Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Torbjørn Haldorsen Romsloe


Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

Johannes Torbjørn Haldorsen Romsloe f. Bergen 1832, gift med Catharina Dorthea, bor så langt jeg vet i Bergen hele sitt liv, unntatt noen år på 1860-tallet da famlilien oppholdt seg i Hammerfest, men jeg klarer ikke å finne når han døde. Han lever fremdeles i 1910. Han og konen bor da hos datteren Ingeborg Larsen (enke) og hennes barn i Skottegaten 24 (lenke). Samme adresse oppgis i Nykirken, Ministerialbok nr. E 5 (1899-1917), Døde og begravede 1911, side 128, når konen Catharina dør og begraves 2. januar 1911 (lenke). Han kan selvfølgelig ha flyttet fra Bergen til andre av barna, men jeg finner det lite trolig fordi han klager allerede i 1907 i et brev til barnebarn i Haugesund over at han er så skrøpelig og svaksynt. Jeg har uansett lett i kirkebøker andre mulige steder, bl.a. Haugesund, uten resultat. Har Statsarkivet andre kilder enn de som ligger tilgjengelige i Digitalarkivet, som kanskje kan løse gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regningsbud Johannes Torbjørn Romsloe døde i Bergen 16. januar 1914. Han bodde i Sandbrogaten 7, 2. etasje.

 

Dødsmeldingen er her, selv om han kalles Jakob Torbjørn for anledningen: Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27859/241/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090611330241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 19.5.2011 den 22.11, Richard Johan Natvig skrev:

han klager allerede i 1907 i et brev til barnebarn i Haugesund over at han er så skrøpelig og svaksynt.

 

Hei :-)

Dette er min tipp-tipp-oldefar :-)

Ingeborg er min tipp-oldemor

Er det lov å spørre om du har dette brevet ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Johannes Torbjorn Haldorsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
3 October 1832
 
christening:
21 October 1832
DOMKIRKEN, BERGEN, HORDALAND, NORWAY
residence:
1832
Bergen, Bergen, Norway
father:
Haldor Johannesen
mother:
Giertrue Hellene Torbjornsdr

 

----

 

Gamle DA

 

Døde i Bergen 1912-1972
239 Romslohammer.gif Bent Jakob Thorbjørnhammer.gif hammer.gif Jan 16 1914

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1912&gardpostnr=14780&merk=14780#ovre

 

 

Døde i Bergen 1912-1972

Lp.nr. Etternamn Førenamn Adresse Død dato Død år

239 Romslo
Richard Johan Natvig foreslår:
Romsloe
Bent Jakob Thorbjørn
Richard Johan Natvig foreslår:
Jakob Thorbjørn
  Jan 16 1914

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1912&gardpostnr=14780&merk=14780#ovre

 

----

 

Ser at det er riktig navn  på Nye DA.

 
Bosted: Sandbrogt.7
H: 1914-01-21
Still./Stand: Em. Kontorbud
Rolle: avdød

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marianne Thorkildsen skrev:

 

Hei :-)

Dette er min tipp-tipp-oldefar :-)

Ingeborg er min tipp-oldemor

Er det lov å spørre om du har dette brevet ?

 

 

hei-hei,

og han er min tipp-oldefar :-), og Ingeborg = yngre søster til mi oldemor Gjertrud Sofie.

Ja eg har brevet og to andre til Gjertrud ("Jette"). Sender deg privat melding.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.