Gå til innhold
Arkivverket

Gratulerer med dagen alle sammen.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gratulerer fra Gøteborg der det feires i Sjømannskirken, for siste gang som sjømannskirke. Det er forsøk på å få beholdt kirkebygget, vi håper på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Han likte vel forslaget da, og det kan uttrykkes greit og enkelt med et "gillas".

Her er en link til hans signatur - og den er da lik den under flagget: Min lenke

Det er forresten Riksarkivet som har tatt bildet, så da befinner vel originalen seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Han likte vel forslaget da, og det kan uttrykkes greit og enkelt med et "gillas".

Her er en link til hans signatur - og den er da lik den under flagget: Min lenke

Det er forresten Riksarkivet som har tatt bildet, så da befinner vel originalen seg der.

 

Jeg tror knapt han kunne skrive et svensk ord i 1821, og "gillas" er vel ikke i hans stil heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det står "Gillas" der, i så fall er det vel neppe Carl Johans som har skrevet det?

 

Henger meg på med gratulasjon i siste liten, og ang. flagget, hvis underskrifta er ekte så hadde "kungen" ei fin håndskrift, men ser at det stilles spørsmål om ektheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#17 Det er jo sant, han var jo fransk. Men siden han her skulle godkjenne det norske flagget, er det tenkelig at han er blitt foreslått dette enkle ordet av noen andre - og valgt å følge rådet. Har ikke forståelsen av at man tviler på ektheten av dette dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#17 Det er jo sant, han var jo fransk. Men siden han her skulle godkjenne det norske flagget, er det tenkelig at han er blitt foreslått dette enkle ordet av noen andre - og valgt å følge rådet. Har ikke forståelse av at man tviler på ektheten av dette dokumentet.

 

Tja mulig, men syns egentlig skrifta må være foretatt med en moderne penn, men jeg tar sikkert feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man lese mer om saken, og se den aktuelle underskriften bedre: "Gillas" – skrev Carl Johan!

 

 

Jeg ser det og undrer stadig.....

 

Om det skulle være riktig er det ikke det "gillas" vi hører i svensk dagligtale i våre dager, men i betydningen "vara giltig" (da burde det vel stått gills?). Mao. var det ikke et uttrykk for at kongen likte flagget - om det er han som har skrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det og undrer stadig.....

 

Om det skulle være riktig er det ikke det "gillas" vi hører i svensk dagligtale i våre dager, men i betydningen "vara giltig" (da burde det vel stått gills?). Mao. var det ikke et uttrykk for at kongen likte flagget - om det er han som har skrevet det.

Noen bør noen absolutt forske på denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på med gratulasjon i siste liten, og ang. flagget, hvis underskrifta er ekte så hadde "kungen" ei fin håndskrift, men ser at det stilles spørsmål om ektheten :)

 

 

Eg for min del trur nok at både signaturen og påteikninga er ekte.

For trass i at den franske generalen Jean Baptiste Bernadotte aldri vart flink til å snakke svensk (kanskje han ikkje gadd å læra seg språket?), så var han langt frå dum, og han skjøna nok langt meir svensk enn kva han gav uttrykk for. I 1821 hadde han elles vore elleve år i Sverige som tronarving og konge, dei tre siste av dei som monarken Carl XIV Johan. Og sjølvsagt hadde han nok lært seg eit par svenske standardfraser til hjelp i statsstyringa. Ordet 'gillas' er jo eit utmerka ord for ein general som elles ville ha skrive 'J'approuve / approuvé' på fransk dersom det var noko han likte eller godkjende.

 

Ein annan sak er ikkje berre den kunstferdige utforminga av signaturen, men legg òg merke til karikaturen (eit andlet i profil) over LL-ane i ordet gillas. Vi veit at Carl Johan sin son, kong Oscar I; ikkje berre var ein dugande musikar, men også hobbymålar. Sonesonen kong Carl XV Eugène var ein habil målar og poet; det same var oldebarnet, "målarprinsen" prins Eugène også (han var son av kong Oscar II som var kjent som ein god talar med stor interesse for poesi).

Kan det difor vera at flagget rett og slett inspirerte kong Carl Johan til litt kunstnarleg utfalding på frihand, og at fleire av Bernadottane har arva dette talentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg for min del trur nok at både signaturen og påteikninga er ekte.

For trass i at den franske generalen Jean Baptiste Bernadotte aldri vart flink til å snakke svensk (kanskje han ikkje gadd å læra seg språket?), så var han langt frå dum, og han skjøna nok langt meir svensk enn kva han gav uttrykk for. I 1821 hadde han elles vore elleve år i Sverige som tronarving og konge, dei tre siste av dei som monarken Carl XIV Johan. Og sjølvsagt hadde han lært seg eit par standardfraser til hjelp i statsstyringa. Ordet 'gillas' er jo eit utmerka ord for ein general som elles ville ha skrive 'J'approuve / approuvé' på fransk dersom det var noko han likte eller godkjende.

 

Ein annan sak er ikkje berre den kunstferdige utforminga av signaturen, men legg òg merke til karikaturen (eit andlet i profil) over LL-ane i ordet gillas. Vi veit at Carl Johan sin son, kong Oscar I; ikkje berre var ein dugande musikar, men også hobbymålar. Sonesonen kong Carl XV Eugène var ein habil målar og poet; det same var oldebarnet, "målarprinsen" prins Eugène også (han var son av kong Oscar II som var kjent som ein god talar med stor interesse for poesi).

Kan det difor vera at flagget rett og slett inspirerte kong Carl Johan til litt kunstnarleg utfalding på frihand, og at fleire av Bernadottane har arva dette talentet?

 

 

Men hvorfor plutselig godkjenning på svensk her, kanskje finnes det mange paralleller (jeg er på litt tynn is her), men jeg har aldri sett noe skrevet på svensk av Carl Johan. I så fall skulle jeg gjerne ha henvisning til tilsvarende kongelige aksepter.....så skal jeg la selve signaturens utforming ligge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.