Gå til innhold
Arkivverket

Far eller sønn


Tale Hellevik
 Del

Recommended Posts

Er det noe ved følgende opplysninger som kan gi meg en pekepinn om dette er en nyfødt baby eller hans far? Barnet var døpt i samme kirke 31. mars, gravla man i det hele tatt så små barn den gangen?

 

"188 Povel Jacob Fyrstenberg m begge kl 804 1729 DK" (Døde i Bergen 1668-1815)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe ved følgende opplysninger som kan gi meg en pekepinn om dette er en nyfødt baby eller hans far? Barnet var døpt i samme kirke 31. mars, gravla man i det hele tatt så små barn den gangen?

 

"188 Povel Jacob Fyrstenberg m begge kl 804 1729 DK" (Døde i Bergen 1668-1815)

 

Her har du kirkeboka som transkripsjonen baserer seg på. Det går ikke direkte fram om den gravlagte Povel Jacob Fyrstenberg var voksen eller barn, men ser du på de andre innførslene, er det gjerne spesifisert hvem som var barn. Uten andre opplysninger å basere meg på, ville jeg gjette at den gravlagte var en voksen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Povel Jacob Fyrstenberg ble beskikket som prokurator ved kongebrev 11. september 1717. Han var gift med Inger Ananiasdatter Wrangel, og var far til sju barn. Han var altså en voksen mann, født på 1690-tallet.

 

Opplysningen "begge kl" betyr at enken tok kostnaden med å betale for ringing med begge klokker i Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp! Og takk for informasjon om hva begge kl. betyr, det lurte jeg også på. Ellers ser jeg at det står et tegn som viser at dette innlegget er flyttet. Betyr det at jeg stilte spørsmålet på feil sted? Jeg er ganske fersk i å bruke debattsidene, vil helst gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge inn ditt spørsmål der du synes det er naturlig. Det er etter hvert ganske mange forum. Får du skikkelig svar har du sannsynligvis lagt det inn rett sted. Dersom noen av moderatorene mener det ligger feil, kan de flytte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.