Gå til innhold
Arkivverket

Bamble 1775-1814, døpte side 19


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om originalen er like dårlig som avbildningen i høyre kant av denne sida. Det kan se ut som en dobbelteksponering ved at sida har krøllet seg under fotografering, da bildet av neste sides venstrekant er rett og mye mer lesbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om originalen er like dårlig som avbildningen i høyre kant av denne sida. Det kan se ut som en dobbelteksponering ved at sida har krøllet seg under fotografering, da bildet av neste sides venstrekant er rett og mye mer lesbar.

 

Det ser ut til at bladet med s. 19 og s. 20 er fliset opp, og at man har forsøkt å bøte på dette ved å forsterke med en et gjennomsiktig laminat klistret på s. 19. Dermed må noe av teksten på s. 19 leses gjennom laminaten. Så vidt jeg kan se, er restene av ytterkanten på s. 19 rimelig lesbare - det som blir mest slørete er den delen av s. 21 som skimtes gjennom laminaten.

 

Uten å ha sett originalen (på Kongsberg) tror jeg ikke det er noe i veien med eksponeringen av bildet, men et fargeskann ville naturligvis hevet kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kristian for svar. Etter nærmere undersøkelse av bladet, inkludert gjenfotografering på forrige indeksside, ser det ut til at sida er «reparert» med rispapir, og at løse fragmenter av sida er blitt plassert noe ovenfor der de skulle ha vært. Jeg ønsker selvsagt at denne sida blir restaurert ordentlig og gjengitt i best mulig stand, men jeg har forståelse for at hensyn til ressursituasjonen tilsier at ikke dette blir gjort på nåværende tidspunkt. Imidlertid ber jeg om at dette blir notert i forhold til en framtidig «ønskeliste».

 

mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk til Kristian for svar. Etter nærmere undersøkelse av bladet, inkludert gjenfotografering på forrige indeksside, ser det ut til at sida er «reparert» med rispapir, og at løse fragmenter av sida er blitt plassert noe ovenfor der de skulle ha vært. Jeg ønsker selvsagt at denne sida blir restaurert ordentlig og gjengitt i best mulig stand, men jeg har forståelse for at hensyn til ressursituasjonen tilsier at ikke dette blir gjort på nåværende tidspunkt. Imidlertid ber jeg om at dette blir notert i forhold til en framtidig «ønskeliste».

 

Vi tar den med i samme omgang som manglende sider for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.