Gå til innhold
Arkivverket

Dyreliv i Alaska -


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Den kryptiske overskrifta skal forklarast her: Ein norsk gullgravar i Alaska omkom av eit tydeleg bit/stikk i ein arm, tydelegvis eit giftig vesen. Er det nokon som har eit forslag til kven som kan ha gjort det? Bakgrunnen for spørsmålet er opplysningar i eit gammalt brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kryptiske overskrifta skal forklarast her: Ein norsk gullgravar i Alaska omkom av eit tydeleg bit/stikk i ein arm, tydelegvis eit giftig vesen. Er det nokon som har eit forslag til kven som kan ha gjort det? Bakgrunnen for spørsmålet er opplysningar i eit gammalt brev.

 

Strømpebåndsnok kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man at han omkom som resultat av bittet/stikket da? Kan han a blitt bitt eller stukket, men dødd av andre årsaker? Så vidt jeg vet finnes det svært få giftige edderkopper eller slanger i Alaska. Jeg tenkte på Black Widow spider som finnes her i California og som strekker seg helt opp til Canada. Men den kan vistnok ikke overleve i Alaska. En annen kanidat jeg tenkte på var Brown Recluse spider (finnes også i California), men denne finnes vistnok ikke i Canada en gang og kan ihvertfall ikke overleve i Alaska. Det kan kanskje ha gått infeksjon i ett bitt uten at dette bittet har trengt og vært giftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hanne Line har jeg tro på at det kunne være en veps. Noen mennesker er spesielt allergiske mot giften i vepsestikket og kan utvikle livsfarlige allergiske reaksjoner.

Denne allergiske reaksjonen kan komme i godt voksen alder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Det er sjølvsagt ikkje muleg å stille nokon korrekt diagnose her, men med problemstillinga "død mann funnen med teikn som kan sjå ut som giftig bit" er det klart at det er freistande å tenkje på alternative løysingar - kort sagt drap med dekk-operasjon. Det er derfor interessant å sjå at det finst få giftige vesen i området. Men allergi-teorien er sjølvsagt muleg. Det framgår dessverre ikkje om han hadde , eller burde hatt, gull med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.