Gå til innhold
Arkivverket

Østfold - Eidsberg - Høyendal


Bjørn  Angeland
 Del

Recommended Posts

Her er vielsen til Olen Nielsen og Inger Maria Andersdatter i Eidsberg i 1821 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1&idx_id=1&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-22 Har vanskeligheter med å finne gården Høyendal i Eidsberg. Videre også med å fastslå anene til brudeparet. De bør jo begge finnes i FT 1801.

Kan noen hjelpe på en 17. mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Maria var 23 år gammel ved giftermålet i 1821, f. 1798. Finner ei tre år gammel jente i f.t. 1801 i Eidsberg med samme navnet: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f18010125&gardpostnr=157&personpostnr=2493&merk=2493#ovre

 

Ole Nilsen skal være 25 år gammel, og en av forloverne var Tollef Høyendal. Ole skal da være født ca. 1796. Men han er litt vrien å finne... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge.

 

At Ole er på Høyendal ved vielsen, betyr jo ikke at han er født der.

 

Har funnet dåpen ti Inger Maria på gården Hollone. Skal se om fler med samme navn kan være født det året.

 

Skal også søke i konfirmasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Har funnet to barn av Ole Nielsen og Inger Marie Andersdatter : Johan født 2 aug,

døpt 1 aug 1821 i Eidsberg.Ole og Ingers adresse er Homstvedt plass. Hans Christian født 27 feb,

døpt 15 mars 1829 i Eidsberg. Adressen er nå Østre Houg. Johan finner du igjenn i 1865 tellingen

Eidsberg,på gården Øvre Houg. Hilsen Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Har funnet to barn av Ole Nielsen og Inger Marie Andersdatter : Johan født 2 aug,

døpt 1 aug 1821 i Eidsberg.Ole og Ingers adresse er Homstvedt plass. Hans Christian født 27 feb,

døpt 15 mars 1829 i Eidsberg. Adressen er nå Østre Houg. Johan finner du igjenn i 1865 tellingen

Eidsberg,på gården Øvre Houg. Hilsen Johnny

 

Takk igjen Johnny. Da har jeg noen fler barn. Får se om fadderne kan gi meg noen hint.

Har også funne en Inger Maria Andersdatter til som er født i 1798.

Vrient å eksakt fastsette disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Da er det vel mulig de samme kandidatene på Inger Maries fødsel jeg har funnet?

Med fødsel 28 jan 1798 Eidsberg.Foreldre:Anders Povelsen og Ingeborg Amundsdatter.Neste med

fødsel 24 juni 1798 Eidsberg. Foreldre:Anders Hendriksen og Kirstine Maria Christopherdatter.

I 1801 tellingen Rødenes er det en mulig kandidat på Ole Nielsen,nevnt som 3 år gammel.

Foreldre : Niels Andersen og Anne Olsdatter. Hilsen Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser ut til at Ole og Inger Marie bodde i Askim noen år:

Innflyttet til Askim fra Eidsberg 1824: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7483&idx_id=7483&uid=ny&idx_side=-250

Utflyttet fra Askim til Eidsberg i 1829: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7483&idx_id=7483&uid=ny&idx_side=-240

Sønn Andreas født i Askim 1827: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7483&idx_id=7483&uid=ny&idx_side=-52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Da er det vel mulig de samme kandidatene på Inger Maries fødsel jeg har funnet?

Med fødsel 28 jan 1798 Eidsberg.Foreldre:Anders Povelsen og Ingeborg Amundsdatter.Neste med

fødsel 24 juni 1798 Eidsberg. Foreldre:Anders Hendriksen og Kirstine Maria Christopherdatter.

I 1801 tellingen Rødenes er det en mulig kandidat på Ole Nielsen,nevnt som 3 år gammel.

Foreldre : Niels Andersen og Anne Olsdatter. Hilsen Johnny

 

Det stemmer Johnny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser ut til at Ole og Inger Marie bodde i Askim noen år:

Innflyttet til Askim fra Eidsberg 1824: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7483&idx_id=7483&uid=ny&idx_side=-250

Utflyttet fra Askim til Eidsberg i 1829: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7483&idx_id=7483&uid=ny&idx_side=-240

Sønn Andreas født i Askim 1827: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7483&idx_id=7483&uid=ny&idx_side=-52

 

Takk skal du ha Erlend. Dette var nytt. Kanskje det kan ligge noen spor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erlend og Bjørn - Dette er vel mulig rett person,som gifter seg på nytt med Olea Halvorsdatter

i 1856,men han er nevnt med alder 56 og et halvt år.Da må alder ved vielsen med Inger Marie være feil!

Inger Marie Andersdatter død 24 april,begravet 4 mai 1855,59 år gammel.Begravet på fattigkassens bekostning??

Hvorfor fattigkassen? Hilsen Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erlend og Bjørn - Dette er vel mulig rett person,som gifter seg på nytt med Olea Halvorsdatter

i 1856,men han er nevnt med alder 56 og et halvt år.Da må alder ved vielsen med Inger Marie være feil!

