Gå til innhold
Arkivverket

opphavet til Carl Friederich Braemer f ca 1745


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Fra TOLLERE GJENNOM 300 ÅR 1563 - 1886 A-B

 

"Bremer, Carl Fredrik, født 1746 i Norge. Sønn av kaptein Bremer. Fremlegger attester for at han «udi Pennen er vel øvet» og at hans far har hatt 37 levende barn. Tollbetjent og visitør i Fredrikstad 13.(3.) juni 1772, tollkasserer sammesteds 20. feb. 1807. Avskjed 16. mars 1815. Død 18. des. 1821."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Friederich Bremer må senest være født 1741, fordi dette året søkte faren Carl Bremer om å få sitte i uskiftet bo etter sin 1. hustru. Hennes navn er ikke nevnt i Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! takk til begge. Så han var født i Norge 1846 med far kaptein Carl Bremer.

 

En sønn Fredrik Christian skal være født i Borre/ Fredrikstad rundt 1806Han gifter seg desember 1843 med ei Andrea Marie Larsen, dtr av H. Larsen. Har ikke funnet hennes dåpsinnførsel heller, skal være Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke stemme at Carl Bremer søkte om å sitte i uskiftet bo i 1741. Årstallet er vel heller 1752.

I Ovenstad står det nemlig at sønnen Daniel Christopher ble f. 17. okt 1742.

Siden Carl Friederich ble konfirmert i 1763, stemmer det godt med at han er f. ca 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte. Det er vel grunn til å tro at det er "vår" Carl Bremer med sin første hustru og mor til Carl Friederich f. 1742?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Carsten!

 

Per Nermo har oppgitt at Carl var gift 3 ganger - 2. gang med Karen Dørcker i ca 1740.

nermo.org

 

Her kalles også Carl for Claus Carel Johansen Bremer.

 

------

 

Hvis han var gift 3 ganger - stemmer nok opplysningene fra Ovenstad om at Carl Bremer i 1741 søkte om å få sitte i uskiftet bo etter sin 1. hustru

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Peder Nielsen Mejer i Christiania i 1741. Han var gift med Dorothea Kirstine Johansdatter Bremer i Saugbanken. Kan hun være en slektning (søster) til Carl Bremer? (Men det er meget usikkert om Carls far het Johan)

Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 9 , 1741-1749, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Christiania skifteprotokoll 9 1741-1749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt, jeg er ikke hjemme akkurat nå. Claus Carel Johansen Bremer var gift med 1.Maria Poulsdatter 2.Ellen Hansdatter Berg 3.Karen Dørcker 4.Else Sophie Lange. Carl Friderich Bremer er fra 3. ekteskap. OBS. Det er en samtidig Carl Friderich Bremer. (Bare skumlest tråden, mulig dette er smør på flesk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skiftet etter Peder Nielsen Mejer i Christiania i 1741. Han var gift med Dorothea Kirstine Johansdatter Bremer i Saugbanken. Kan hun være en slektning (søster) til Carl Bremer? (Men det er meget usikkert om Carls far het Johan)

Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteprotokoll 9 , 1741-1749, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Christiania skifteprotokoll 9 1741-1749

 

Dorethea Kirstine Johansdatter Bremer er datter av Johan Henrich Bremer, hun ble senere gift med Jacob Christian Bøhling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Geir - dette var oppklarende.

 

----

Per Nermo har oppgitt at Carl var gift 3 ganger - 2. gang med Karen Dørcker i ca 1740.

nermo.org

------

Hvis han var gift 3 ganger - stemmer nok opplysningene fra Ovenstad om at Carl Bremer i 1741 søkte om å få sitte i uskiftet bo etter sin 1. hustru

Øynene er det første man blir blind på - Per har oppgitt at Claus Carel Johansen Bremer var gift 4 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal si det er aktivitet! Skal bli spennende å lese de siste lenkene du la inn, Grete.

