til dem som har ansvar for dette nettstedet, men fikk ikke kontakt for å kunne fortsette med det brukernavnet som jeg hadde opprinnelig. Dermed vart den enkleste løsningen å bare kalle meg for Terjen. Jeg er Terje Aarland og postnr mitt er i Godvik dvs ytters ute i Bergen Vest. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt riktig. Grunnen til at jeg bare kaller meg for Terjen er at jeg i det gamle forumet het kun Terje Aarland, men så fikk jeg problemer med brukernavn og passord og kom meg ikke inn igjen med det navnet mitt. Jeg sendte mail til dem som har ansvar for dette nettstedet, men fikk ikke kontakt for å kunne fortsette med det brukernavnet som jeg hadde opprinnelig. Dermed vart den enkleste løsningen å bare kalle meg for Terjen. Jeg er Terje Aarland og postnr mitt er i Godvik dvs ytters ute i Bergen Vest. :rolleyes:

 

Det er bare så mye hyggeligere å ha et navn å forholde seg til. Da blir man mer motivert for å hjelpe også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kunne få hjelp til å korrigere navnet mitt tilbake til det jeg egentligheter dvs Terje Aarland. Når jeg prøver på det da får jeg melding om at det finnes allerede en på digitalarkivet som heter det, men det er jo, meg og hvordan skal jeg kunne få endre dette en gang for alle? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dette fra Alaska State Library:

 

 

 

I have attached a newspaper article from the Anchorage Daily Times, November 19, 1945 that references an Alfred Karlsen. I do not know if this is the relative you are looking for. Unfortunately it looks like this Alfred Karlsen was murdered in Naknek, Alaska in 1945. I have also attached two pages that describe the community of Naknek, Alaska.

 

 

 

I searched some of the dates around this article but did not see any other information about Mr. Karlsen. Our newspapers are on microfilm and it is very time consuming to search them so I will not be able to spend any more time looking but we do have a Researchers for Hire list that you might be interested in. The following is the link for the Researchers for Hire list: http://library.state.ak.us/hist/hist_docs/researchers_for_hire.pdf

 

Det er ikke sikkert at dette er den Alfred jeg leter etter, selv om alder stemmer og at jeg vet at den Alfred jeg leter etter tre år tidligere var fisker i Alaska.

 

Det er noen som hevder at den Alfred jeg leter etter levde i 1960 og senere, men jeg har ikke fått sikre bevis på dette. Den jeg har snakket med mente å huske at Alfred hadde vert hjemme fra Amerika i slutten av 60 årene eller i begynnelsen av 70 årene.

 

For å være sikker på om dette er den Alfred jeg leter etter har jeg bedt vedk. ved Alaska State Library om å skaffe med dødsattesten til den Alfred som ble drept i Alaska i 1945. Det er først da en kan fastslå om denne Alfred er identisk med den jeg leter etter?

 

Kanskje det er noen av dere som leser dette som vet hvor det lar seg gjøre å få mer info om dette? Det ser ut som om ting tar tid, og når man er på sporet av noe da blir det så pass spennende å lete at en har ikke tid til å vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.