Inger Marie Andersdatter død 24 april,begravet 4 mai 1855,59 år gammel.Begravet på fattigkassens bekostning??

Hvorfor fattigkassen? Hilsen Johnny

 

Enig der Johnny. Har sett på alderen ved gifte, flytting og siste vielse. Vet jo fra tidligere at dette med alder er tricky. M.h.t. faren Niels Johannessen, fant jeg en mulig kandidat i Rakkestad. Han var enkemann i 1801. Han hadde en sønn Ole Nielsen som var 6 år.

 

Får sove på dette og lete videre imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Finner Ole og Olea i 1865 på gården Sollid i Eidsberg. Han er nevnt med alder 77 år som må være feil!!

Hun er nevnt som 57 år.

Olea Halvorsdatter begravet 5 juli 1868,58 år.Tok livet av seg ved drukning.

Ole Nielsen fattiglem og enkemand,død 16 feb begravet 20 feb 1876 77 år gammel.Oppholdssted Østre Haug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Ole Nielsen døpt 14 juli 1799.Foreldre : Niels Johannessen Wedahl og Anne Gierlaugsdatter.

Med blyant i margen,notert at han var død i Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Ole Nielsen døpt 14 juli 1799.Foreldre : Niels Johannessen Wedahl og Anne Gierlaugsdatter.

Med blyant i margen,notert at han var død i Eidsberg.

 

Takk Johnny. Da ser det ut til å løse seg. Bra jobba.

 

Her flytter Ole og Inger Maria fra Askim til Eidsberg i 1821 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1&idx_id=1&uid=ny&idx_side=-313

 

Da gjenstår dåpen til Inger Maria.

 

Har funnet konfirmasjonen til Ole i Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Bjørn - Det er vel nesten 100% sikkert at Inger Marie var datter av Anders Povelsen Hollone/Hougtomt

og Ingeborg Amundsdatter.Anders født 1775 Hougtomt Eidsberg.Hans foreldre Povel Knudsen Hougtomt og Lisbeth

Hansdatter.Ved dåpen til Inger Marie 28 jan 1798 er tre av fadderne fra Hougtomt og to fra Homstvedt.

Har ikke funnet konfirmasjonen til Inger Marie,har søkt på Eidsberg og Rakkestad. Skal prøve å finne eventuell

vielse på den andre kandidaten,som var datter av Anders Hendriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Bjørn - Det er vel nesten 100% sikkert at Inger Marie var datter av Anders Povelsen Hollone/Hougtomt

og Ingeborg Amundsdatter.Anders født 1775 Hougtomt Eidsberg.Hans foreldre Povel Knudsen Hougtomt og Lisbeth

Hansdatter.Ved dåpen til Inger Marie 28 jan 1798 er tre av fadderne fra Hougtomt og to fra Homstvedt.

Har ikke funnet konfirmasjonen til Inger Marie,har søkt på Eidsberg og Rakkestad. Skal prøve å finne eventuell

vielse på den andre kandidaten,som var datter av Anders Hendriksen.

 

Du har rett Johnny. Det må være henne. Takk for god jobb og din utholdenhet.

 

Grunn til at jeg er sen med å svare er at jeg sliter med dårlig forbindelse med internett om dagen. Imidlertid ser det ut til å være ok nå.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! På tide å bli medlem av forumet når jeg oppdager at mine egne aner diskuteres:) Jeg hadde registrert Nils Johannesen, enkemann på Gjølstadplass i 1801, som far til Ole Nilsen. Jeg har sjekket opp Ole Nilsen Vedahl, og finner at han bodde på Vedahl hele livet, var gift to ganger og døde i 1862! Jeg tror det er vår Ole Nilsen som dør i Eidsberg, men begynner å lure på om presten i Rakkestad har gitt presten i Eidsberg opplysninger om feil Ole Nilsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! På tide å bli medlem av forumet når jeg oppdager at mine egne aner diskuteres:) Jeg hadde registrert Nils Johannesen, enkemann på Gjølstadplass i 1801, som far til Ole Nilsen. Jeg har sjekket opp Ole Nilsen Vedahl, og finner at han bodde på Vedahl hele livet, var gift to ganger og døde i 1862! Jeg tror det er vår Ole Nilsen som dør i Eidsberg, men begynner å lure på om presten i Rakkestad har gitt presten i Eidsberg opplysninger om feil Ole Nilsen?

 

Dette var interessant. Hans alder passer jo med alderen på vielse og flytting.

Har du fler opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! På tide å bli medlem av forumet når jeg oppdager at mine egne aner diskuteres:) Jeg hadde registrert Nils Johannesen, enkemann på Gjølstadplass i 1801, som far til Ole Nilsen. Jeg har sjekket opp Ole Nilsen Vedahl, og finner at han bodde på Vedahl hele livet, var gift to ganger og døde i 1862! Jeg tror det er vår Ole Nilsen som dør i Eidsberg, men begynner å lure på om presten i Rakkestad har gitt presten i Eidsberg opplysninger om feil Ole Nilsen?

 

Hei igjen Wenche. Har sett mer på dette og er enig med deg.

Takk for ditt innspill og oppklaring.

Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.