 

Jeg finner nå at Friederich Carl Gram Bramer gifter seg 3. april 1801 i Hillerød, Fredriksborg, Danmark med Marie Elisabeth Schmidt. De får sønnen Friderich Christian (Christen?) født 18.09.1806 i Borre, Vestfold, paret får flere barn i Glemmen hvor også Fredrich Christian ble konfirmert.

 

Legger ved lenke til dåpen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=375&idx_id=375&uid=ny&idx_side=-124

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070403640298.jpg

 

Denne Fredrik Christian f. 1806 ble gift desember 1843 med Andrea Marie Larsen f. ca. 1820.

 

De får sønnen Petter Julius Brammer f. oktober 1850, Glemmen.

 

Det er denne familierekka jeg leter etter bakover. I og med at Geir minner om at det er 2 Carl Friderich Bramer:

 

Raskt, jeg er ikke hjemme akkurat nå. Claus Carel Johansen Bremer var gift med 1.Maria Poulsdatter 2.Ellen Hansdatter Berg 3.Karen Dørcker 4.Else Sophie Lange. Carl Friderich Bremer er fra 3. ekteskap. OBS. Det er en samtidig Carl Friderich Bremer. (Bare skumlest tråden, mulig dette er smør på flesk)

 

er jeg usikker på om det er rett Bramerslekt vi leter opp her.

 

Er "min" Friderich Carl Gram Bramer identisk med en av de to Carl Friderich Bremer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ved ekteskapet til den Brammer som jeg egentlig søker forfedre til. Det er disse som får barn i Borre, vestfold, og siden i Glemmen, Østfold. Nå lurer jeg på om jeg har startet helt feil ut i min tråd. Kanskje denne Fredrik Carl Gram Brammer er av dansk herkomst?

 

Men når sønnen Fr.Chr. født i Borre 1806 gifter seg i Glemmen i 1843, kalles hans far overtollbetjent Carl Friderik Bramer, den samme som ved sitt ekteskap i Danmark i 1801 kaltes Friderick Carl Gram Brammer, overtollbetjent.

 

 

 

 

 

Altså: Hvem er foreldrene til denne Friderich Carl Gram Brammer / Carl Friderich Bramer?

 

Kan noen tolke resten av informasjonen ved Brammers ekteskap i Damnark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7454&idx_id=7454&uid=ny&idx_side=-51

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061017010478.jpg

 

Ved sønnen Casper Friderich August sin dåp i desember 1808, Glemmen, kaller faren seg igjen Friderich Carl Gram Brammer.

 

Hvem var så den mannen? Finner jeg hans dødsfall, vil jeg kanskje finne alder og antatt fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo, fra oversikten i ett av de flørste svarene:

 

Bramer, Fredrik Carl Gram, se Bremer, Fredrik Carl Gram.

 

Bremer, Fredrik Carl Gram, født 1768. Ex. jur., lært regnskap på farens, amtsforvallter B.s kontor. Tollbetjent i Aasgaardstrand 4. feb. 1801, Fredrikstad 18. sept. 1807, overtollbetjent sammesteds 1816. Avskjed 15. feb. (april) 1832. Død 10. okt. 1835 i Fredrikstad.

 

 

 

Så da blir spørsmålet: Hvem var amtsforvalter Bremer?

 

Hans dødsfall i 1835:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7459&idx_id=7459&uid=ny&idx_side=-131

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061018020158.jpg

 

 

Fant hans fødested ved å goooogle:

 

FRIDERICH CARL GRAM BRAMER - International Genealogical Index / DE Gender: Male Christening: 02 JAN 1769 Hillerod, Frederiksborg, Denmark ...

 

Altså er det en annen Carl Bramer enn den jeg kjørte ut med i første innlegg.

 

Alt engasjementet har likevel hjulpet meg til å finne ut hvem dette var for en mann. Takk for alle svar!!

 

Har fant jeg dåpen i Hillerød, Danmark, men uten fornavn på foreldrene. Faren kalles Bramer- ikke Bremer- ved sønnens dåp.

Og ha en fortsatt kjekk 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.