Gå til innhold
Arkivverket

....hans 13. Leyermaal....


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Jeg tror det står at det er hennes 1ste. Bokstavene etter 1-tallet er understreket, så det ser ut som et 3-tall, men se nederst på siden foran, der det klart står 1ste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=375&idx_id=375&uid=ny&idx_side=-96

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060331030979.jpg

 

Hvis det virkelig menes 13 leyermål, må vel det være rekorden i norske kirkebøker? Eller leser jeg så feil?

 

Ikke så veldig feil, men det står Hendes 13 Leiermaal og hans tredie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig feil, men det står Hendes 13 Leiermaal og hans tredie!

 

Retter meg selv til at det er hennes 1ste Leiermaal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Leif Erik, det står hennes 1ste leiermaal - ikke 13.

 

Jeg ser at temaet har kommet, nesten identisk, opp to ganger. Det skyldes at jeg trodde det første forsvant for meg, og dermed måtte jeg formulere et nytt.

 

Tror det må være rett at det skal være hennes 1te leyermaal osv, sjekket 1.te januar slik Leif Erik tipset om, det likner et 13-tall, og dermed ikke så oppsiktsvekkende sak, dette. Det står vel at hun er enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du gjorde det. Det var ikke meningen aty det skulle være to nesten like tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjera det heilt klart; det står fylgjande kommentar til denne dåpen:

"Hendes 1ste Leiermaal, dog har hun med sin første Mand havt eet uægte Barn før deres Ægteskab. Hans tredie Leiermaal med 3 forskiellige Mødre, da han i sin Hiembygd Eger skal forhen have havt 2 uægte Børn."

Mora hadde altså fått eit barn med han som vart mannen hennar, før dei gifta seg. Difor vart det ikkje rekna med, slik at ved dette barnet som vart døypt nå, vart det rekna som det første legemålet.

Beste helsing

arnvid lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.